ضرورت مهار آب‌های سطحی استان هرمزگان

ضرورت مهار آب‌های سطحی استان هرمزگان

www.BanaNews.irمدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: با محدودیت منابع آب‌های زیرزمینی و کاهش مداوم سطح آب در دشت‌های استان، باید در نظر داشت که امکان توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی با توجه به اضافه برداشت‌های صورت گرفته از مخازن در شرایط حاضر فراهم نبوده و از همین روبه نظر می‌رسد مهم‌ترین گزینه پیش رو برای تامین آب، توجه به مهار آب‌های سطحی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جعفر زیرراهی افزود: درحالی که حدود یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی استان را آب شیرین تشکیل می‌دهد، مقدار برداشت آب شیرین از سفره‌های زیر زمینی در سال یک میلیاردو ۴۵۰ میلیون متر مکعب است و سالانه حدود ۹۵ میلیون متر مکعب آب بیشتر از توان تغذیه آبخوان‌ها اضافه برداشت می‌شود. زیرراهی ادامه داد: یک میلیاردو ۲۳۰ میلیون متر مکعب از روان آب‌های سطحی استان را آب شیرین تشکیل می‌دهد که با احداث سدها، آب بندها و تغذیه‌های مصنوعی حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب از روان آب‌های شیرین مهار شده است و بقیه روان آب‌هابه صورت سیلاب به دریا می‌ریزد. این حجم آب در مقایسه با نیاز آب استان در افق ۱۴۱۰ بسیار ناچیز است و برای تامین آب شرب چاره‌ای جز استفاده از منابع آب شور وجود ندارد.

وی اضافه کرد: درحال حاضر مصرف آب شرب استان ۱۱۱ میلیون متر مکعب در سال است؛ ولی واقعیت امر این است که در افق ۱۴۱۵ نیاز استان فقط برای شرب و صنعت ۳۵۰ میلیون متر مکعب خواهد بود. زیرراهی گفت: اگرچه درحال حاضربه واسطه برداشت بیش از حد از منابع آب‌های زیرزمینی، مشکلی برای تامین آب شرب وجود ندارد؛ اما دشت‌ها بیش از این توان برداشت آب را ندارند و برای تامین آب شرب استان باید به روش‌های شیرین‌سازی آب دریا روی آورد.وی گفت: هم اکنون ۸۱ هزار متر مکعب آب در شبانه روز از طریق دریا استحصال می‌شود و طرح شیرین سازی ۱۶۸ هزار متر مکعب آب نیز در حال اجرا است.

 

 

    نظرات