ظرفیت تئاتر مهر در رونق گردشگری کاشان مورد توجه قرار گیرد

ظرفیت تئاتر مهر در رونق گردشگری کاشان مورد توجه قرار گیرد

روشن بابایی همتی در سمینار گردشگری رویدادمحور که در تالار همایش‌های هتل سرای عامری‌ها برگزار شد، با بیان اینکه کاشان در آستانه یک رخداد ملی تئاتری است، گفت: موضوع تئاتر و توریسم فرهنگی در کنار جاذبه‎ای مانند گلاب می‎تواند یک گام جدی در تبدیل کاشان به شهر مولد جاذبه های گردشگری و مقصد گردشگران باشد.

وی با اشاره به شهرهایی همچون تهران، اصفهان، کرمانشاه، مرکزی، گیلان و خوزستان که بیشترین اثر را به جشنواره تئاتر مهر کاشان ارسال کرده‎اند، افزود: این فرصت یعنی حضور انبوهی از هنرمندان شهرهای دیگر در کاشان و استفاده از پتانسیل گردشگریِ فرهنگی که می‎تواند این شهر را بیش از پیش به عنوان جاذبه گردشگری معرفی کند.

این استادیار دانشگاه با بیان این که کاشان می‎تواند از جهت دیگر داشته‌های خود مانند غذای محلی نیز در طول سال گردشگر به سمت خود جذب کند، تصریح کرد: ایجاد جذابیت برای مسافر و گردشگر یعنی آن که در زنجان جشنواره آش زنجان، در هلند موزه پنیر، در بلغارستان موزه گل محمدی، در آلمان جشنواره کدو و موزه شکلات و در فرانسه موزه قارچ برقرار می‌شود و از این راه و از محل پتانسیل‌ها و داشته‌های بومی برای خود ارزش افزوده و درآمد گردشگری متنوع ایجاد می کنند.

بابایی همتی با بیان این که کشوری مانند پرو در بحث غذای بومی دارای دو هزار نوع سوپ است افزود: امروزه گردشگریِ خوراک یکی از جاذبه‌های کسب درآمد در جوامع است اما متأسفانه ما در کشورمان هنوز یک اطلس غذایی بر پایه صنعت گردشگری غیرفصلی نداریم.

وی با اشاره به این که در توسعه گردشگری روی سه اصل مکان، انسان و سرمایه گذاری تأکید می شود، یادآور شد: شهر کاشان و برخی شهرهای جهان عناصری مشترک به نام خانه‌های سنتی و تاریخی دارند اما باید تلاش شود برای جذب گردشگر در کاشان از نام‌های خلاقانه دیگری ماند خانه موسیقی، خانه کلوچه، خانه غذای محلی، خانه کوزه‌گری و سفال، خانه شعر بهره برد چنانچه در کاشان خانه و موزه عروسک پدیده مطلوبی در حوزه جذب گردشگر است.

بابایی همتی در ادامه با نام بردن از مراکش، اسپانیا، مکزیک و ژاپن به عنوان کشورهای پیشرو دارای کارگاههای گردشگری خلاق در صنایع دستی و غذایی به ابداع مدرسه کاشیکاری در کشور اسپانیا اشاره و افزود: چرا نباید مانند نمونه کشور ژاپن در راه اندازی ورک‌شاپ‌های درآمدزا برای تولید غذای محلی جهت گردشگران تجربه گرا، در کاشان مدرسه تخصصی گلابگیری و یا آکادمی پخت غذای محلی راه اندازی شود.

این پژوهشگر با اشاره به این که در انگلستان خانه شخصی چارلز دیکنز -نویسنده مشهور- به همراه لوازم شخصی او به جاذبه گردشگری تبدیل شده افزود: پرسش اینجاست که کاشان با آن همه مفاخر فرهنگی ادبی در تاریخ خود، از ظرفیت عنوان پایتخت کتاب ایران در سال 97 چه بهره و استفاده‌ای در حوزه گردشگری برد.

وی در عین حال با تأکید بر ظرفیت خوب کاشان در داشتن ابنیه تاریخی پربازدید در ایران ماند باغ فین یادآور شد: تدوین هر چه زودتر تقویم گردشگری در کنار مشارکت راهنمایان گردشگری، آژانس‌ها، مدیران ادارات و علاقمندان دارای فکر خلاق در حوزه گردشگری می‌تواند بیش از یک و نیم روز، کاشان را به مقصد دو و سه روزه گردشگران تبدیل کند.

شایان ذکر است، سمینارگردشگری رویداد محور طی همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و همچنین هتل سرای عامری ها در آستانه پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان(21 تا 28 آذر ماه سال جاری) برگزار شد.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات