عیسی کلانتری: نبود نظارت و پایش های مستمر، باعث کاهش سطح استانداردها می شود/ برای واحدهای معدنی شهر قدس باید فکر جدی شود

عیسی کلانتری: نبود نظارت و پایش های مستمر، باعث کاهش سطح استانداردها می شود/ برای واحدهای معدنی شهر قدس باید فکر جدی شود


به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، عیسی کلانتری در این مراسم با اشاره به اینکه ما در تهران چیزی درحدود ۷۰ تا۷۵  هزارخودروی گازوئیلی داریم که در زمستان تقریبا ۶۵ درصد آلودگی هوا متعلق به این خودروهاست، افزود: خودروهای بنزینی در فصل سرما حدود دو ونیم درصد کل آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهند و موتورسیکلت ها نیز سهمی معادل دوازده درصد از آلودگی را دارند.

وی ادامه داد: در تابستان با گرم شدن هوا، آلودگی خودروهای گازوئیلی به زیر پنج درصد می رسد و خودروهای بنزینی سهمی معادل ۷۵ تا ۸۰ درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهند.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه کیفیت بنزین  در سطح شهر تهران سبب شده بود که در تیرماه امسال، ۱۱ روز آلایندگی ازن سطح پایین داشته باشیم، اظهار داشت: این ازن سطح پائین برای سلامت شهروندان خطرناک و مضر است و دقیقا برعکس ازن سطح بالاست که در لایه فوقانی و مفید است.

وی در ادامه در خصوص افتتاح خط تولید بنزین این واحد پالایشگاهی کوچک مقیاس گفت: این واحد در بخش خصوصی و با اعتباری بالغ بر دو میلیون دلار احداث و راه اندازی شده و ظرفیت این واحد، تولید روزانه ۳۵۰ بشکه بنزین با استاندارد یورو ۵ است.

وی با بیان اینکه احداث و راه اندازی این واحد دارای دو فایده و بهره برای کشور است، اظهار داشت: یکی اینکه با حدود یک واحد سرمایه گذاری در ازای تولید یکسان با پالایشگاه های بزرگ، چهل برابر اشتغال ایجاد می کند یعنی با دو میلیون دلار سرمایه گذ اری توانسته اند، روزی ۳۵۰ بشکه بنزین تولید و فرصت اشتغال برای ۴۰ نفر ایجاد کنند، این اقدام ارزشمندی است.

معاون رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از فواید این واحد، سودآوری بنزین تولیدی و صادرات آن است، گفت: مواد اولیه این واحد، نفتا است که با قیمتی معادل هرکیلو ۳۲۰۰ تومان خریداری شده و بنزین تولیدی با لیتری حدود هشت هزار تومان صادر می شود که سودآوری مطلوبی است.

کلانتری تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از مشکلات پیش روی کشور، اشتغال زایی و ایجاد فرصت برای اشتغال نیروی کار است می توان این واحد های کوچک را در نقاط مختلف کشور با حداقل سرمایه، راه اندازی و ایجاد اشتغال کرد و امیدواریم بخش خصوصی با ایجاد همین واحدهای کوچک مقیاس سبب شود که بخش قابل توجهی از نیروهای تحصیل کرده و جویای کار در این گونه واحدها شاغل شوند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خوشبختانه با توجه به تاییدیه های سازمان استاندارد، این واحد، بنزین بدون گوگرد تولید می کند که دارای بالاترین کیفیت است و مشکلات محیط زیستی هم نداشته و دارای کمترین میزان آلایندگی ممکن است و با توجه به اظهارات مدیران این واحد سولفور آن هم زیر ۱۰ پی پی ام است.

کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه معمولا در شروع فعالیت های تولیدی استانداردها بالاست، گفت: اگر نظارت و پایش مناسب و هدفمند نباشد، رفته رفته استانداردها کاهش یافته ، توجه به سود اقتصادی بیشتر از کیفیت و استانداردها می شود.

وی با اشاره به اینکه باید پایش های محیط زیست نسبت به واحدها بیشتر شود تا جلوی هر گونه تخلف و کاهش استانداردهای تولید گرفته شود، تصریح کرد: انتظار ما از همکاران مان این است که در عین کمک و همکاری با واحدهای صنعتی و تولیدی، پایش های مستمر خود را به منظور دستیابی به اهداف محیط زیست بیشتر و بیشتر کنند و تا جای ممکن مانع کاهش کیفیت و استانداردها شوند.

کلانتری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بخش عمده آلودگی هوا بخاطر سوخت های فسیلی است و بخش دیگر آن به خاطر گرد و غبار ناشی از فعالیت های مرتبط است، افزود: در شهرستان های قدس و شهریار واحدهای شن و ماسه ای که سطح زمین را تخریب کرده، و هیچگونه اهتمامی برای بهبود وضعیت محیط زیست منطقه ندارند، باید برایشان فکر جدی شود و این ریشه در بی توجهی های گذشته دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به اینکه درخصوص این واحدها و واحدهای دیگر چه در بخش صنعت، چه در بخش معدن، چه در بخش های خدماتی و کشاورزی که ضوابط زیست محیطی را رعایت نکرده و نمی کنند و موجبات تهدید سلامت مردم را فراهم آورده اند ، قانون باید اعمال شود، خاطرنشان کرد: نمی شود یک نفر یا یک واحد بخواهد با ایجاد آلودگی در فعالیت خود سود کند و هزاران نفر دیگر از این موضوع ضرر و زیان ببینند و سلامت آن ها به خطر روبرو شود.

گفتنی است، این خط تولید در مجموعه سالار شیمی شهریار، تولید کننده انواع حلال ها و روغن های صنعتی است به بهره برداری رسید.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات