نظری: دانش‌آموزان نخبه را باید به سمت آموزش علوم انسانی و اجتماعی سوق دهیم

نظری: دانش‌آموزان نخبه را باید به سمت آموزش علوم انسانی و اجتماعی سوق دهیم

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز، «سعید نظری» در مراسم اختتامیه مدرسه فصلی خلاقیت و ایده پردازی که به همت بنیاد نخبگان استان فارس و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز در سرای محله کوشک میدان برگزار شده بود، گفت: نظام آموزش و پرورش کشور از تربیت جوانان و نوجوانان خلاق و نوآور عاجز است و کتاب‌های درسی و شیوه آموزش نتوانسته خروجی مبتنی بر افراد خلاق به جامعه تحویل دهد.

وی اضافه کرد: از اواسط دهه 70 موضوع آموزش مسائلی همچون خلاقیت، کار گروهی، حل مسأله و کار آفرینی در دانشگاهها پیگیری می‌شد اما آموزش و پرورش در این 20 سال نتوانسته است فرهنگ خلاقیت، ایده‌پردازی و کار گروهی را در بین دانش‌آموزان ترویج دهد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز برگزاری مبانی خلاقیت و ایده‌پردازی در بین دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار شهر شیراز را یکی از ضروریات مهم نظام آموزشی کشور دانست و گفت: همت بنیاد ملی نخبگان و شهرداری شیراز برای شناسایی استعدادهای درخشان و نخبه در قالب مدرسه فصلی خلاقیت و ایده‌پردازی نویدبخش آینده‌ای جدید در تربیت نسلی نو در کشور خواهد بود.

وی در ادامه افزود: یکی از چالش‌های اصلی آموزش خلاقیت و ایده‌پردازی در کشور تمرکز بیش از حد بر رشته‌های فنی و مهندسی و انزوای رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب مبنی بر گسترش کرسی‌های آزاداندیشی اظهار کرد: آینده کشور اقتضا می‌کند جمعی از نخبگان دانش‌آموز به سمت رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی سوق داده شوند تا خلاقیت و آزاداندیشی در این رشته‌ها را دنبال کنند.

وی ابراز کرد: سیاستگذاری کلان کشور نیازمند شناخت رویکردهای انسانی و اجتماعی است؛ در حالی که جامعه مهندسان با سازه، مواد و نقشه‌های فیزیکی سرو کار دارند درحالیکه برای سیاستگذاری کلان نیازمند درک مبانی و مفاهیم علوم انسانی و اجتماعی هستیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: وقتی در شورای پنجم شهر شیراز از شهر انسان محور حرف می‌زنیم، کمتر کسی در جامعه این مفاهیم را درک می‌کند و عمده مردم توسعه را صرفا در ساخت سازه‌ها دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه جامعه به نشاط و آرامش بیش از سازه‌های بتنی نیاز دارد، ادامه داد: وقتی از شهر پیاده‌محور، شهر گفت و گو محور و شهر با نشاط در سیاستگذاری ها سخن می‌گوییم، برخی به دیده تردید به ما می‌نگرند و قادر نیستند این مفاهیم را به جامعه انتقال دهند و ضعف این عدم درک مفاهیم انسانی و اجتماعی به مشکلات آموزشی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی برمی‌گردد.

سعید نظری بیان کرد: توسعه رشته‌های اقتصاد، فلسفه و علوم اجتماعی نیاز اصلی سیاستگذاری‌های کلان کشور و شهرهاست که باید نخبگان با ورود به این رشته‌ها، نظریه‌پردازی کنند و بر مبنای معارف ایرانی و اسلامی، راهبردهای توسعه کشور را تدوین کنند.

عضو هیأت رییسه شورای اسلامی شهر شیراز افزود: توسعه زیربناهای فکری و فرهنگی کشور از مسیر رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی و معارف اسلامی می‌گذرد و لازم است بنیاد ملی نخبگان و دست اندرکاران آموزش و پرورش، فضا را برای ورود دانش‌آموزان نخبه به حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی فراهم کنند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات