رکوردزنی فروش املاک دولتی

رکوردزنی فروش املاک دولتی

www.BanaNews.irبانک‌های دولتی که از سال۸۸ به دنبال ابلاغ مصوبه «فروش املاک مازاد دستگاه‌های دولتی» ۱۳ مزایده برای عرضه املاک‌شان برگزار کرده بودند، در اولین مزایده سال۹۰ که هفته گذشته انجام شد، توانستند در فروش رکوردزنی کنند؛ نتایج چهاردهمین مزایده املاک مازاد بانک‌ها حاکی است: قیمت کل فروش در این مزایده معادل ۴ برابر کل مزایده‌های سال۸۹ بوده است که معنی چنین رشدی در فروش ملک می‌تواند این باشد که «بازار مسکن در سال جاری با افزایش تقاضا مواجه شده است».هر چند طی دو سال گذشته بانک‌ها در مقایسه با سایر دستگاه‌ها، پیشرو در فروش املاک مازاد بودند؛ اما هنوز حجم مشارکت به سطح مطلوب نرسیده است؛ طوری که مجری فروش املاک متعلق به سیستم بانکی، پیش‌بینی کرده در دور جدید مزایده‌های سال۹۰، مشارکت همه بانک‌ها در عرضه تشدید خواهد شد.کاهش ذخایر ملکی بانک‌ها که اوایل امسال مورد تاکید وزیر اقتصاد نیز قرار گرفت از یک‌سو، به دلیل فروش قسطی در دوره‌های کوتاه باعث تعدیل بازار مسکن می‌شود و از سوی دیگر قدرت وام‌دهی بانک‌ها و تامین مالی پروژه‌های عمرانی را افزایش می‌دهد. آمارهای شرکت مجری فروش املاک بانک‌ها (فام) نشان می‌دهد تاکنون فقط نیمی از املاک مازاد در قالب مزایده، عرضه شده که فقط ۱۲ درصد از کل املاک به فروش رفته است.

صعود معاملات مسکن؛ نشانه پشت نشانه

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بانک‌ها در دور جدید فروش املاک مازاد، موفق به رکوردزنی با امتیاز فوق‌العاده بالاتر نسبت به مزایده‌های سال۸۹ شدند طوری که نتایج حاصل از اولین مزایده سال۹۰، از ۴ برابر شدن بازدهی فروش، حکایت دارد و به صراحت پیام «بازار مسکن با کشش خرید روبه‌رو شده است» را مخابره می‌کند.

مجری فروش املاک متعلق به سیستم بانکی کشور با اعلام اینکه معامله این نوع املاک اخیرا روند صعودی گرفته، به دنیای‌اقتصاد اعلام کرد: در صورتی که همه ظرفیت ملکی بانک‌ها واگذار شود با نقدینگی حاصل از آن می‌توان برای پروژه‌های عمرانی هزینه کرد.

هفته گذشته برای بار چهاردهم طی دو سال اخیر، برخی بانک‌های دولتی بخشی از ذخایر ملکی‌شان را برای فروش عرضه کردند، اما پاسخی که این بار از طرف خریداران به این مزایده داده شد متفاوت از سیزده مزایده سال‌های ۸۸ و ۸۹ بود طوری که مجری فروش املاک مازاد بانک‌ها با استناد به رکوردزنی مزایده خرداد۹۰، پیش‌بینی کرده در سال جاری مشارکت همه بانک‌های دولتی و حتی بانک‌های خصوصی در عرضه املاک مازاد تشدید خواهد شد.

جزئیات مزایده‌ای که هفته گذشته برای فروش املاک بانک‌ها برگزار شده، حاکی است: ۴ بانک بزرگ کشور موفق شدند از محل عرضه ۲۹۰ ملک، نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان کسب درآمد کنند. طوری که در پایان مزایده، نزدیک به ۴۰ فقره از املاک عرضه‌شده، به صورت قطعی به فروش رسید.

اکنون آنچه باعث شده این مزایده به عنوان نقطه قوت بازار مسکن در نظر گرفته شود مقایسه قیمت فروش در آن با مزایده‌های سال۸۹ است. طی سال گذشته در مجموع ۶ مزایده برای فروش املاک متعلق به بانک‌ها برگزار شد و در کل ۳ میلیارد تومان عایدی از آنها به دست آمد که این میزان درآمد معادل یک‌چهارم رقمی است که در اولین مزایده سال جاری نصیب سیستم بانکی – بابت فروش املاک‌شان- شده است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، بانک‌ها جزو معدود دستگاه‌هایی به شمار می‌روند که به مصوبه هیات دولت و قانونی که سال۸۷ درباره املاک دولتی ابلاغ شد، بها داده‌اند. طبق ماده ۸ قانون ساماندهی مسکن، کلیه وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی مکلفند خانه‌‌های سازمانی در مالکیت خود را از طریق مزایده عمومی به فروش رسانده و وجوه حاصل از آن را به خزانه واریز کنند.

هر چند بانک‌ها تاکنون برنامه منظمی برای مزایده املاک ترتیب داده‌اند، اما ویژگی قیمت‌های پایه مزایده که برای املاک برخی بانک‌ها اعلام می‌شود طوری بوده که نتوانسته منجر به جذب حداکثری خریدار شود.

مجری فروش املاک مازاد بانک‌ها درباره شیوه قیمت‌گذاری به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: قیمت پایه مزایده املاک توسط کارشناسان رسمی دادگستری تعیین می‌شود که برای آن وضعیت روز بازار مسکن نیز در نظر گرفته می‌شود.

مدیر عامل شرکت فام –شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها- در عین حال تصریح کرد: دور جدید مزایده املاک در سال جاری به گونه‌ای برگزار می‌شود که همه شرایط برای تسهیل خرید املاک مهیا باشد.

وظیفه ما تنظیم بازار مسکن است

مدیرعامل شرکت فام با بیان اینکه این مجموعه تحت نظارت وزارت اقتصاد و بانک‌مرکزی فعالیت می‌کند، هدف شرکت را ساماندهی امور مسکن و ارتقای میزان منابع مالی بانک‌ها به منظور تقویت بنیه تسهیلات‌دهی عنوان کرد و گفت: هرچند عده‌ای بر این باورند به علت آنکه فروش املاک در مزایده‌ها احتمال دارد ارزش املاک مشابه در بازار مسکن و مستغلات را به گونه ای کاذب افزایش دهد، اما چون حجم عرضه وسیع است به صورت طبیعی، در مدت زمان کم، فاصله موجود میان عرضه و تقاضا در بازار کاهش یافته و در نهایت متوسط قیمت مسکن در سراسر کشور تعدیل می‌شود.

حسین میرزا طباطبایی وعده داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و هماهنگی‌هایی که با بانک‌ها به عمل آمده، در آینده نزدیک تحول ملموسی در بازار مسکن ناشی از روند عرضه املاک بانک‌ها ایجاد می‌شود.

بانک‌ها چقدر ملک دارند؟

پیگیری‌‌های خبرنگار دنیای‌اقتصاد از حجم ذخایر ملکی بانک‌های دولتی حاکی است: تاکنون فقط ۱۲ درصد از املاک شناسایی‌شده در نظام بانکی، به فروش رفته است.

مدیر اجرایی شرکت فروش املاک مازاد بانک‌ها در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: وزارت اقتصاد بعد از ابلاغ مصوبه دولت و ماده ۸ قانون ساماندهی مسکن، از دستگاه‌‌های اجرایی از جمله بانک‌ها درخواست کرد لیستی از املاک تحت اختیارشان را به این وزارتخانه ارائه کنند. در لیست اولیه که از بانک‌ها جمع‌آوری شد مشخص گردید ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ فقره ملک مازاد قابل فروش در این بخش وجود دارد که البته این تعداد با توجه به املاک تملیکی باید تاکنون افزایش پیدا کرده باشد.

احمدی افزود: از کل املاک بانک‌ها، در ۱۳ مزایده‌ای که تا قبل از شروع سال۹۰ برگزار شد، ۹۵۲ فقره ملک عرضه شد که از این تعداد ۲۶۸ فقره ملک فروخته شد؛ بنابراین هنوز نیمی از این املاک عرضه نشده‌اند و بخش قابل‌توجهی از عرضه‌شده‌ها نیز هنوز به فروش نرفته‌اند.

مدیر اجرایی شرکت فام، این املاک را شامل املاک تملیکی و املاکی که بانک‌ها در قالب مشارکت اقدام به ساخت آن می‌کنند، اعلام کرد و گفت: در املاک مازاد بانک‌ها ملک نوساز وجود ندارد و حداقل سن آنها ۳ سال است. اما برخی از آنها مدت‌ها است متروک مانده و هیچ استفاده‌ای از آنها نشده، حتی اجاره هم داده نشده‌اند.

وی با بیان اینکه روند فروش این املاک در سال۸۸ راضی‌کننده نبود و در سال۸۹ نیز آنچنان به سطح مطلوب نرسید، تصریح کرد: در مزایده‌ای که هفته گذشته برگزار شد ۲۹۰ ملک عرضه‌شد که ۶۱ نفر برای خرید ۳۸ فقره از آنها اقدام به معامله کردند. قیمت پایه فروش این ۳۸ ملک ۸/۱۰ میلیارد تومان بود که قیمت فروش در مزایده به رقم ۷/۱۱ میلیارد تومان رسید.

وی افزود: رقم حاصل از فروش املاک در ۶ مزایده‌ای که سال گذشته برگزار شد، ۳ میلیارد تومان بود که مقایسه آن با ارزش واقعی مزایده خرداد۹۰، رونق در بازار خرید و فروش مسکن را تداعی می‌کند.

احمدی همچنین تاکید کرد: شرکت فام پل ارتباطی بین طالبین املاک با سیستم بانکی است و در چارچوب ضوابط و قوانین بانکی تا سرحد امکان در زمینه ایجاد و تسهیل در شرایط واگذاری با تقسیط بهای ملک با درصدهای مختلف و کسب نظریه کارشناسان رسمی دادگستری حین انجام ارزشیابی املاک و همچنین اعمال وضعیت و موقعیت بازار ملک، اقدام می‌کند.

فروش قسطی، خرید نقدی

اتفاقی که در مزایده هفته گذشته املاک بانک‌ها افتاده، حضور یک بانک برای بار اول در این مزایده‌ها بوده که به همین دلیل مجبور شده برخلاف سایر بانک‌های شرکت‌کننده در مزایده که می‌توانند املاک‌شان را به صورت قسطی واگذار کنند، املاک خود را نقدی بفروشد که این فروش نقدی به اندازه فروش قسطی مورد استقبال خریداران قرار گرفته است.

فروش مزایده‌ای املاک مازاد بانک‌ها به صورت نیمی نقد، نیمی قسط انجام می‌شود.

 

 

    نظرات