۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه در بندر چابهار جذب شد

۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه در بندر چابهار جذب شد

محمدعلی حسن‌زاده، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح ظرفیت‌های اقتصادی چابهار در راستای سرمایه‌گذاری هرچه بهتر در این بندر اظهار داشت: با توجه به بهره‌برداری از فاز اول طرح توسعه بندر چابهار و افزایش ظرفیت بندر به ۸.۵ میلیون تن و برنامه‌ریزی توسعه بندر به ظرفیت ۷۵ میلیون تن در فازهای بعدی، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های دیگر در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: ایجاد صنایع پتروشیمی با ظرفیت ۸ میلیون تن تولید اوره با هدف صادرات و همچنین ایجاد مجتمع فولادی با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و برنامه واردات مواد اولیه و صادرات محصولات از طریق دریا و از همه مهم‌تر ایجاد ظرفیت گردشگری با ایجاد پایانه مسافر دریایی بین‌المللی با ظرفیت ۶۰۰ مسافر توسط سازمان بنادر و دریانوردی از جمله فرصت‌های ایجاد سرمایه‌گذاری بوده است.

وی ادامه داد: در همین راستا فرصت‌های سرمایه‌گذاری متناسب با محورهای توسعه بندر چابهار شامل فاز مشارکت در توسعه فازهای بعدی طرح توسعه بندر و تأمین تجهیزات استراتژیک، ایجاد پایانه‌های اختصاصی بندری و سرمایه‌گذاری انجام شده در زمینه خدمات جانبی دریایی، بندری و حمل‌ونقل زمینی، سرمایه‌گذاری در زمینه واردات یا صادرات محصولات مورد نیاز زنجیره فولاد و همچنین توسعه گردشگری با اولویت جابه‌جایی مسافر دریایی و گردشگری مسافری دریایی است.

رشد ارزش افزوده در چابهار به جذابیت سرمایه‌گذاری می‌انجامد

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی بابت میزان ظرفیت جذب سرمایه در بندر چابهار تصریح کرد: با توجه به سهم فعلی ارزش عملیات بندری (حدود کمتر از ۱۰ درصد) در زنجیره حمل‌ونقل، انجام هرگونه فعالیت که منجر به ایجاد ارزش افزوده و کاهش هزینه حمل‌ونقل غیرضروری کالا شود، جذابیت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را افزایش خواهد داد.

وی افزود: به این طریق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را تشویق به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خواهند شد. با واردات کالای اساسی از قبیل دانه‌های روغنی و روغن خام خوراکی و همچنین نهاده دامی فرصت ایجاد صنایع مرتبط از قبیل کارخانجات تصفیه روغن و روغن‌کشی، صنایع تبدیلی خوراک دام و همچنین صنایع پالایشگاهی در محدوده منطقه آزاد چابهار به وجود می‌آید. به این طریق امکان تأمین خوراک از طریق حمل دریایی به‌عنوان یک مزیت نسبت به پالایشگاه‌های داخل کشور و تأمین فرآورده‌های استان‌های شرقی و صادرات به کشورهای همسایه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: درعین‌حال ایجاد مراکز نگهداری و توزیع گاز مایع (LPG) و پایانه‌های صادرات گاز به‌صورت CNG و LNG در بندر شهید بهشتی با توجه به اتصال چابهار به خط لوله گاز فرصت‌هایی است که در هر بخش موجب مشارکت بخش خصوصی خواهد شد. سرمایه‌گذاری در بخش حوزه فعالیت‌های بندری بالغ بر ‌یکهزار میلیارد تومان بوده که عقد قرارداد شده است.

اتصال چابهار به ریل اشتیاق سرمایه‌گذاران خارجی را بیشتر خواهد کرد

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص علاقه‌مندی دیگر کشورها به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار اظهار داشت:  با توجه به حضور ۱۳۰ شرکت افغان در منطقه آزاد و بندر چابهار و موقعیت کشور افغانستان تجار افغان متقاضی در زمینه ایجاد ساخت انبار و سردخانه هستند. در این خصوص کشورهای آسیا میانه بااتصال بندر چابهار به شبکه ریلی چابهار، اشتیاق بیشتری برای سرمایه‌گذاری خواهند داشت.

لزوم حضور سایر دستگاه‌های دولتی بابت ارائه بسته‌های تشویقی در چابهار

حسن‌زاده در خصوص استقبال بخش خصوصی به حضور در بندر چابهار بابت سرمایه‌گذاری در این مجموعه با اشاره به حمایت‌های دولت در این خصوص گفت: با توجه به گذشت حدود یک سال از آغاز بهره‌برداری از ظرفیت‌ فاز اول طرح توسعه بندر چابهار، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه ساخت انبار، مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی، گاز مایع و قیر و ایجاد پایانه اختصاصی مواد معدنی آغاز شده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد با حمایت دولت در ایجاد ترافیک کالا، حل چالش‌های حمل‌ونقل زمینی و همچنین تسهیل قوانین و مقررات واردات و صادرات، اعتماد بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به و مشوق‌های در نظر گرفته شده در این بندر بابت حضور هرچه پررنگ‌تر سرمایه‌گذاران تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مشوق‌های خاص سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را از قبیل اجاره پایین در اجاره‌بهای ثابت و متغیر تصویب کرده است.

وی افزود: مشوق‌های اعطایی تاکنون منحصر به مشوقات سازمان بنادر شده است و به همین خاطر ضرورت دارد که سایر دستگاه‌های دولتی نیز نسبت به تدوین و تصویب بسته‌های تشویقی برای جلب صاحبان کالا به استفاده از مسیر چابهار اقدام کنند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات