شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی یکی از پیشتازان اجرای پویش الف ب ایران

شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی یکی از پیشتازان اجرای پویش الف ب ایران

پویش الف ب ایران طی یک ماه گذشته در سراسر کشور آغاز شده، پویشی که الف، آن مایع حیات زندگی و ب، آن نشانه روشنایی و برق است.

این پویش در راستای  آبادانی هر چه بیشتر در حوزه صنعت آب و برق برگزار می شود و طی برگزاری این پویش،   هر هفته شاهد بهره برداری از پروژه های فاخر صنعت آب و برق در کشور خواهیم بود و تا پایان سال 98 در مجموع 277 پروژه صنعت آب و برق به بهره برداری می رسد که در چهارمین هفته این پویش، آذربایجان غربی با میزبانی   رئیس مجلس شورای اسلامی و مقام عالی وزارت نیرو بود تا به عنوان یکی از استانهای پیشتاز، در اجرای این طرح شاهد افتتاح پروژه های فاخر باشیم.

در این میان شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی با افتتاح سه پروژه سامانه تأمین آب مهاباد، سامانه تأمین آب پلدشت و سامانه فاضلاب گلمان توانست به عنوان یکی از شرکتهای تحت نظر وزارت نیرو، گام موثری در اجرای پویش الف ب ایران بردارد.

این سه پروژه در مجموع با هزینه کرد مبلغ  1100 میلیارد ریال با حضور رئیس مجلس و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

*افتتاح همزمان 3 تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در آذربایجان‌غربی

در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو به استان آذربایجان‌غربی، هم‌زمان تصفیه‌خانه‌ آب شهرستان‌های مهاباد و پلدشت و تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک گلمان ارومیه  با اعتبار 1100 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیدند.

با حضور رضا اردکانیان و علی لاریجانی در محل تصفیه‌خانه آب شهرستان مهاباد، تصفیه‌خانه‌ آب شهرستان‌های مهاباد و پلدشت و تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک گلمان ارومیه  به‌طور همزمان از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شدند.

تصفیه‌خانه آب شهرستان مهاباد نخستین تصفیه‌خانه آب شرب شهری است که به روش DAF اجرایی شده است و جمعیتی بالغ بر 246 هزار را تحت پوشش قرار خواهد داد.

سامانه آب مهاباد شامل احداث تصفیه‌خانه با سرمایه‌گذاری بخش خصوص ( B.O.T )، برج آبگیر و خط انتقال با ظرفیت 750 لیتر بر ثانیه بوده و کل هزینه اجرایی این طرح نیز 628 میلیارد ریال است.

تصفیه‌خانه آب پلدشت نیز با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال و دبی خروجی 30 لیتر در ثانیه به بهره‌برداری رسید.

بنا بر این گزارش، فرآیند تصفیه این تصفیه‌خانه به صورت اسمز معکوس RO بوده و جمعیت 12 هزار نفر در این منطقه را تحت پوشش قرار خواهد داد.

در ادامه، تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان نیز با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد  ریال به بهره‌برداری رسید. ظرفیت این تصفیه‌خانه در فاز اول 6 هزار و 840 متر مکعب در شبانه روز است و جمعیت 45 هزار نفر در این منطقه را تحت پوشش قرار خواهد داد.

فرآیند تصفیه این تصفیه‌خانه به روش لجن فعال از نوع SBR بوده و دارای 20 کیلومتر شبکه جمع آوری و خط انتقال و 1.4 کیلومتر خط انتقال پساب به دریاچه است. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته پساب این مجموعه در زمینه احیای دریاچه ارومیه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این تصفیه‌خانه‌ها به منظور تأمین و ارتقای کیفیت آب شرب این مناطق و نیز جمع آوری ، دفع بهداشتی و تصفیه فاضلاب بوده و بر پایه گسترش عمران و آبادانی با رویکرد توسعه و پیشرفت متوازن احداث شده است.

* بیش از گذشته نیاز به آبادانی و توسعه داریم

رئیس مجلس با بیان اینکه ملت ایران باید با همدلی اقتصاد کشور را توسعه دهند، گفت: امروز بیش از گذشته نیاز به آبادانی و توسعه داریم.

"علی لاریجانی" ، در مراسم افتتاح پروژه‌های آب و فاضلاب این استان که در مهاباد به صورت ویدئو کنفرانس برگزارشد، گفت: دشمن با استفاده از مسئله تنوع اقوام به دنبال مسئله سازی است بنابراین ملت ایران باید با همدلی اقتصاد کشور را توسعه دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی توجه به زیربناها امری مهم است، افزود: تلاش‌ها در حوزه جاده‌سازی، نیرو و گاز نشان از توجه به آبادانی کشور دارد.

وی با بیان اینکه امروز بیش از گذشته نیاز به آبادانی و توسعه داریم، گفت: دشمن همواره در تلاش است با تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد و توسعه کشور به ملت ایران آسیب بزند، ولی در شرایط فعلی با اتحاد و همدلی این نقشه شوم دشمن را خنثی خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ملت ایران نشان داده در این کشور تفاوتی بین ترک، کرد و سایر اقوام وجود ندارد و همه در کنار هم به دنبال توسعه و آبادانی کشور هستند.

لاریجانی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در نظام جمهوری اسلامی به مباحث زیربنایی اهمیت ویژه ای داده شده است.

وی با بیان اینکه در نظام مردمی جمهوری اسلامی، آبادانی ایران اهمیت ویژه ای دارد، گفت: امروز نیز بیش از گذشته نیاز به وحدت داریم که باید تمرکز خود را روی آبادانی کشور بگذاریم.

لاریجانی با اشاره به شیطنت های دشمنات ایران، ادامه داد: دشمن در تلاش برای جلوگیری از توسعه ایران بوده و شیطنت هایی را نیز در این خصوص انجام می دهد.

وی با بیان اینکه عمق خباثت امریکا زمانی مشخص شد که چشم طمع به نفت منطقه دوخته بود، افزود: با توجه به ماجراجویی دشمنان نظام، هوشیاری مردم منطقه باید بیش از پیش مد نظر قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های انجام گرفته مجموعه وزارت نیرو در اجرای پروژه ها، اذعان داشت: حجم زیادی از پروژه های عمرانی را در جای جای استان شاهد هستیم که باید این پروژه ها با کمک مردم در قالب سرمایه گذار، ساماندهی شوند.

*افتتاح ۲۲۹ اُمین تصفیه‌خانه فاضلاب کشور در ارومیه

وزیر نیرو از افتتاح ۲۲۹ اُمین تصفیه‌خانه فاضلاب کشور در ارومیه همزمان با چهارمین هفته پویش #هرهفته ‌الف ، ب_ایران در سفر به استان آذربایجان غربی خبر داد.

"رضا اردکانیان" در مراسم افتتاح همزمان پروژه‌های مهم آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی، با بیان اینکه امروز ۲۲۹ اُمین تصفیه‌خانه فاضلاب کشور در ارومیه افتتاح شد، گفت: این در حالی است که اوایل انقلاب تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور کمتر از انگشتان دودست بود.

وی با اشاره به احداث سامانه تامین آب مهاباد، افزود: امروز در مرکز کشور نیز چنین مرکز مجهز و مدرنی برای تصفیه آب نداریم.

وزیر نیرو اظهار کرد: در نتیجه افتتاح تصفیه‌خانه‌های آب، جمعیتی بالغ بر ۲۴۶ هزار نفر از هموطنان مهابادی از آب پایدار با کیفیت، سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: همچنین در این سفر با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، نیروگاه ۱۵۰ مگاواتی سردشت، تصفیه‌خانه آب در شهرستان پلدشت و تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک گلمان افتتاح شد، همچنین عملیات اجرایی پروژه دیگر آب و فاضلاب در شهرستان اشنویه آغاز شد، که اعتبار برآورد اولیه این طرح 653 میلیارد ریال بوده و در افق طرح  52 هزار نفر از هموطنانمان در آن منطقه از نعمت پروژه‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب که نقش مهمی در توسعه بهداشت عمومی و تامین منابع آب دارد، برخوردار خواهند شد.

اردکانیان با بیان اینکه اصلاح فاضلاب در حال منسوخ شدن است، افزود: پساب تولیدی ۸۳ میلیون نفر در کشور با مصرف ۷ میلیون متر مکعب آب، حدود ۴ میلیارد مترمکعب است که این فاضلاب پس از تصفیه، در قالب پساب، یکی از مطمئن‌ترین روش‌های تامین آب برای مصارف کشاوری و صنعت با مشارکت بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: برای توسعه آب و فاضلاب کشور و استفاده از پساب می‌بایست از بخش خصوصی استفاده کرد.

وزیر نیرو یادآور شد: پروژه‌های افتتاحی و نیروگاه ۱۵۰ مگاواتی سردشت که عملیات اجرایی آنها امروز آغاز شد، نقش مهمی در توسعه بهداشت عمومی و تامین منابع انرژی عمده شهروندان استان آذربایجان غربی ایفا می‌کنند.

*افتتاح ۳ پروژه شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی

علیرضا رضوی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در آیین افتتاح پروژه های آب و فاضلاب آذربایجان غربی، ضمن خیرمقدم به رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو، گفت: سامانه فاضلاب شهرک گلمان ارومیه، سامانه تامین آب شرب مهاباد، سامانه تامین آب شرب پلدشت با اعتبار ۱۱۰۰ میلیارد ریال به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی و مقام عالی وزارت نیرو به بهره برداری رسید.

وی سامانه تامین آب پلدشت را یکی از دیگر پروژه های افتتاحی عنوان کرد و گفت: تامین آب پایدار و کیفی آب شرب پلدشت در دو سال اخیر در دستور کار بود.

وی اعلام کرد: سامانه تامین آب پلدشت به منظور ارتقای سطح کیفی آب شرب این شهرستان، با ظرفیت تصفیه ۳۰ لیتر در ثانیه به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی  گفت: فرایند تصفیه خانه آب پلدشت به روش فرآیند اسمز معکوس بوده و برای به بهره برداری رسیدن آن ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و منابع داخلی شرکت هزینه شده است.

رضوی با بیان اینکه آب مورد نیاز این تصفیه خانه از محل چشمه و خط انتقال تامین می شود و سیستم تصفیه شامل راکتور تزریق اکسیدانت و فیلترهای شنی است، افزود: با بهره برداری از این پروژه ۱۲ هزار نفر از جمعیت پلدشت و شهرهای اطراف، از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی  در ادامه به بهره برداری از سامانه فاضلاب گلمان ارومیه با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: این پروژه که یکی از پروژه های نجات بخشی دریاچه ارومیه است، به همت شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: تصفیه خانه فاضلاب گلمان با فرآیند تصفیه لجن فعال از نوع SBR و با ظرفیت ۶ هزار و ۸۴۰ مترمکعب در شبانه روز احداث شده  و در فاز اول ۴۵ هزار نفر از جمعیت را تحت پوشش قرار خواهد داد.

کیفیت پساب خروجی این تصفیه خانه یکی از پساب های سالم برای مصارف کشاورزی و نجات بخشی دریاچه ارومیه است.

رضوی با بیان اینکه تا کنون برای ۳ هزار و ۵۰۰ نفر آحاد، انشعاب از طریق این پروژه واگذار شده است، تصریح کرد: طول شبکه جمع آوری این سامانه ۱۸ کیلومتر و طول خط انتقال تحت فشار آن ۲ کیلومتر ر بوده و در این میان، آب تصفیه شده این تصفیه خانه با ۱.۴ کیلومتر خط انتقال تحت فشار، به دریاچه ارومیه رهاسازی می شود.

*مجهزترین تصفیه‌خانه آب شرب کشور با ۶۳۰ میلیارد ریال هزینه در مهاباد به بهره‌برداری رسید

سرپرست شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در آیین افتتاح این طرح ، اظهار داشت: این تصفیه‌خانه با ظرفیت برداشت ۷۵۰ لیتر آب در ثانیه قادر است تا افق سال ۱۴۱۸ برای بیش از ۲۴۶ هزار نفر جمعیت شهری مهاباد آب شرب سالم و بهداشتی تامین کند.

علیرضا رضوی اضافه کرد: این تصفیه‌خانه که دارای یک برج آبگیری نیز است در چهار فاز مختلف قبل از بهره‌برداری تست و تایید نهایی شده است و با نصب کامل اتصالات داخلی شبکه آبرسانی، آب شرب موردنیاز شهروندان مهابادی به طور کامل از طریق این تصفیه‌خانه تامین می‌شود.

وی افزود: این تصفیه‌خانه از نوع «داف» است که جدیدترین فرآیند تصفیه آب در سطح کشور است و براساس نوع مواد و وضعیت کیفیت آب سد از لحاظ بیولوژیکی طراحی شده و براین اساس با وارد شدن به مدار، مشکل کیفیت و تغییر رنگ آب شرب این شهر نیز به طور کامل مرتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات احداث این تصفیه‌خانه در قالب قرارداد ساخت، بهره‌برداری و انتقال ( BOT ) در سال ۱۳۹۳ آغاز شده بود ادامه داد: تصفیه‌خانه مهاباد قادر است در شبانه‌روز بیش از ۶۴ هزار متر مکعب آب را تصفیه و وارد مدار مصرف کند.

امروز همزمان با افتتاح این طرح، تصفیه‌خانه آب پلدشت و طرح فاضلاب شهرک گلمان ارومیه نیز با ۴۶۰ میلیارد ریال هزینه از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح شد.

*سدسازی بر روی دجله و فرات تهدیدی برای اقلیم منطقه آذربایجان/ مجلس و وزارت نیرو پیگیر باشند

محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم افتتاح همزمان پروژه‌های شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو برگزار شد، خواستار تسریع در پروژه‌های ابیاری تحت فشار دشت مهاباد شد و افزود:  اگر ۱۲ هزار هکتار از اراضی دشت مهاباد را زیر پوشش ابیاری تحت فشار ببریم می توانیم ۵۰ درصد در مصرف اب سد مهاباد صرفه جویی کنیم.

وی از ریاست مجلس شورای اسلامی خواست اعتبار ویژه‌ای برای احیا دریاچه ارومیه از محل صندوق ملی در نظر گرفته شود.

نماینده مردم مهاباد تصریح کرد: سدسازی بر روی دجله و فرات می‌تواند تحریک کننده اقلیم برای منطقه آذربایجان و هورالعظیم شود که امیدواریم این موضوع در دستور کار مجلس و وزارت نیرو قرار گیرد.

محمودزاده گفت: آبگیری این سدها که ۶۰۰ برابر آب سد مهاباد است ۲۵ استان کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به خدمات دولت در این شهرستان، افزود: ۳۵۰ تخت بیمارستانی در بخش دولتی و ۹۶ تخت بیمارستانی تامین اجتماعی با اعتبار ۴۹۰ میلیارد تومان در این شهرستان در حال احداث است.

محمودزاده احداث دو ورزشگاه با ۳۷ میلیارد تومان اعتبار ملی، پروژه‌های را‌سازی،  اجرای پروژه‌های کارخانه قند،الکل‌سازی، خمیرمایه و دو سایت تولید برق از انرژی خورشیدی را از مهم ترین طرح‌های در دست اجرای این شهرستان خواند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس با اشاره به افتتاح تصفیه خانه آب با اعتبار۶۲ میلیارد تومانی اذعان داشت: تصفیه خانه قبلی با ۳۷۵ میلیارد تومان به تامین آب ۱۴۱ روستا اختصاص می‌یابد که ۶۰ کیلومتر لوله گزاری انجام شده و ادامه دارد که امیداریم با اختصاص بودجه بیشتر تسریع شود.

محمودزاده خواستار اعتبار ویژه‌ای برای تامین آب شرب دو شهر جدید کوک‌تپه و خلیفان اختصاص یابد تا مررم این شهرها از آب شرب سالم بهره‌مند شوند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی

    شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی

    شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی یک شرکت در شهر ارومیه می باشد

      نظرات