موجران: ما میلیونر نیستیم

موجران: ما میلیونر نیستیم

مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای می‌گویند نرخ رشد اجاره‌بها در سال جاری باید متناسب با نرخ تورم باشد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این افراد درباره طرح مقابله با افزایش بیش از ۹درصد اجاره‌بها در سال جاری اعلام کرده‌اند: هر نرخی که موجر برای اجاره آپارتمان خود در نظر می‌گیرد بر پایه رشد هزینه‌های زندگی محاسبه شده و نباید نسبت به این نرخ‌ها ایراد گرفته شود!

در بازار اجاره مسکن، ظاهرا مالکان آنچنان با مصوبه نرخ رشد محدود (۹درصد) موافق نیستند و در تلاش هستند افزایش بیش از این رقم را توجیه کنند.

سایت خبری تابناک در گزارشی، اظهارات برخی موجران را به شرح زیر منتشر کرده است:

مالک یک آپارتمان مسکونی در تهران اعلام کرده «چطور می‌شود بلیت اتوبوس درون‌شهری از ۲۵ تومان به ۱۰۰ تومان و سپس به ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کند؟ این افزایش در کرایه حمل‌ونقل چند درصد تورم محسوب می‌شود؟ مسکن کالای شخصی هر مالک است و باید حق عرضه آن با قیمتی که مدنظر مالک است، باشد.»

موجر دیگری اینطور گفته است که اگر قرار باشد برای اجاره‌بها سقفی در نظر گرفته شود باید این سقف برای قیمت سایر کالاهای پرمصرف نیز اعمال شود. این فرد قیمت بنزین را مثال زده که متناسب با شرایط روز بازار جهانی، قیمت آن افزایش پیدا کرده و حالا حتی ممکن است گروهی از خودروسواران از قیمت آن راضی نباشند.

علاوه براین مالک دیگری خاطر نشان کرده است: این مساله را باید در نظر داشت که برخی از مردم تنها درآمدشان، مبلغی است که از مستاجران دریافت می‌کنند و نباید تصور اشتباه شود که اکثر مالکان مانند برخی موجران میلیونر هستند. زیرا ممکن است افراد سالمند بازنشسته یا فردی که در کاسبی دچار مشکل شده و اکنون خانه‌نشین است، برای درآمد ماهانه‌اش روی اجاره یک واحد مسکونی حساب باز کرده باشد و افزایش نرخ اجاره با توجه به تورم و گرانی صورت می‌گیرد، اما اگر قیمت‌ها روز به روز افزایش نداشته و متعادل باشد بطور یقین هیچ مالکی نرخ اجاره را افزایش نخواهد داد.

از طرف دیگر موجری اظهار کرده، صاحبخانه‌ها هم از جنس مستاجران هستند و مثل باقی افراد این جامعه در شرایطی زندگی می‌کنند که باقی افراد در آن قرار دارند. هنگامی ‌که اکثر کالاها یا بهتر است گفته شود کلیه اقلام گران می‌شود، گرانی یا افزایش نرخ اجاره هم طبیعی است زیرا آجر‌، آهن‌، گچ‌، کارگر‌، بنا‌، معمار‌، مهندس‌، عوارض، مالیات، آب‌، برق‌، تلفن و گاز که خدمات و کالاهای مصرفی برای ساخت و ساز مسکن هستند، گران شده و در نتیجه ارزان یا ثابت ماندن نرخ اجاره شدنی نیست.

 

 

 

    نظرات