تعداد روزهای آلوده در شهر اراک روند کاهشی دارد

تعداد روزهای آلوده در شهر اراک روند کاهشی دارد

اراک - ایرنا - سید «علی آقازاده» روز دوشنبه در نشست کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در اراک افزود: تعداد روزهای آلوده شهر اراک از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵، بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است که این امر بر اثر اقدام‌ها و تصمیم‌های کاربردی است.

وی بیان کرد: زمانی شهر اراک در زمره شهرهای با آلایندگی‌های خاص بود اما با اقدام‌های سازنده از اینگونه شهرها فاصله گرفته است.

استاندار مرکزی ادامه داد: ۲ هزار و ۱۱۹ بیمار مبتلا به سرطان در استان مرکزی به ثبت رسیده که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعت، ۱۳۶ نفر مبتلا به این بیماری هستند و این آمار از میانگین کشوری که ۱۵۰ نفر در مقابل ۱۰۰ هزار نفر است، کمتر می‌باشد.

آقازاده اظهار داشت: جمع‌آوری دیگ‌های قدیمی ایرالکو نقش موثری در کاهش آلاینده‌های هوای اراک داشته و این شرکت تاکنون در راستای کاهش آلاینده‌های صنعتی خود اقدام‌های خوبی انجام داده و باید کارخانه آندسازی این شرکت نیز بر اثر تعهدات اعلام شده تا پایان سال ۹۹ ایجاد و تجهیزات آن نصب و تولید آند در این کارخانه در سال ۱۴۰۰ انجام شود.

وی عنوان کرد: بحث تاثیر آلاینده‌های شرکت ایرالکو بر کارکنان نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک در دست بررسی است که نتایج آن حداکثر تا سه ماه آینده مشخص  شده و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

استاندار مرکزی، در خصوص شهرک خودرویی اراک نیز گفت: شهرداری باید ساز و کار اجرایی انتقال اصناف مزاحم و آلوده را فراهم کند و این مهم در دستور کار جدی قرار گیرد.

آقازداه افزود: انتقال این صنوف کار سختی است اما مدیریت شهری باید تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری صحیحی در این حوزه داشته باشد و این صنوف باید به مرور منتقل شود.

وی یادآور شد: سرمایه‌گذاری خوبی در بحث شهرک خودرویی اراک انجام شده و باید از این ظرفیت نهایت بهره‌گیری صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه شهرک خودرویی اراک صورت گرفته که باید از این سرمایه ایجاد شده نهایت بهره را برد.

«سعید فرخی» با بیان اینکه استفاده از سیاست‌های تشویقی نقش موثری در رونق شهرک خودرویی اراک دارد، افزود: این مهم بایددر دستور کار مسئولان ذیربط قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی میز گفت: صنوف مزاحم و آلاینده شهر اراک بر اساس مصوبه هیات دولت در خصوص کاهش آلودگی هوای این شهر باید به حاشیه منتقل شود.

«مهدی زندیه‌وکیلی» با بیان اینکه  شهرداری باید در خصوص زمین مورد نیاز صنوف مزاحم و آلاینده اقدام‌های لازم را انجام دهد، افزود: شورای اسلامی کلانشهر اراک ۲ سال است که قصد تفحص در خصوص این زمین را دارد وهنوز به نتیجه نرسیده است.

وی بیان کرد: انتقال صنوف مزاحم و آلاینده از مرکز شهر به حاشیه‌ها، نقش موثری در کاهش آلاینده‌های هوا و ترافیک دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۲۳ روز ناسالم برای گروه‌های سنی حساس، ۱۹۲ روز سالم و ۲۰ روز پاک از ابتدای سال جاری تاکنون در اراک به ثبت رسیده است.

«رضا میرزایی» افزود: تعداد روزهای ناسالم کلانشهر اراک در سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل ۳۲ درصد کاهش یافته و  نسبت به مدت مشابه سال‌های ۹۵ و ۹۶ به ترتیب کاهش ۴۷ و ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: مشکلی در خصوص ایستگاه‌های سنجش آلایندگی هوا در شهر اراک وجود ندارد و ایستگاه‌های موجود بیشترین پارامترهای آلایندگی را نسبت به دستگاه‌های کشور اندازه‌گیری می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: آلودگی فعلی شهر اراک ذرات کمتر از ۲ و نیم میکرون است که امید است با اجرای طرح‌های مختلف شهری این آلایندگی نیز کاهش و حذف شود تا آلودگی از کنار نام اراک برداشته شود.

میرزایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تجمع استقرار صنایع بدون متولی در دلیجان یکی از مشکلات جدی شده که باید تا ساماندهی امر، بحث ممنوعیت استقرار صنایع جدید در این شهرستان مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: استقرار صنایع در موارد خاص در این شهرستان باید با تایید کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک صورت گیرد.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: به شهرک خودرو اراک دید سرمایه‌ای داده شده در حالیکه باید نگاه‌ها به سمت کاهش آلودگی هوای اراک و انتقال صنوف آلاینده می‌شد.

«جمشید زند» افزود: برابر قانون برای کاهش آلودگی هوا و انتقال صنوف آلاینده، باید زمین رایگان در اختیار این صنوف قرار گیرد اما صنوف حاضرند به قیمت کارشناسی زمین در اختیارشان قرار گیرد و تمام عوارض شهرداری و سایر اعتبارات را پرداخت کنند.

وی بیان کرد: بارها تقاضای اختصاص زمین در محدوده روبروی تره‌بار جدید برای انتقال صنوف مزاحم و آلاینده صورت گرفته اما تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است.
در نشست کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی اراک گزارشی از روند طرح مطالعاتی پنج نقطه شهر اراک در خصوص ارتباط با بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا و مطالعات و معاینات پزشکی کارکنان ایرالکو ارایه و مقرر شد نتایج این مطالعات حداکثر تا سه ماه آینده به کارگروه اعلام شود.

در این نشست همچنین نماینده ایرالکو گزارشی از برنامه‌های انتقال آند سازی ارایه کرد و مقرر شد سازه‌های کارگاهی و نصب تجهیزات مورد نیاز این کارخانه تا پایان سال ۹۹ با نظارت محیط زیست و معاونت عمرانی استانداری مرکزی انجام و تولید آند در ابتدای سال ۱۴۰۰ انجام شود.
تشکیل کارگروه ویژه ساماندهی قطب بوعلی - جاده انار بار دودهک دلیجان و گردنه رنگرز ساوه از دیگر مصوبات این نشست بود.
۲۳ روز ناسالم برای گروه‌های سنی حساس از ابتدای امسال تاکنون در شهر اراک به ثبت رسیده است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات