ارسال سه راهکار قیمت تمام شده آب به دولت

ارسال سه راهکار قیمت تمام شده آب به دولت

www.BanaNews.irمدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تهیه و ارسال سه سناریوی مختلف درخصوص قیمت تمام‌شده آب به کارگروه تحول اقتصادی در دولت خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) امروز در نشستی در رابطه به تعیین تکلیف قیمت تمام شده آب در دولت تصریح کرد: این قیمت تمام شده از نظر وزارت نیرو و بخش‌های تخصصی کاملا روشن و شفاف است و اکنون نزدیک به یک سال است که سه سناریوی مختلف را برای تصمیم‌گیری در این خصوص به کارگروه تحول اقتصادی ارسال کرده‌ایم.

به گفته وی، کارگروه نیز سناریوها را به سازمان حسابرسی فرستاد که با برگزاری چند جلسه با حضور کارشناسانی از وزارت نیرو مقرر شد جمع‌بندی نهایی جلسات در اختیار کارگروه تحول اقتصادی قرار گیرد تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود، ولی هنوز کار در این مرحله باقی مانده و قیمت تمام شده آب مصوب به ما ابلاغ نشده‌است که ما هم در حال پیگیری این موضوع هستیم تا تکلیف هرچه سریع‌تر روشن شود.

به گفته او این در حالی است که در حال حاضر حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از یارانه‌ای که پیشتر بابت آب پرداخت می‌شد حذف شده است و حداقل ۷۰ درصد یارانه برای مشترکان آب پرداخت می‌شود.

امیدواریم مرحله دوم افزایش قیمت‌ها امسال اتفاق افتد

ثمره‌هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا امسال نیز قیمت آب بار دیگر افزایش خواهد یافت؟ تصریح کرد: درحالی که قانون هدفمندی یارانه‌ها این اختیار را به وزارت نیرو داده است که قیمت آب را ظرف پنج سال به قیمت تمام شده آن برساند، تصمیم‌گیری درباره این که در طول این پنج سال دولت به چه نحوی قیمت را افزایش دهد در اختیار دولت و کارگروه طرح تحول اقتصادی است.

وی ادامه داد: اما شاهد آن هستیم که با گذشت شش ماه از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها هنوز تغییر مجددی در قیمت آب نداشته‌ایم و برای هر گونه تصمیم‌گیری جدید در این زمینه باید منتظر نظر دولت بمانیم و به هیچ وجه شایعات در رابطه با چهار یا پنج برابر شدن قیمت آب صحت ندارد. هرچند امیدواریم که مرحله دوم افزایش قیمت‌ها امسال اتفاق افتد.

وضعیت بارندگی در کشور اصلا خوب نیست

به گزارش ایسنا، ثمره‌هاشمی در ادامه با اشاره به این‌که امسال وضعیت بارندگی در کشور اصلا خوب نبوده است، افزود: میانگین بارش‌های کشور تا امروز حدود ۱۸۰ میلیمتر بوده است که این میزان در مقایسه با میانگین دراز مدت ۷۰ میلی‌متر و همچنین نسبت پارسال نیز ۵۰ میلی‌متر (کاهش ۲۰ درصدی) کمتر است.

وی گفت: توصیه ما به مردم این است که حداکثر صرفه جویی را در مصرف آب به کار ببرند و با توجه به تمهیداتی که برای تامین آب در فصل اوج مصرف اندیشیده شده است، اگر مشترکان حدود ۲۰ درصد در مصرف آب خود در تابستان صرفه‌جویی کنند مشکلی برای تامین آب در کشور نخواهیم داشت.

کاهش مصرف آب از ۲ تا ۱۲ درصد

مدیرعامل آبفای کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود بار دیگر به کاهش پنج تا هشت درصدی میانگین مصرف آب با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور اشاره و با اعلام این‌که در برخی از استان‌ها کاهش مصرف آب بیش از ۱۲ درصد و در برخی دیگر بین دو تا سه درصد بوده است، تاکید کرد: میانگین کاهش مصرف آب در اثر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پنج تا هشت درصد بوده است؛ هر چند که آمارهای دقیق‌تر را پس از پایان تابستان و گذراندن دوران اوج مصرف آب در کشور بهتر مشخص خواهیم کرد.

درآمدهای حاصل از فروش آب به ما نرسید !

ثمره هاشمی در رابطه با درآمدهای حاصل از فروش آب بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: قرار بر این بود ۷۰ درصد افزایش درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به سازمان هدفمندی یارانه‌ها برسد و ۳۰ درصد آن به شرکت‌ها برگردد که متاسفانه این اتفاق تاکنون نیافتاده و به ما ابلاغ شده است همه درآمدها را به حساب خزانه واریز کنیم.

وی افزود: میزان برگشت پول از خزانه به حساب شرکت‌های ما کمتر از ۵۰ درصد مبلغ واریزی بوده که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده و ما در هماهنگی با وزارت اقتصاد و سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیگیر آن هستیم تا توافقات اولیه اجرا شود.

کارت شارژ آب می‌آید

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تشریح جزییات بیشتری از سامانه آب کارتی، گفت:‌ این سامانه همچون یک کارت شارژ عمل می‌کند که بر مبنای پولی که هر مشترک شارژ می‌کند می‌تواند از آب استفاده کند، به‌طوریکه با پایان شارژ کارت آب قطع می‌شود و این گونه مردم می‌توانند مصرف آب خود را مدیریت کنند و بر مبنای هزینه‌هایی که تنظیم کرده‌اند آب مصرف کنند.

به گفته او این در حالی است که استفاده از‌ آب کارتی اجباری نیست؛ ولی درحالی‌که اکنون که افزایش قیمت آب محسوس نیست استفاده از این سامانه چندان توجیه‌پذیر به نظر نمی‌رسد اما با حرکت قیمت‌ها به سمت قیمت تمام شده قطعا استفاده از این کارت‌ها روش بسیار مناسبی است.

خودم با خیال راحت از آب تهران می‌خورم !

مدیرعامل آبفای کشور در پاسخ به سوالی در خصوص کیفیت آب در تهران و سایر نقاط کشور نیز با اشاره به این‌که ایران به لحاظ کیفیت آب جزو کشورهای رتبه اول در دنیاست، به‌طوریکه هیچ بیماری ناشی از کیفیت بد آب در کشور نداریم، افزود: یکی از با کیفیت‌ترین آب‌های شرب در کشور آب تهران است و کیفیت آب تهران ۱۰۰ درصد مورد تایید است و خود من هم در منزل و هم در محل کار با خیال راحت و بدون هیچ مشکلی از آب شهر تهران می‌نوشم و از آب بسته‌بندی هم استفاده نمی‌کنم.

 

 

    نظرات