معاون وزیر نیرو در امور آب؛وزارت نیرو در مسائل کشاورزی...

معاون وزیر نیرو در امور آب ضمن تقدیر از تلاش های "فرهاد ایزدجو" مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در لایروبی رودخانه کارون، عنوان کرد: اکنون در برخی مقاطع لایروبی در حال انجام است اما اعتبارات فعلی توانایی لایروبی کلی رودخانه کارون را ندارند از این رو نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی می بایستی تلاش و همت خود را بکار گیرند تا در این حوزه شاهد تحول باشیم، البته که کارون مرتبا نیاز به لایروبی دارد و این روند باید همیشگی باشدنه موقت.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان؛ "قاسم تقی زاده خامسی" عصر سه شنبه (۲۱ آبان ۹۸) در نشست خبری "همایش ملی سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود"، اظهار داشت: آب شرب پس از مطالعه از محورهای مختلفی همچون رودخانه ها، آب های زیر زمینی و آب دریا تهیه و وزارت نیرو مسئول تامین آن است، و اگر مطالعاتی برای انتقال آب انجام شود، صرفا برای تامین آب شرب است.

وی افزود: دولت فقط برای تامین آب شرب می تواند مطالعه و هزینه کند، البته با مجوز زیست محیطی و در حوزه آب کشاورزی، وزارت نیرو اعتقادی به انتقال آب ندارد.

معاون وزیر نیرو در امور آب با بیان اینکه خوزستان با دارا بودن ۱۰ سد بر صنعت آب کشور تاثیر بسزایی دارد، عنوان کرد: ۵۰ میلیارد متر مکعب مجموع ذخایر کل سدهای کشور است که ۲۳ و نیم میلیارد متر مکعب آن در خوزستان است، که باتوجه به داشتن بیش از ۱۰ سد در این استان به جرات می توان گفت نزدیک به نیمی از ذخایر آب کشور در خوزستان است.

وی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای سیل احتمالی آینده اتخاذ شده است، تصریح کرد: هیچ مجموعه ای نمی تواند ادعای پیش بینی دقیق زمان وقوع سیلاب را کند اما بنا به پیش بینی ها در آبانماه، وضعیت پر بارش و در آذر و دی نیز در حالت نرمال خواهیم داشت ولی باتوجه به خسارات سال گذشته محافظه کارانه تر برخورد خواهیم کرد، بنابراین حوزه های آبریز سدها تخلیه و آمادگی برای کنترل و مهار سیل احتمالی را داریم.

قاسم تقی زاده خامسی تشریح کرد: خوشبختانه سدهایی که در خوزستان ساخته شده در وضعیت های مختلف کارکرد خوبی داشته و برعکس پنج دهه قبل که بیش از ۳هزار نفر براثر این پدیده جان خود را از دست دادند، اکنون سدهای ما با پایداری و مدیریت طوری عمل کردند، که در سیل اخیر تلفات جانی نداشتیم و حتی قبل از ورود سیلاب به روستاها با هماهنگی و مدیریت استاندار و اعضای شورای تامین و شورای مدیریت بحران خوزستان، بحران پیش آمده مهار شد.

وی اذعان داشت: سد بختیاری به بهترین نحو مطالعه شده و مراحل مناقصه آن نیز طی شده است ولی به علت نبود اعتبار فعلا باقی مانده است، که در صورت راه اندازی آن و سد منشوره، می توانیم برای‌ مهار سیلاب موفق تر عمل کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب بیان کرد: طی بازدید از نقاط مختلف اهواز که ۲هزار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب دارد، بیش از ۷۰ کیلومتر از خطوط آن فرسوده یا از رده خارج شده هستند.

وی با بیان این که ۵۰ درصد این فرسودگی ها ترمیم شده اند تصریح کرد: طرح جامع فاضلاب اهواز به اتمام رسیده و بزودی در اختیار رئیس جمهوری قرار خواهد گرفت.

خامسی ادامه داد: فاضلاب شهری اهواز به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با نرخ ۹۸ نیاز دارد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

منبع خبر

شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات