طرح ملی محیط‌یار در بوشهر آغاز شد

طرح ملی محیط‌یار در بوشهر آغاز شد

به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: به منظور فرهنگ سازی و جلب مشارکت مردم در حفظ منابع زیست محیطی برنامه‌های آموزشی در سراسر کشور اجرا خواهد شد که یکی از این برنامه‌ها طرح ملی محیط یار است.


فرهاد قلی نژاد با اشاره به اینکه این طرح ویژه دانش آموزان دبستانی است، ادامه داد: کودکان و دانش آموزان یکی از گروه‌های مخاطب تاثیر گذار هستند که می‌توان در مدارس با برنامه ریزی و آموزش‌های لازم به آن‌ها، شاخص‌های محیط زیستی در استان بوشهر را بهبود بخشید.


او، افزود: طرح ملی محیط‌یار یکی از طرح‌های مهم، تاثیر گذار و در عین حال فنی است که امسال برای نخستین بار در استان بوشهر برای مقطع ابتدایی اجرا خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: امسال ۲۰ مدرسه استان به صورت نمونه، برای اجرای این طرح انتخاب شده‌اند، اما امیدواریم تا چند سال آینده همه مدارس استان زیر پوشش این طرح قرار گیرند.

قلی نژاد افزود: مربیانی از سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست، وظیفه انتقال آموزش‌ها به معلمان را برعهده دارند تا معلمان بعد از آموزش، مفاهیم را به والدین انتقال دهند.

او گفت:در مرحله آخر، دانش آموزان آموزش‌ها را از والدین خود دریافت می‌کنند تا بدین ترتیب یک زنجیره آموزشی شکل گیرد.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود:در طرح محیط‌یار ضمن معرفی محیط زیست، تجربیات تلخ زیست محیطی نیز به دانش آموزان گفته خواهد شد و نحوه کمک به محیط زیست با توجه به اقلیم محل زندگی‌ دانش آموزان به آنان آموزش داده می‌شود.

قلی نژاد بیان کرد: برنامه‌هایی مانند درختکاری، توسعه فضای سبز و تفکیک پسماند از مبدا نیز از جمله برنامه‌های این طرح است.

او ادامه داد: سال‌های پیش، در استان برنامه‌های مختلف مرتبط با محیط زیست اجرا شده که هیچ کدام از آن‌ها، با توجه به اینکه در قالب برنامه‌ای مدون نبوده‌اند قابل اندازه گیری و ارزیابی نبوده‌اند، اما این طرح بر خلاف دیگر برنامه‌ها، قابل نمره دهی ست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: البته طرح‌های آموزشی پیشین در حوزه پسماند، بسیار تاثیر گذار بوده، به طوری که امروز استان بوشهر جزء استان‌های پاکیزه کشور به شمار می‌رود، که این امر در نتیجه فرهنگ سازی و آموزش‌های شهروندی بوده است.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست هم در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: طرح محیط‌یار سال‌های گذشته در برخی استان‌های کشور با موفقیت انجام گرفت و امیدواریم در استان بوشهر نیز با موفقیت اجرا شود.

ژیلا مهدی آقایی افزود: این طرح آموزش دانش آموزان ابتدایی را به عنوان هدف خود در نظر گرفته زیرا ثابت شده یادگیری در این سن تاثیرگذار‌تر  است.


او ادامه داد:امیدواریم دانش آموزان در پایان این طرح، ضمن آگاهی و بینش کافی در حوزه‌های مختلف زیست محیطی افرادی متعهد و عاشق محیط زیست شوند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: معتقدیم آموزش‌های زیست محیطی را باید از پیش دبستانی آغاز کرد و تا دانشگاه ادامه داد و افراد هیچ‌گاه نباید از آموزش‌های زیست محیطی فاصله بگیرند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات