پنجمین جلسه پاکت آبی با حضور مهندس مهرداد ایروانیان برگزار شد

پنجمین جلسه پاکت آبی با حضور مهندس مهرداد ایروانیان برگزار شد

www.BanaNews.irبنانیوز- پنجمین جلسه پاکت آبی در تاریخ پنجشنبه ۵ خرداد ماه ۱۳۹۰ ، در نگارخانه دانشکده هنرهای زیبا، با استقبال چشمگیر دانشجویان و فارغ التحصیلان برگزار شد. سلسله کارگاه های فکر تا عمل که با عنوان پاکت آبی در شناخته می شود هر ماه با محوریت یکی از پروژه های معاصر وبا حضور طراح پروژه برگزار می شود. شاخصه این کارگاهها یک پاکت به رنگ آبی حاوی مدارک و اطلاعات موضوع کارگاه است که پیش از شروع جلسه در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد. "پاکت آبی" حاصل تلاش کارگروه دانشجویی "کانون مهندسان دانشگاه تهران" با همکاری "قطب علمی و فناوری معماری دانشگاه تهران" می باشد که تا کنون موفق به برگزاری پنج کارگاه در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس مهرداد ایروانیان که از معماران پرکار معاصر به طراحی و اجرای معماری های متفاوت و منحصر به فرد شناخته شده است، در این برنامه به بررسی پروژه منتخب خود ، موزه تارو پود (موزه نساجی در شیراز) پرداخت و مطابق روال مرسوم تمامی کارگاه های پاکت آبی ،جلسه را در دو بخش برگزار کرد.

بخش اول به بررسی پروژه اختصاص داده شد ، ایشان به بستر پروژه اشاره کردند که ساختمانی مخروبه،از اولین کارخانه های نساجی در شیراز به عنوان یک حرکت صنعتی در پیوستن به جهان صنعت بوده است.سپس به تشریح رویکرد خود در احیای این بنا پرداختند.از دیدگاه وی لایه های زمانی یک اثر ،اهمیت خاصی دارند و کار باید همواره با زمان خود پیش رود به گونه ای که برعکس پروژه های میراث فرهنگی ، بهتر است کار به زمان ساخته شده ی خود رها گردد و یا با زمان فعلی تطبیق داده شود. هدف دیگر ایشان ارائه ی "موضوع صنعت" به نحوی با این رویکرد در پروژه بیان گردید که موجب شد سطوح بنا با اسکلتی متعلق به زمان حاضر و با سرعتی متفاوت به یکدیگر دوخته شوند و هر قطعه ی الحاقی بازگو کننده ی زمانی دیگر باشد.این سناریو که از ورودی بنا تا تمامی فضاها را در بر گرفته به کاربری ساختمان نیز توجه ویژه داشته است چنانچه کابل های کششی و در نهایت پارچه ی کشیده شده بر فراز فضا همگی تداعی کننده صنعت نساجی برای بیننده می گردند.

مهندس ایروانیان با اشاره به دیتیل های اجرایی و نحوه ی اتصالات، استفاده از قطعات فلزی الحاقی را تاکیدی بر قرن نوزدهمی بودن ساختمان دانستند ودر نهایت با پویایی و پیچیدگی فضاهای طراحی شده توانستند در بعد زمانی جدید ، معماری آن مکان را تعریف کنند.

در ادامه زمان کارگاه، آقای مهندس ایروانیان با توجه به اصرار وخواسته حاضران ،به توضیح دو پروژه ی دیگر خود، شامل رستوران هفت خان و یک نمونه مسکونی پرداختند.

با پایان بخش اول جلسه و پس از پذیرایی مختصری از ، بخش دوم برنامه با پرسش سوالات دانشجویان و پاسخ معمار ادامه یافت. در ابتدای این بخش ، مهندس ناصر نصیر دبیر کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران ضمن طرح سوال خود ، یکی از ارزش های آثار مهندس ایروانیان را ظرفیت بالای تاویل پذیری و امکان رمز گشایی آن ها برای مخاطب دانستند.

به گزارش بنانیوز به نقل از روابط عمومی  پاکت آبی ، از آنجا که هدف از این کارگاه ها ایجاد فرصتی جهت آشنایی بیشتر فارغ التحصیلان آینده باتجربیات معماران فعال و متمایز در محیط کار است ، این برنامه با توجه به نظر سنجی انجام شده به هدف خود بسیار نزدیک بوده است. چنانکه براساس نظر سنجی های انجام شده ،۹۷ درصد حاضران ایده ی کارگاه های پاکت آبی را بسیار عالی دانستند و ۱۰۰ در صد افراد شرکت کننده از اداره ی جلسه توسط ایروانیان اظهار رضایت کردند. ۵۷ درصد نیز خواستار همکاری با گروه پاکت آبی بودند. ( در این برنامه نزدیک به ۷۰ درصد از شرکت کنندگان ، دانشجویان و فارغ التحصیلان با مدرک کارشناسی ارشد بودند .)

    نظرات