اولین خورشید گرفتگی ساروس ۱۵۶ جمعه صورت می گیرد

اولین خورشید گرفتگی ساروس ۱۵۶ جمعه صورت می گیرد

www.BanaNews.irرییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت:اولین خورشید گرفتگی ساروس ۱۵۶ روز جمعه ۱۰ تیر برابر با اول ژوئیه ۲۰۱۱ در بخش کوچکی از سواحل قطب جنوب و جنوب آفریقا قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس مسعود عتیقی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: این خورشید گرفتگی ساعت هفت و ۵۳ دقیقه و ۴۷ ثانیه به وقت گرینویچ آغاز و ساعت هشت و ۳۹ دقیقه و ۱۱ ثانیه به حداکثر مقدار گرفت خواهد رسید.

به گفته عتیقی، این گرفت از نوع جزئی است و ساعت نه و ۲۲ دقیقه و ۴۵ ثانیه به وقت گرینویچ پایان خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۱۱ چهار خورشید گرفتگی صورت می گیرد که اولین گرفت آن در ۴ دی ۱۳۸۹ رخ داد و در ایران قابل مشاهده نبود و سه گرفت دیگر این سال نیز در ایران قابل مشاهده نبوده و نخواهد بود.

رییس انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: گرفت روز جمعه ۱۰ تیر سومین گرفت از چهار گرفت سال ۲۰۱۱ است و آخرین خورشید گرفتگی این سال میلادی روز جمعه ۴ آذر ۱۳۹۰ رخ می دهد که بازهم در ایران قابل مشاهده نخواهد بود.

عتیقی در تعریف ساروس گفت: ساروس یک واژه بابلی به معنی دوره است و به فواصل منظم بین هر خورشید گرفتگی یا ماه گرفتگی که برابر با ۱۸ سال و ۱۱ روز و ۷ ساعت و ۴۹ دقیقه می باشد یک ساروس گفته می شود.

به گفته وی ، هر ساروس بطور میانگین با ۷۰ یا ۷۱ خورشید گرفتگی در بازه زمانی حدود هزار و ۲۶۰ سال رخ می دهد.

رییس انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: معمولا ساروس ها با توجه به حضور ماه در گره صعودی یا نزولی از قطب شمال آغاز و به قطب جنوب پایان می یابند و یا بر عکس از قطب جنوب آغاز و در قطب شمال پایان می یابند که ساروس ۱۵۶ اولین گرفت خود را از قطب جنوب آغاز کرده و گرفت ها به مرور در مناطقی بالا و بالاتر و با ۱۲۰ درجه غرب تر تکرار خواهند شد.

 

 

    نظرات