معاون وزیر در امور آب: با هماهنگی بین بخشی سیلاب خوزستان با...

شبکه خبری آب و برق خوزستان:تقی زاده خامسی در همایش سیلاب ۹۸-۹۷، اگر تکرار شود با اشاره به مدیریت صحیح و به موقع بحران اخیر سیلاب خوزستان، اظهار داشت: خوشبختانه در سیلاب خوزستان با مدیریت موفق مجموعه دولت با هیچ خسارت انسانی مواجه نشده، در حالیکه در تاریخ ذکر شده که در نبود سدها، ۳ هزار نفر کشته شدند.

وی افزود: از مجموعه معاونت آب و آبفا خواستار تبدیل مجموعه مقالات همایش به کتاب هایی ویژه دانش آموزان و دانش آموخته گان، اما به ندرت می شود نتایجی از این امر استخراج کرد که عملیاتی شود و امیدواریم حتی به اندازه یک آموزه بتوان از این سمینار جهت انتقال تجربه استفاده کرد.

تقی زاده خامسی بیان کرد: اگر خروجی همایشها انتقال هدفمند دستاوردهای مدیریتی سیلاب است، می توان گفت که به خوبی به نتیجه رسیدیم، حتی اگر سیلاب تکرار شود ما با انتقال دانش مدیریتی می توانیم پدیده های احتمالی را نیز مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: در کشورمان که تغییر اقلیمی گرم و خشکی در آن رخ داده است‌ و تاریخ استان خوزستان نیز نشان داده که پدیده سیلاب مرتبا رخداد دارد و ما باید همزیستی با سیل را یاد بگیریم و راهی جز فراگیری از آموزه های جهانی پیرامون یاد و به نسل ها نیز منتقل کنیم.

معاون وزیر در امور آب عنوان کرد: کشورهای توسعه یافته تا ۱۹۲۷ و سیل می سی سی پی فقط سیل بند می ساختند و بعد از آن کار سیل بند ساختن را به ارتش ها سپردند و توسط این مجموعه نظامی سدها ساخته می شد، پس از آن و در حال حاضر اهمیت هماهنگی در حوضه آبریز اولین نکته بود که ما آن را از بین بردیم با استانی کردن آبهای محلی مدیریت را حرفه ای و با دقت تر کردیم.

وی ادامه داد: در ۱۹۳۶ در سیل پترسبورگ و سال ۱۹۹۳ سیل قرن آمریکا آموزه مدیریت ریسک سیلاب در یونان و در سال ۲۰۰۴ در هند ۲۳۰هزار کشته داد کا این آمار نشان از اهمیت هشدار حتی در کوتاه ترین زمان ممکن به مردم را دارد، و به مردم آموزش دادند که کوچکترین سیل را گزارش کنند و در دنیا این امر، مهم قلمداد می شود.

تقی زاده خامسی مطرح کرد: سیلاب و خشکسالی بحران های آموزنده بودند که با این بحران ها توانستیم جامعه و مسئولین با تجربه را فارغ کردیم و مهم تر نباید بحران به مسئله تبدیل نشود، ۱۰ و ۱۱ سال خشکسالی بحران بوده یا سیلاب، در ۲۰ سال اخیر اتفاقات خوبی برای مدیریت پدیده سیلاب اتفاق افتاده است و از این به عنوان تحول میشود یاد کرد.

وی اذعان داشت: از موفقیت های مدیریت سیلاب اخیر خوزستان، هماهنگی بین بخشی بوده، اگر فقط یک دستگاه ورود می کرد نمی توان موفق شد اما با حضور و هماهنگی مجموعه دولت و مجموعه استان، شاهد موفقیت در مدیریت بحران بودیم.

معاون وزیر در امور آب بیان کرد: قبل از ورود آب به خانه های مردم با پیش بینی و هماهنگی و اعلام هشدارهای لازم برخی از منازل تخلیه شدند وسیل را با پیک ۸ هزار و ۴۰۰ مدیریت کردزم در حالیکه اگر مورد در جای دیگری بود از آن فیلم بزرگ می ساختند.

وی عنوان کرد: به مدیری که در دل بحران است باید شجاعت تصمیم گیری داد، مسئول عالی رتبه در کرخه می گفت افزایش تراز صورت نگیرد و ریسک است اما ۲۲۴ و نیم آبگیری شد و ریسک شد و اهواز زیر آب نرفت.

تقی زاده خامسی در پایان خاطر نشان شد: اطلاعات مردم در مورد سیل کم است در صورتی که خسارت بارترین حادثه غیر مترقبه در جهان سیل است، اطلاعات مردم و حتی سواد رسانه ای نیز در این حوزه کم است و باید بیشتر وارد جزئیات سیل شد.

وی با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند ادعای پیش بینی سیل را داشته باشد، گفت: در تخصیص آب برای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی قطعی است اما باید جدول ریز آن تهیه شود تا روی آب برنامه ریزی شده به نتیجه برسیم و تخصیص ریز به استان ابلاغ می شود.

انتهای پیام/

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات