اختصاص ۲۴۰۰ هکتار از اراضی دولت به سازمان بنادر و دریانوردی

اختصاص ۲۴۰۰ هکتار از اراضی دولت به سازمان بنادر و دریانوردی

محمدعلی حسن زاده، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص آخرین شرایط شهر بندری لجستیک در بنادر چابهار، امام خمینی (ره)، بندرعباس و در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار داشت: براساس سند لجستیکی مصوب وزارت راه و شهرسازی این موضوع تصویب شده و وزارتخانه های ذیربط هم درگیر این بحث شده اند. در کل ما چهار شهر لجستیکی داریم که سه شهر دریایی است که در سواحل جنوبی کشور قرار دارند.

وی افزود: این سه شهر دریایی از چابهار در شرقی ترین، بندر امام غربی ترین و شهید رجایی در میانه و بالای تنگه هرمز قرار دارد. شهر چهارم هم شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی (ره) است که این ها به عنوان یک هاب لجستیکی دیده شده اند.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در بندر امام که ۹۰ درصد غلات کشور از آنجا به شهرهای مختلف ورود پیدا می کند، یک تعداد کارخانه در حال احداث و یکسری وجود دارد که زنجیره ارزش غلات را تشکیل می دهد و هم اکنون در این بندر مستقر و مشغول به کار هستند. این کارخانه ها روغن کشی، تولید خوراک دام، بسته بندی و تولید سوخت زیستی را برعهده خواهند داشت. با بخشی از آنها قرارداد بسته شده و یکسری دیگر هم در مرحله دریافت مجوز هستند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بندر امام از این حیث از دیگر بنادر کشور در این طرح جلوتر است، اظهار داشت: در بندر شهید رجایی حدود ۲۴۰۰ هکتار اراضی دولت به سازمان بنادر و دریانوردی داده شده که به منطقه ویژه شهید رجایی چسبیده است. در این خصوص بحث دیوار پیرامونی وجود دارد که مساله معارض های آن در حال حل است.

وی افزود: مشاوران لازم گرفته شده و سازمان بنادر و دریانوردی این آمادگی را دارد که با یکسری از صنایع در بندر امام و شهید رجایی قراردادهای بلند مدت اجاره ببندد. به این صورت که به این افراد زمین اجاره داده شده تا صنایع در این زمین ها فعال شوند. سازمان از محل اجاره ثابت زمین یک درآمد بسیار جزئی برای خود متصور است اما ایجاد این کارخانه ها منجر به فرصت شغلی، توزیع ثروت و افزایش رقابت پذیری کالاهای ایرانی خواهد شد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال باری که در بندر شهید رجایی تخلیه می شود، در شهرک های صنعتی کل کشور تبدیل به محصول شده و باید دوباره به بندر امام برگردد تا صادر شود. مناطقی که ویژه نبوده و هیچ معافیت گمرکی و مشوق مالیاتی ندارند. موضوعی که در بنادر شرایط متفاوتی دارد و با ایجاد شهرک های صنعتی در آن ها این امکان وجود دارد که از بسته های تشویقی بهره ببرند. با این کار هم مسافت زمینی ذخیره شده و سازمان هم زمین ها را طولاتی مدت به آنها می دهد که اگر عملکرد خوبی داشته باشند قرارداد بلند مدت آنها تمدید می شود.

حسن زاده در مورد علاقه مندی کشورهای همسایه ایران در سواحل خزر بابت انتقال بار خود از طریق بندر چابهار که قرار شده جزو مناطق آزاد شناخته شود، گفت: به واسطه اهمیت این موضوع بحث آزاد شناخته شدن بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار در دستور کار است تا قوانین و مقررات مناطق آزاد به این دو بندر تسری پیدا کند.

وی افزود: امیدواریم این اتفاق بیفتد و خوشبختانه در دو کمیسیون مجلس این موضوع تصویب و به زودی در صحن مطرح می شود که فکر می کنیم مشکلی بابت تصویب آن وجود نداشته باشد. با این اتفاق هزینه تمام شده خدمات و کار در بندر ارزان تر شده و معافیت های مالیاتی کمک ویژه ای به سرمایه گذاری خواهد کرد. پیش از این به واسطه مصوبه هیات عامل یک تعداد سرمایه گذار جذب شده بود که با تصویب این موضوع رغبت سرمایه گذاری بیشتر شده و حضور آنها در چابهار چندین برابر می شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات