تسریع در بهبود شرایط کشف‌رود با انعقاد تفاهمنامه  ...

تسریع در بهبود شرایط کشف‌رود با انعقاد تفاهمنامه ...

تسریع در بهبود شرایط کشف‌رود با انعقاد تفاهمنامه همکاری چندجانبه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمد حاجیان‌شهری در گفتگو با برنامه رادیویی «شهرما» به تشریح مطالبی درخصوص کشف‌رود پرداخت و اظهارکرد: این رودخانه از حوزه آبریز غرب مشهد، قوچان و چناران سرچشمه می‌گیرد و پس از گذشت 290 کیلومتری که 80 کیلومتر آن در حاشیه شهر مشهد است، سرانجام وارد رودخانه تجن و ترکمنستان می‌شود.

حاجیان در ادامه گفت: با گسترش بی‌حد و حصر شهر مشهد به لحاظ افقی و قرارگرفتن بسیاری از روستاهای اطراف مشهد در حریم شهر، علی رغم توسعه تصفیه خانه‌های فاضلاب بزرگ و استاندارد احداث شده در اطراف کشف رود، بخشی از فاضلاب به رودخانه کشف می‌ریزد و همچنین با معضل فاضلاب بسیار آلوده چرم‌شهر نیز مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه برداشت فاضلاب برای آبیاری اراضی کشاورزی معضلات بسیاری ایجاد کرده است، افزود: از حدود 20 سال پیش موضوع ساماندهی کشف‌رود مطرح شده بود و شهرداری مشهد با همکاری دستگاه‌های مختلف مثل آبفا، دادگستری و اداره کل محیط زیست و ... از همان موقع نقش موثری در احیا و ساماندهی کشف رود داشتند.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: اخیرا با همت استاندار که جای تقدیر و تشکر دارد و استانداران سابق، طرح مدیریت واحد ساماندهی کشف‎‌رود کلید خورده و تمام دستگاه های اجرایی پای کار آمده‌اند.

حاجیان با بیان اینکه مدیریت واحد این حوزه به شهرداری مشهد واگذار شده و شهردار نیز مسئول آن است، گفت: روز 3شنبه تفاهم‌نامه‌ای میان دستگاه‌های آبفا، آب منطقه‌ای، محیط‌زیست، استانداری و فرمانداری و شهرداری و دادگستری به امضاء رسید تا با بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه های مختلف، موجب تسریع در بهبود شرایط و ساماندهی وضعیت کنونی شد.

وی در ادامه افزود: دستیابی به اکوسیستم پایدار در اطراف روخانه کشف‌رود، مهار آلودگی آب‌ها و فاضلاب، حفاظت آب و خاک در بستر رودخانه و اشتغالزایی و فعال‌سازی ظرفیت های کسب‌وکار در اطراف بستر رودخانه و توسعه کمربند سبز شمالی از نقاط قوت طرحی است که شهرداری آن را دنبال خواهد کرد.

حاجیان خاطرنشان کرد: تاکنون شهرداری مشهد حدود 180 هکتار در این محدوده درختکاری کرده و قرار است در محدوده بلوار شاهنامه و 5 کیلومتر بعد از چرمشهر هم سازماندهی لازم را انجام دهد؛ به این ترتیب که اراضی را تحویل بگیرد و بعد از فعالیت های اجرایی، حفاظت اراضی را انجام دهد و تصفیه‌خانه هایی که ساخت آنها متوقف شده و یا عملیات عمرانی آنها به تعویق افتاده، سرعت بگیرند.

وی در پایان از پیشرفت 40 درصدی طرح سپتاژ خبر داد و گفت: سال گذشته نیز با مصوبه شورای شهر مشهد 20 میلیاردتومان اعتبار به این موضوع اختصاص یافت ولی به دلیل مسائل قانونی تخصیص پیدا نکرد ولی امیدواریم با این توافق، اجرایی شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات