شعار امسال دبیرخانه ترویج کتابخوانی «شیراز کتاب می خواند» است

شعار امسال دبیرخانه ترویج کتابخوانی «شیراز کتاب می خواند» است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز به نقل از خبرگزاری مهر، ابراهیم گشتاسبی راد اضافه کرد: شعار محوری امسال در دبیرخانه دائمی ترویج کتابخوانی، «شیراز کتاب می خواند» انتخاب شده است که با توجه اهمیت و گستردگی فعالیت های این دبیرخانه برای حضور جدی در دبیرخانه پایتخت کتاب ایران، برنامه ها از ۲۱ آبان ماه آغاز می شود و تا ۸ آذرماه ادامه خواهدداشت گرچه اوج فعالیت‌ها در هفته کتاب از تاریخ  ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه است.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود: فعالیت های خوبی تحت عنوان آتشنشانان کتابخوان، روشندلان کتابخوان، سالمندان کتابخوان و کودکان کتابخوان انجام شد. راه اندازی کتابخانه ی ورزش و اندیشه در کانون کشتی گیران، اجرای برنامه های «پابه پای کتاب» در پیاده راه سلامت و «چرخ خورشید» در آرامگاه های حافظ و سعدی و کتابخانه ی عبدالله خفیف ازفعالیت های شهرداری شیراز به مناسبت هفته ی کتاب و کتابخوانی است.
ابراهیم گشتاسبی راد گفت: در ادامه فعالیت‌های «شبکه ورزشکاران دوستدار کتاب شیراز»، دومین کتابخانه در گردش «ورزش و اندیشه» با همکاری هیئت کشتی استان فارس، ۲۱ آبان ماه در خانه کشتی شیراز راه اندازی می شود که در این آیین، چند تن از قهرمانان و پیشکسوتان نیز به این شبکه می‌پیوندند.
وی افزود: پیش از این اولین کتابخانه «ورزش و اندیشه» در خانه پینگ پنگ شیراز راه اندازی شده است که ورزشکاران و مخاطبان ورزشگاه ها می توانند کتاب ها را بدون عضویت و تشریفات به امانت برده و پس از مطالعه به کتابخانه در گردش برگردانند.
اجرای پرفورمنس و نمایش‌های محیطی کتاب
به گفته گشتاسبی راد، پیاده‌روی خانوادگی با عنوان «پا به پای کتاب» نیز در پیاده‌راه سلامت شیراز در ۲۲ آبان ماه اجرا می شود که در آن علاوه بر برگزاری نمایشگاه و اهدای کتاب، پرفورمنس و نمایش‌های محیطی کتاب نیز به اجرا در می آید.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه برنامه های هفته کتاب با اجرای «چرخ خورشید» با همراهی هیئت دوچرخه سواری شیراز رسماً آغاز می شود، اعلام کرد: رکاب زنی نمادین دوچرخه سواران حرفه ای با همراهی جمعی کتابداران در روز کتاب حدفاصل ۳ کتابخانه عمومی تاریخی شهر شیراز و در پـایان مسیر در مراسمی ۵ قهرمان ملی دوچرخه سواری به شبکه ورزشکاران دوستدار کتاب شیراز  می پیوندد.
معاون فرهنگی شهرداری شیراز، اضافه کرد: همچنین از ابتدای هفته کتاب در روز ۲۴ آبان ماه اجرای نمایش‌های خیابانی با موضوع کتاب با عنوان «همای مهربانی» در ۱۵ نقطه پرترافیک شیراز آغاز می شود که تا پایان فصل پاییز  ادامه خواهد داشت.
به گفته گشتاسبی راد، از ابتدای هفته کتاب همچنین تبلغیات محیطی ویژه با عنوان «کتابخانه ای به وسعت یک شهر» انجام می شود که در آن علاوه بر پوسترهای تبلیغی و ترویجی، ۲۰ عنوان کتاب از مؤلفان شیراز در قالب حداقل ۱۰۰ استند در راستای «کتابخانه ای به وسعت یک شهر» معرفی می شود.
برپایی اردوهای «کتابگردی کودکانه» با عنوان «دانایان کوچک»
وی با اشاره به برگزاری دومین برنامه از سلسله اردوهای «کتابگردی کودکانه» با عنوان «دانایان کوچک»، از ۲۵ تا ۲۹ آبان ماه با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس از بازدید کودکان شیرازی از کتابفروشی و مرکز شماره ۲ کانون با همراهی مربیان کودک سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری و مربیان کانون، به منظور آشنایی با ترویج فرهنگ خرید کتاب  و مطالعه مفید خبر داد و گفت: در روز ۲۶ آبان ماه دستِ‌کم ۳ کتاب گویا تولید شده در استودیو کتابخانه عمومی رییسی اردکانی شیراز با صدای نویسندگان آثار در قالب طرح «نوای مهربانی» در یکی از مراکز خیریه نابینایان رونمایی و کتاب‌ها پس از رونمایی به مراکز و کتابخانه‌های تخصصی نابینایان ارسال می شود.
وی در ادامه عنوان کرد: «شبکه  تاکسیرانان دوستدار کتاب شیراز» نیز با همکاری سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر در ۲۶ آبان ماه  از میدان مطالعه شیراز آغاز به کار می‌کند؛ در این طرح به صورت پایلوت دست کم ۳۰ تاکسی، مجهز به کتابخانه سیار با استفاده از کتاب‌های مناسب برای سفرهای درون شهری می شود، همچنین در ادامه سلسله فعالیت‌های «شبکه کودکان دوستدار کتاب شیراز»، برنامه «موسیقیِ کتاب» در آموزشگاه موسیقی ضرب آهنگ۲۷  آبان ماه برگزار می شود.

گشتاسبی راد، یادآوری کرد که در این برنامه هنرجویان کودک موسیقی، به اجرای قطعه ای تولیدی با موضوع کتاب می پردازند و همچنین قصه گویی و نمایش تئاتر کودک در برنامه اجرا می شود.  این در حالیست که به گفته معاون فرهنگی شهرداری شیراز، پیش از این برنامه های «شکوفه های کتاب» (با محوریت راه اندازی کتابخانه و اجرای برنامه ترویجی در مدارس مناطق کمتر برخوردار)، «باغ کاغذی» (با محوریت حضور کودکان در فرهنگسرای کتاب و دبیرخانه دائمی ترویج کتابخوانی و اجرای اردوی تفریحی-ترویجی کتاب)، «کتابگردی کودکانه» (با محوریت بازدید کودکان از کتابفروشی و آشنایی با چاپخانه)، «آینده با کتاب» (با محوریت جشن های کتابخوانی در مراکز فرهنگی) در قالب شبکه کودکان دوستدار کتاب شیراز اجرا شده است.
تشکیل «شبکه باغبانان و پاکبانان دوستدار کتاب»
یا این وجود وی اعلام کرد: ۲۷ آبان ماه در تالار آزادی شیراز، «شبکه باغبانان و پاکبانان دوستدار کتاب» با همراهی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، سازمان مدیریت پسماند و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری با محوریت گردهمایی پاکبانان و باغبانان شیراز با صبغه فرهنگی برگزار می شود که در این آیین ۵ کتاب توسط ایشان معرفی و از  تعدادی از کتابخوانانِ این قشر تلاشگر تقدیر می شود.
وی از اجرای پرفورمنس کتاب با عنوان «سفر به دانایی» در قالب اجرای نمایش‌های محیطی پنهان و نمایش خیابانی با عروسک و تن‌پوش در روزهای  ۲۸ تا ۲۹ آبان ماه در پایانه مترو نمازی، پایانه اتوبوس نمازی و همچنین پیاده راه سلامت خبر داد و گفت: «شیرازه کتاب» عنوان برنامه ای است که در آن از دستِ‌کم ۳۰ مروج کتابخوانی شیراز در عمارت باغ جهان نما در روز ۲۸ آبان ماه تقدیر خواهد شد.
گشتاسبی راد ادامه داد: در روز ۲۹ آبان ماه نیز «جشن تکلیف کتابخوانی» برای ۴۰۰ دانش آموز کلاس دوم ابتدایی با قرائت میثاق نامه کتابخوانی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،  اداره‌کل آموزش و پرورش و  ۶ آموزشگاه ابتدایی در تالار حافظ شیراز برگزار خواهد شد، همچنین طرح «دمنوشِ دانش» در قالب برنامه‌های شبکه کافه‌های دوستدار کتاب شیراز در روز ۲۹ آبان ماه کلید می‌خورد.
وی افزود: در این برنامه معرفی کتاب های شاخص در قالب کتابچه هایی در اختیار کافه ها و رستوران های هدف و متقاضی همکاری قرار می گیرد و از راه اندازی کتابخانه های در گردش این فضاهای عمومی حمایت می شود.
ایجاد «گذر کتاب کودک» در بوستان پرواز
به گفته معاون فرهنگی شهرداری شیراز، هفتمین گذر کودکانه شهر شیراز در ادامه فعالیت های دبیرخانه دائمی شهر دوستدار کودک، با عنوان «گذر کتاب کودک» در بوستان پرواز از ساعت ۹ تا ۱۷ روز ۳۰ آبان ماه برگزار می شود.
این درحالیست که گشتاسبی راد به برگزاری مسابقه فراگیر کتاب‌خوانی «یار مهربان شیراز» و آیین پایانی این برنامه با شرکت ۴۰۰ شهروند شیرازی منتخب و فینالیست نیز ۳۰ آبان ماه با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در تالار حافظ اشاره کرد که در مرحله مقدماتی بیش از هزار نفر در مسابقه کتابخوانی از ۸ عنوان کتاب با موضوع شیراز و شیرازشناسی  در ۱۵ مرکز فرهنگی شرکت کرده‌اند.
وی افزود: رونمایی از کتاب «زنان نامدار شیراز» اثر زهرا آتشی با همراهی بنیاد فارس شناسی در روز ۳۰ آبان ماه در خانه تاریخی زینت‌الملک برگزار می‌شود، همچنین ۳ آذرماه نیز «شبکه مادران دوستدار کتاب شیراز» در یکی از بیمارستان های شیراز با همراهی دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز به کار می‌کند که در این طرح کتاب هایی بر اساس لیست شورای کتاب کودک و همچنین کتاب‌های تربیتی کودک مورد تأیید مراجع ذی ربط، در قالب پیامک به مادران به منظور معرفی می‌شود.
شناسایی ۴۰ دانش آموز مستعد شیرازی در قالب «پیشتازان کتاب»
گشتاسبی راد اضافه کرد: «پیشتازان کتاب» یکی از جدی ترین طرح های شیراز در زمینه ترویج کتابخوانی است که ۷ و ۸ آذرماه با همراهی سازمان دانش‌آموزی استان فارس اجرا می‌شود؛ این برنامه شامل شناسایی ۴۰ دانش آموز مستعد شیرازی و حضور آنها در اردوی پیشتازی با محور برگزاری کارگاه های چاپ و نشر، تصویرگری، مبانی داستان نویسی، کتابداری و کتاب الکترونیک و همچنین میزبانی از یکی از نویسندگان برجسته حوزه کودک و نوجوان برگزار می شود. در پایان گروه منتخب در طول سال در دوره آموزش نویسندگی حضور پیدا کرده و از انتشار کتاب تولیدی نوجوانان برگزیده حمایت می‌شود.

وی با اشاره به رسالت شهرداری شیراز در راستای توسعه فرهنگ شهروندی، برنامه های تخصصی در این حوزه در هفته کتاب اجرا می شود، گفت: «قصه های کاغذی»  با محوریت کارگاه قصه نویسی، قصه گویی و ساخت کتاب دست ساز ویژه مربیان و شهروندکوچولوهای فرهنگسراها و مراکز فرهنگی در این هفته اجرا می شود. همچنین در  برنامه «گل های کاغذی»،  طرح تعویض کاغذ باطله با گلدان گل با همکاری فرهنگسراها و مدارس و مناطق شهرداری اجرا می شود.
«پرواز کتاب ها» با محور آموزش ساخت کتاب دست ساز
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز همچنین گفت: «پرواز کتاب ها» با محور آموزش ساخت کتاب دست ساز و بادبادک ویژه مدارس ابتدایی، کارگاه قصه نویسی و قصه گویی ویژه مجتمع های مسکونی طرح محله های عمودی در قالب طرح «قصه محله ما»،  طرح «صدای دانایی» شامل انتخاب و بازخوانی یک پاراگراف از آخرین یا بهترین کتابی که خوانده شده با هدف ایجاد حساسیت نسبت به کتابخوانی برای کارکنان شهرداری به عنوان یک خانواده بزرگ ۱۲هزار نفری و اجرای طرح «آیین شهریاری» انتخاب و ارسال یک پیام زیبای شهروندی از قرآن، نهج البلاغه، دیوان حافظ یا کلیات سعدی ویژه کارکنان شهرداری برنامه های تخصصی توسعه فرهنگ شهروندی است.
براساس این گزارش، در پایان این نشست خبری پوستر هفته کتاب و کتابخوانی با عنوان حال خوش خواندن رونمایی شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات