تعمیر واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در زلزله آذربایجان‌شرقی آغاز شد

تعمیر واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در زلزله آذربایجان‌شرقی آغاز شد

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی گفت: از امروز (سه‌شنبه) عملیات تعمیر واحدهای مسکونی آسیب‌دیده شهرهای میانه و سراب از سوی این بنیاد آغاز شد .
حافظ باباپور، روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در زلزله اخیر یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار واحد مسکونی و یک هزار و ۵۰۰ واحد نگهداری دام آسیب دیده اند که نیاز به تعمیر داشته و حدود ۳ هزار واحد مسکونی نیز با تخریب بیش از ۷۰ درصد نیاز به بازسازی دارد .
وی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات و کمک بلاعوض برای بازسازی اماکن مسکونی و دامی آسیب دیده از زمیین لرزه آذربایجان شرقی تخصیص یافته است، اظهار داشت: پس از مرحله امداد و نجات که توسط جمعیت هلال احمر انجام شده، این بنیاد متولی اسکان موقت و در مرحله بعدی اسکان دائم زلزله زدگان است .
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: برای اسکان موقت زلزله زدگان اتاق امنی به مساحت حدود ۱۲ متر مربع در محل زندگی مردم زلزله زده ایجاد می شود تا از آن هم برای اسکان موقت و هم نگهداری غلات و سایر مایحتاج کشاورزی استفاده شود .
باباپور، با بیان اینکه اسکان دائم زلزله زدگان بعد از اسکان موقت آنان شروع می شود، ادامه داد: این مرحله به شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد، زیرا با توجه به کاهش دما به هنگام شب، در این مناطق امکان بتن ریزی و بازسازی واحدها وجود ندارد .
وی یادآوری کرد: دولت به ازای هر واحد تخریب شده مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات طولانی مدت از بابت اجاره خانه برای اسکان موقت به هر خانوار اعطا می کند .
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با بیان اینکه کارگاه ها برای نصب اتاق امن در مناطق زلزله زده دایر شده است، گفت: هم اکنون کار آماده سازی محل برای ایجاد اتاق امن آغاز شده و پس از حمل اسکلت های مورد نیاز، از فردا مرحله نصب آن ها آغاز می شود .
باباپور، با اشاره به اینکه شیوه نصب این اتاق ها به صورت مشارکتی با کمک اهالی است، افزود: در مرحله اول ۵۰۰ دستگاه اتاق امن در این مناطق نصب می شود و در مراحل بعد این تعداد تا ۲ هزار واحد قابل افزایش است .
وی گفت: دیوار جانبی این اتاق ها از نوع بتن گازی بوده و به صورت پیچ و مهره و با چسب مخصوص بهم چسبیده می شود و در مقابل حرارت، برودت و آتش سوزی مقاوم است و سقف آن ها نیز با ورق و عایق حرراتی و برودتی اجرا می شود .
باباپور، ادامه داد: در صورت بهبود شرایط آب و هوایی کار بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده برای اسکان دائم زلزله زدگان اواخر بهمن یا اوایل اسفند امسال آغاز می شود .
زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد جمعه ۱۷ آبان حوالی شهر ترک از توابع شهرستان میانه در آذربایجان شرقی را لرزاند که به دلیل شدت این زمین لرزه تمامی شهرها و بخش های استان تحت تاثیر قرار گرفت .
این زمین لرزه در استان های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و گیلان نیز احساس شده بود .
این زمین لرزه و حوادث مرتبط با آن هفت فوتی و بیش از ۷۰۰ مصدوم داشت که تنها ۳۲ نفر از مصدومان، بستری و بقیه به صورت سرپایی معالجه شدند .

لینک اصل خبر در سایت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان آذربایجان شرقی

    منبع خبر

    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان آذربایجان شرقی

    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان آذربایجان شرقی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات