سازمان محیط‌ زیست کشور در ۶۰ درصد پست‌ها کمبود نیرو دارد

سازمان محیط‌ زیست کشور در ۶۰ درصد پست‌ها کمبود نیرو دارد


کیومرث کلانتری شامگاه جمعه در حاشیه بازدید از پایگاه پرورش گورخر در پارک ملی کویر گرمسار استان سمنان در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: در کشور ۶۰۷ پاسگاه محیط‌بانی وجود دارد و سازمان محیط زیست تنها در ۴۰درصد پست‌های مصوب نیرو دارد و با کمبود نیروی محیط‌بان مواجه است.
وی بیان کرد: منطقه‌های چهارگانه تحت مدیریت این سازمان به وسیله سه هزار و ۲۰۰ محیط‌بان حفاظت می‌شود که نشاندهنده کمبود محیط‌بان است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور ادامه داد: ۲۹۷ منطقه چهارگانه شامل ۳۱ پارک‌ملی، ۳۸ اثر طبیعی و ملی، ۴۶ منطقه پناهگاه حیات وحش و بقیه مربوط به منطقه حفاظت شده است.
وی تصریح کرد: وسعت اراضی تحت مدیریت سازمان محیط زیست کشور در حدود ۱۸ میلیون هکتار است که ۱۱ درصد وسعت کشور را شامل می‌شود، این در حالی است که طبق استاندارد تعریف شده، ۱۷ درصد مساحت کشور را باید اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل دهد.
کلانتری بیان کرد: هشت میلیون هکتار از وسعت کشور را منطقه شکارممنوع و تیراندازی‌ممنوع تشکیل می‌دهد که در صورت همکاری دستگاه‌های اجرایی برای تحت مدیریت سازمان محیط زیست قرار گرفتن این بخش‌ها، کشور به استاندارد تعریف شده نزدیک می‌شود.
وی یادآور شد: گام بعد از رسیدن به استاندارد جهانی از نظر وسعت اراضی تحت حفاظت محیط زیست، ارتقای کیفی حفاظت محیط زیست است که باید با جدیت پیگیری شود.

مجوز شکار چهارپایان صادر نمی‌شود
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: مجوز شکار چهارپایان در هیچ یک از مناطق کشور صادر نمی‌شود و منطقه قرق اختصاصی یزد و منطقه شکارممنوع کرمان استثنا است.
وی اضافه کرد: مجوز شکار پرنده نیز بسته به نظر مجموعه کارشناسی مدیران استانی حفاظت محیط زیست است و در زمان حاضر مجوز شکار پرنده صادر نشده است.
کلانتری بیان کرد: تخلف‌ها در زمینه محیط‌ زیست به طور خاص در زمینه شکار و صید پرنده امسال کاهش چشمگیر داشته است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور گفت: امسال به دلیل ارتقای دانش مردم، تقویت مسئولیت اجتماعی و بازنگری در قوانین و تعیین جریمه‌های سنگین، تخلف‌های زیست محیطی نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است.
پارک ملی کویر یکی از بزرگ ‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌ شده ایران است که بیشتر وسعت آن در شهرستان گرمسار و بخش ‌های کوچکی هم در استان‌های تهران، قم و اصفهان واقع شده است. این منطقه حدود ۶۷۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۴۲۰ هزار هکتار آن پارک ملی و ۲۵۰ هزار هکتار منطقه حفاظت ‌شده است.
پارک ملی کویر دارای اقلیم خشک و بیابانی است و بیشتر بارندگی آن در ماه‌های آبان تا اردیبهشت صورت می‌ گیرد، متوسط میزان سالانه باران در منطقه ۱۵۰ میلی‌متر است، به طور معمول گرمای شدید از اوایل خرداد تا پایان مهر در منطقه ادامه دارد.
در مجموع ۳۴ گونه پستاندار، ۱۵۵ گونه پرنده و ۳۴ گونه خزنده در این منطقه شناسایی شده‌ اند.
پلنگ ایرانی، گرگ، کفتار راه ‌راه، گربه شنی، روباه قرمز، روباه شنی، جبیر، کل و بز، قوچ و میش، شغال و سیاه‌ گوش از جمله پستانداران شاخص این منطقه هستند.
۶درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند.
مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار است و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است که نیاز به حفاظت دارد.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات