لزوم اجرای طرح‌های مقابله با سیلاب در خوزستان

لزوم اجرای طرح‌های مقابله با سیلاب در خوزستان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، "فرهاد ایزدجو" در همایش ملی "سیلاب 98-97: اگر تکرار شود!" که به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان در اهواز برگزار شد، افزود: در رودخانه کرخه حداکثر دبی که می‌تواند دبی را عبور دهد 1000 مترمکعب بر ثانیه است اما حداکثر تاب‌آوری رودخانه کرخه تا 500 مترمکعب بر ثانیه است و هر زمانی که خروجی رودخانه کرخه از این میزان بیشتر شود در بخش‌هایی دچار آبگرفتگی می‌شویم و بخشی از زمین‌های کشاورزی و روستاها دچار مشکل می‌شوند. اگر بارندگی امسال را نرمال در نظر بگیریم حدود 10 درصد احتمال آب‌گرفتگی در پایین‌دست حوضه کرخه وجود دارد .
وی ادامه داد: در حوضه دز نیز حداکثر ظرفیت عبوری 1000 مترمکعب بر ثانیه است اما اگر بیشتر از این میزان آب رهاسازی شود بخش‌هایی دچار مشکل می‌شوند. در یک سال نرمال احتمال وقوع دبی بالای 1000 مترمکعب بر ثاینه حدود 40 درصد است. یعنی امسال حدود 40 درصد احتمال وجود دارد که در پایین‌دست سد دز آبگرفتگی داشته باشیم .
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در صورتی که طرح‌های مقابله با سیلاب در حوضه‌های مختلف اجرا شود، چنین شرایطی نخواهیم داشت.
ایزدجو ادامه داد: احداث کانال‌های انحراف سیلاب، تسطیح بازه‌های فرسایشی، لایروبی نقاط بحرانی و احداث سیل‌بند طرح‌های مقابله با سیلاب ما هستند. در این راستا بالغ بر 3500 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های مقابله با سیلاب در خوزستان مورد نیاز است که حدود یک‌هزار میلیارد تومان از این اعتبار برای احداث کانال‌های انحراف سیلاب است .
ایزدجو بیان کرد: در حوضه دز نکاتی که به مدیریت سیلاب کمک می‌کند احداث سد بختیاری است که می‌تواند اصلی‌ترین عامل کنترل‌کننده سیلاب در حوضه دز باشد. همچنین افزایش ارتفاع سد دز در این زمینه تأثیرگذار است. تا قبل از اجرای این طرح‌ها تنها پخش سیلاب می‌تواند سیلاب را مدیریت کند. برای دبی بالای 1000 مترمکعب بر ثانیه الزاما باید پخش سیلاب انجام شود که در این راستا باید روستاها به وسیله دایک‌های حفاظتی محافظت شوند .
وی با بیان اینکه در حوضه کرخه احداث کانال انحراف سیلاب خسرج جزو طرح‌های مهم است که باید در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: برای اجرای این طرح 450 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. در این راستا پیگیری‌هایی در جهت تامین اعتبار انجام شده تا این کانال را در دو فاز اجرا کنیم. هر فاز این طرح با 50 درصد ظرفیت اجرا می‌شود تا ریسک پایین‌دست کاهش یابد .
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در بحث مدیریت مخازن سدها 300 ایستگاه پایش دبی در بالادست و حوضه وجود دارد که حدود 70 درصد آنها آنلاین هستند، در زمینه مدیریت مخازن کارهای بسیار خوبی انجام شده است و به‌صورت مستمر میزان رواناب و مدیریت مخازن برنامه‌ریزی و کنترل می‌شود .
ایزدجو یادآور شد: سیلاب 98-97 بسیار بزرگ بود که با مدیریت خوب و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی تبعات آن به حداقل ممکن کاهش یافت و با برگزاری این همایش به دنبال ارتقای عملکرد در مدیریت سیلاب‌های آینده هستیم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات