وضعیت نامناسب امروز شهرها، نتیجه سیاستگذاری های  ...

وضعیت نامناسب امروز شهرها، نتیجه سیاستگذاری های ...

وضعیت نامناسب امروز شهرها، نتیجه سیاستگذاری های غلط دولت و مجلس/ مدیریت شهری در نظام تصمیم‌گیری کشور، نیازمند جایگاه تخصصی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، احمد نوروزی، صبح امروز و در دومین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور، اظهارکرد: وضع موجود شهرهای ما، که هیچکدام از وضعیت خوبی برخوردار نیستند، نتیجه سیاستگذاری های غلط دولت و مجلس است و نه شهر فروشی اجباری شوراهای شهر و شهرداری‌ها.

وی با بیان اینکه سال 1362 کمک های دولت به شهرداری‌ها قطع شد، گفت: پس از این اقدام، قرار بودلایحه نظام درآمدهای پایدار شهرداری‌ها ظرف مدت شش ماه

توسط وزارت کشور به مجلس ارائه شود ولی تاکنون با گذشت 36 سال هنوز محقق نشده است.

نوروزی خاطرنشان کرد: دلیل این عدم ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی، فقدان یک وزارتخانه تخصصی است که مسائل شهرداری‌ها را درک کند و بتواند برای آنها تصمیم‌گیری نماید.

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد در ادامه صحبت های خود به موضوع حاشیه شهر پرداخت و افزود: شکل‌گیری حاشیه‌های شهر ثمره و نتیجه سیاست های شکست‌خورده نظام اقتصادی کشور است؛ عده‌ای برای فرار از فقر و گرسنگی به حاشیه شهرها آمده‌اند و ما باید پاسخگوی آنها باشیم.

نوروزی تاکید کرد: شهرداری‌ها و مدیریت‌های شهری در نظام تصمیم‌گیری کشور باید جایگاه تخصصی داشته باشند؛ این خلاء میتواند با ایجاد یک وزارتخانه و یا سازمان مدیریت شهری و دهیاری‌ها پر شود تا بهتر بتوان شهرداری‌ها را درک کرد و در جهت حل مشکلات آنها تلاش نماید.

وی با بیان اینکه نبود درآمدهای پایدار یکی از مشکلات شهرداری‌هاست، گفت: اداره شهر هزینه دارد و نیازمند اعتبار است؛ وقتی شهرداری درآمدی نداشته باشد، طبیعتا عدول از قوانین برای کسب درآمد شکل می‌گیرد و اگر بدنبال حل مسائل شهرسازی هستیم، در گام نخست مشکلات نظام درآمد پایدار شهرداری‌ها باید حل شود.

بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و طرح نوسازی و بهسازی این بافت محور دیگر سخنان نوروزی در این جلسه بود و تصریح کرد: کمترین میزان تغییرات در طرح های تفصیلی را بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی دارد و افرادی که امروز تاکید غیر اصولی بودن و تغییر در این طرح دارند، خود از تهیه و تصویب‌کنندگان آن بوده‌اند.

نوروزی خاطرنشان کرد: در شرایطی دولت برای این بافت تراز صفر درنظر گرفته که هر دو سال، جمعیتی معادل کل کشور در این منطقه حضور پیدا می‌کنند؛ این جمعیت نیازمند خدمات و زیرساخت های لازم هستند و باید آنها را تامین کرد.

وی در پایان گفت: وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم نتیجه و ثمره اقدامات تمامی مسئولان و بخش های مختلف است؛ همه باید در کنار هم برای اصلاح شرایط کنونی گام برداریم و مسئولیت کار را بپذیریم و باهم روش ها را اصلاح کنیم و طرحی نو دراندازیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات