نشست تخصصی معین اقتصادی مشهد برای توسعه محصولات سنگ سرپانتین

نشست تخصصی معین اقتصادی مشهد برای توسعه محصولات سنگ سرپانتین

نشست تخصصی معین اقتصادی مشهد برای توسعه محصولات سنگ سرپانتین

اولین نشست تخصصی توسعه ظرفیت های تولیدی صنایع دستی سنگ سرپانتین و بررسی مشکلات و موانع موجود در این صنعت با محوریت شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی شهرستان و با حضور نمایندگان بخش های مرتبط برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد به نقل از روزنامه خراسان رضوی، اکثر افرادی که یک بار به شهر مشهد سفر کرده باشند احتمالا سراغ دیزی سنگی های آن را از گوشه و کنار شهر یا ییلاقات طرقبه و شاندیز گرفته اند و در کنار این تقاضا و علاقه مردم در این بین حتی برندهای بزرگ و پررونقی هم برای دیزی سنگی مشهد به وجود آمده است، اما این غذای دلپذیر و شناخته شده حاصل پخت در ظروف خاصی است که در زبان عامیانه به آن «هرکاره» می گویند و نام علمی این سنگ سرپانتین است. صنعت سنگ تراشی و ساخت این ظروف سنگی نیز یکی از مهم ترین صنایع دستی منطقه خراسان و به ویژه شهر مشهد بوده که از سال های دور مردم به آن اشتغال داشته اند، اما این صنعت ویژه به نوعی میراث فرهنگی شهر هم به شمار می‌آید ضمن آن که شهر مشهد یکی از بزرگ ترین ذخایر این نوع سنگ در دنیاست.روز گذشته و به همت شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی شهرستان نشست تخصصی بررسی طرح «توسعه محصولات صنایع دستی سنگ سرپانتین» در مجموعه فرهنگی آرامگاه فردوسی برگزار شد.
مشهد، یکی از بزرگ ترین ذخایر سرپانتین
«ناصر رسولی» نماینده معین اقتصادی شهرداری مشهد در این نشست گفت: سنگ سرپانتین با
ویژگی های منحصر به فرد خود در شهر مشهد یکی از بزرگ ترین ذخایر یا حتی تنها مرکز معدنی این نوع سنگ در دنیاست و به دلیل نوع خاص این صنعت و قدمت صنایع دستی آن در شهر مشهد یکی از شاخص های هویتی فرهنگی این شهر به شمار می آید. وی افزود: ما در این نشست به دنبال حفظ و گسترش این سوغات زائر و حمایت از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان آن هستیم.
موانع پیش رو
رسولی همچنین با اشاره به موانع موجود در این صنعت گفت: بهره برداری و استخراج از معادن سنگ سرپانتین، آموزش و به تبع آن کمبود نیروی کارگر متخصص، نبود تجهیزات کارگاهی و صنعتی به روز، نبود فضای کارگاهی مناسب و نبود مبادی فروش و بازار تجاری مناسب، از موانع موجود در این صنعت بوده و با شرایط موجود امروز مشهد تنها بازار این ظروف سنگی است و اگر حمایت و کار لازم در این زمینه انجام شود حتما این بازار عظیم گسترش و رونق خواهد یافت و می توان روی این سنگ به عنوان یک سوغات زائر مهم و ویژه سرمایه گذاری کرد.
نیازمند نقشه راه توسعه
«محمد مطیع» معاون صنایع دستی خراسان رضوی گفت: از اقداماتی که تا کنون در زمینه آشنایی مردم با این سنگ و محصولات آن صورت گرفته می توان به ثبت نشان ملی جغرافیایی این سنگ در مشهد و همچنین ثبت ملی صنایع دستی و محصولات آن نیز اشاره کرد. همچنین کد استاندارد و تاییدیه های بهداشت برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد نقشه راه مشخص و واحدی برای توسعه این صنعت وجود ندارد. وی با اشاره به نمونه های خارجی این محصولات سنگی گفت: کیفیت موجود در محصولات سنگ سرپانتین که در شهر مشهد به سنگ هرکاره معروف است قابل قیاس با نمونه های مشابه خارجی آن نیست و هنرمندان متخصص این حوزه نیز در هیچ کجای کشور به جز مشهد پیدا نمی‌شوند اما متاسفانه ما هنوز پس از گذشت چند صد سال استفاده و ساخت این ظروف تغییری در شکل و طرح آن ایجاد نکرده و به سمت تجاری کردن و بهبود بازار و گسترش آن نرفته ایم.«معمر» یکی از هنرمندان این صنعت نیز گفت: هم اکنون برای 386 نفر به طور مستقیم در این صنعت ایجاد اشتغال شده که عمده این افراد زندانیان مشهد هستند که با همکاری و حمایت سازمان امور
زندان ها برای این افراد کارآفرینی انجام شده یا زندانیانی که آزاد شدند و به دنبال کار هستند در این کارگاه ها مشغول به کارند که این یکی از افتخارات ماست.
فقط یک معدن فعال است
وی افزود: متاسفانه شهر مشهد که یکی از بزرگ ترین ذخایر سنگ سرپانتین در جهان بوده و 36 معدن شناسایی شده رسمی در آن وجود دارد فقط یک معدن دارای مجوز در آن در حال فعالیت است که این باعث تاسف است و اجازه گسترش فضای کار و صنعت و ظرفیت تولید را از ما گرفته است. مرجانی، رئیس اداره کمربند سبز خدمات شهری نیز اظهار کرد: میزان برداشت از معدن موجود سنگ سرپانتین در منطقه زکریا سالانه 10هزار تن است و ذخایر دیگری نیز در منطقه وجود دارد اما مقام محترم قضایی با توجه به مشکلات کمربند سبز و مقابله با کوه خواری و تصرفات غیر قانونی اجازه هرگونه فعالیت در منطقه را نمی دهد که می توان با ارائه گزارش های صحیح و علمی با حضور تمامی دستگاه های مربوط این اطمینان خاطر را به دستگاه قضایی داد و اجازه فعالیت در آن را گرفت.
برخی طرح های پیشنهادی
شایان ذکر است طراحی و ایجاد نقشه راه اقتصادی، بررسی بازارهای بین المللی و داخلی، راهکارهای افزایش فروش، نیازسنجی اقتصادی و راه های سرمایه گذاری، انجام پژوهش های کاربردی برای شناخت بازار و فراخوان طراحی محصولات مختلف با سنگ سرپانتین و همچنین شناسایی اماکن مستعد برای فروش و عرضه صنایع دستی و سوغات زائر از سنگ سرپانتین، از جمله موارد مطرح شده دیگر در این نشست تخصصی بود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات