نیکزاد از راه آهن ایران - ترکمنستان در گلستان بازدید کرد

نیکزاد از راه آهن ایران - ترکمنستان در گلستان بازدید کرد

وزیر راه و شهرسازی از راه آهن ایران - ترکمنستان در حوزه استان گلستان بازدید کرد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی نیکزاد عصر سه شنبه در سفر به گلستان از عملیات اجرایی راه آهن گرگان- گنبد - اینچه برون در شرق استان گلستان بازدید کرد.

عملیات اجرایی راه آهن گرگان - گنبد - اینچه برون به ترکمنستان هفته گذشته با حضور نیکزاد آغاز شده بود. این راه آهن برای اتصال کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس از طریق جمهوری اسلامی ابران و کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی کاربرد ویژه ای دارد.

طول کل مسیر ۹۶۰ کیلومتر است که از کشور قزاقستان شروع شده و پس از عبور از ناحیه شرق دریای خزر به کشور ترکمستان رسید.همچنین این طرح در محدوده اترک واقع در داشلی رون و اینچه برون گنبد کاووس از خاک ترکنستان خارج می شود.

طول این مسیر در خاک جمهوری اسلامی ۱۵۰ کیلومتر است که ۹۰ کیلومتر آن در حوزه استان گلستان واقع شده است، ۸۵ درصد این طرح از سوی بخش خصوصی و ۱۵ درصد از سوی بخش دولتی انجام می شود.

این طرح سال ۸۸ با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی شد و با حضور سرپرست وزارت راه و ترابری عملیات اجرایی آن آغاز شد.

ساخت خط آهن ایران - ترکمنستان توسط شرکت پارس انرژی ایران و متخصصان ایرانی انجام می شود و این شرکت بخشی از پروژه خط آهن درون خاک کشور ترکمنستان را نیز برعهده داشته است راه آهن گرگان ترکمنستان تا پایان سال جاری اجرا می شود.

 

 

    نظرات