سرشماری پاییزه گونه‌های پستانداران پارک ملی دریاچه ارومیه آغاز شد

سرشماری پاییزه گونه‌های پستانداران پارک ملی دریاچه ارومیه آغاز شد


مهران نظری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعیین میزان نرخ زاد ولد و نیز مدیریت زیستگاه‌ها و گونه و تعیین تعارضات و تاثیر آن برجمعیت در مناطق یاد شده از اهداف این سرشماری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه آگاهی از میزان جمعیت و پراکندگی آنها در راستای مدیریت و حفاظت از زیستگاه‌ها بسیار اهمیت دارد گفت: این اقدام هرساله در فصل پاییز انجام می‌شود که در آن از محیط‌بانان، کارشناسان، همیاران و علاقه‌مندان محیط زیست انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه ۱۷ گروه ۲ تا سه نفره به طور پیاده و با روش «جرگه‌ای» برنامه سرشماری را انجام می‌دهند اظهار داشت: پارک ملی دریاپه ارومیه مهمترین زیستگاه گوزن زرد ایرانی بوده و قوچ و میش ارمنی نیز از گونه‌های بارز و مطرح در این جزایر هستند.

نظری با اشاره به مشاهده پلنگ ایرانی در در جزایر دریاچه ارومیه در سالهای گذشته گفت: وجود گونه های مختلف پرندگان و آبزیان باعث شده تا پارک ملی دریاچه ارومیه از تنوع زیستی منحصر به فردی برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه فراهم آوردن آمار دقیق از وضعیت گونه‌ های گیاهی و جانوری و زیستگاه‌های طبیعی استان، به طور حتم برای برنامه ‌ریزی هدفمند و اعمال مدیریت بهینه مناطق موثر خواهد بود، اظهار داشت: محیط‌بانان و ماموران اجرایی محیط زیست با وجود تمامی سختی‌ها و مشکلات، متعهدانه و دلسوزانه از محیط زیست کشور حفاظت می‌کنند.

جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه زیستگاه بیش از ۲۰۰ راس گوزن زرد ایرانی و بیش از ۲ هزار راس قوچ و میش ارمنی در جزایر اسپیر، آرزو، کبودان و اشک پارک ملی دریاچه ارومیه محل زیست گونه‌هایی از حیات وحش است.
هر کدام از جزایر اسپیر، آرزو، کبودان و اشک به ترتیب دارای یک هزار و ۲۰۰، ۹۰۰، سه هزار و ۵۰۰ و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت است.

دریاچه ارومیه دارای ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک به مساحت ۳۳ هزار و ۴۸۶ هکتار می‌باشد که از سوی سازمان یونسکو به عنوان اندوخته طبیعی جهان به ثبت رسیده است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات