قانون «رسيدگي به تخلفات رانندگي» اصلاح مي شود

قانون «رسيدگي به تخلفات رانندگي» اصلاح مي شود

قانون «رسيدگي به تخلفات رانندگي» اصلاح مي شود

سازمان حفاظت محيط زيست به منظور ساماندهي ناوگان موتورسيكلت، پيشنهاد اصلاح موادي از قانون «رسيدگي به تخلفات رانندگي» را به دولت ارسال نموده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، به نقل «پايگاه اطلاع رساني دفتر هيئت دولت» بر اساس مطالعات انجام شده، ميزان آلايندگي هوا و صداي موتورسيكلت ها از جمله مهمترين چالش هاي زيست‌محيطي كلان‌شهرها و از جمله معضلات مهم كشور به شمار مي رود. بنابر گزارش بانك جهاني در سال 2018 خسارت مالي و اقتصادي ناشي از آلودگي هوا تنها در تهران بالغ بر 2.6 ميليارد دلار محاسبه شده است.


مطابق آمار اعلامي پليس راهور موتورسيكلت ها به عنوان يكي از وسايل نقليه پركاربرد بالغ بر 35 درصد از كل وسايل نقليه شماره‌گذاري شده را به خود اختصاص داده اند و در حال حاضر بيش از 11 ميليون دستگاه موتورسيكلت پلاك شده در كشور موجود است. بخشي از اين آمار به موتورسيكلت هاي كاربراتوري اختصاص دارد كه ميزان انتشار آلايندگي آن ها به نسبت ساير انواع، بسيار بالا است.


از اين رو فراهم آوردن امكان پايش مستمر، ثبت تخلفات به صورت مكانيزه، تسهيل اسقاط ناوگان فرسوده و جلوگيري از انباشت و بلاتكليفي انبوه موتورسيكلت هاي توفيقي در پاركينگ هاي پليس راهور و شهرداري ها، يكي از الزامات ساماندهي و كنترل آلايندگي در كشور محسوب مي شود.


هم‌چنين، مواردي نظير هويت‌بخشي به ناوگان موتورسيكلت و تسهيل اسقاط ناوگان فرسوده به ويژه موتورسيكلت هاي توفيقي و رسوبي در بهبود وضعيت مراكز اسقاط و توليدكنندگان داخلي مي تواند مثمرثمر واقع شود.


بنابراين باتوجه به سهم بالاي آلايندگي منابع متحرك در آلودگي هوا و اهميت كاهش و كنترل آلايندگي ناشي از اينگونه وسايل نقليه موتوري، به نظر مي رسد اصلاح قانون «رسيدگي به تخلفات رانندگي» با هدف ساماندهي ناوگان موتورسيكلت امري ضروري به شمار مي رود.


لذا سازمان حفاظت محيط زيست بدين منظور پيش‌نويس اصلاح مواد (9)، (10)، (11) و (29) «قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» را تدوين و به دولت ارسال نموده است.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات