مجری سند توسعه ابررساناها در صنعت برق اعلام کرد:  توسعه دانش...

مجری سند توسعه ابررساناها در صنعت برق اعلام کرد: توسعه دانش...

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو، حسین کوهانی، مجری سند توسعه ابررساناها در صنعت برق و محقق پژوهشگاه نیرو گفت: گروه مواد غیرفلزی پژوهشگاه نیرو از سال 1383 برروی این شاخه از فناوری فعالیت نموده و تا بحال موفق به دستیابی به دانش فنی ساخت محدود کننده جریان اتصال کوتاه ابررسانا بصورت آزمایشگاهی، دستیابی به دانش فنی و ساخت پودرهای ابررسانا با افزودنی‌های نانو و دمای گذار بالا، دستیابی به دانش فنی و ساخت نوار ابررسانای دما بالا، تدوین سند توسعه فناوری ابررسانا در صنعت برق و انرژی، تهیه گزارش تجهیز آزمایشگاه ابررسانا شده است. وی افزود: در حال حاضر در بخش‌های مختلف آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی تجهیزات مختلف ابررسانا در حال طراحی و ساخت می‌باشند برای مثال پروژه "ساخت محدود کننده جریان اتصال کوتاه 63 کیلوولت " ساخت تجهیزی در رده صنعتی و همگام با دنیا می‌باشد و در صورت حمایت، امکان صنعتی شدن آن وجود دارد. وی ادامه داد: از آنجایی که کشور ما در شرایط تحریم بسر می‌برد، کسب دانش روز در زمینه تکنولوژی های ابررساناها در صنعت برق بسیار مهم می باشد و روشنگر آینده ما جهت برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر خواهد بود. کوهانی ضمن تشریح هدف از انجام این سند و تمرکز بر انجام تحقیقات در حوزه ابررساناها در صنعت برق، گفت: در علوم جدید مدیریت تکنولوژی، به کشورهای درحال توسعه پیشنهاد می‌گردد تا بر تکنولوژی‌های جدید در قسمت تحقیق و توسعه تمرکز نمایند تا بتواند در زمان بلوغ تکنولوژی همگام با کشورهای صنعتی پیشرفت نمایند. وی افزود: تکنولوژی ابررسانا از جمله این فناوری‌ها می‌باشد که در صنعت برق بسیار نقش خواهد داشت، لذا با انجام پروژه‌های مختلف سند ابررسانا علاوه بر ایجاد تکنولوژی در کشور امکان صادرات دانش فنی ایجاد شده و با دگرگون شدن صنعت برق در آینده با این تکنولوژی افراد متخصصی در این زمینه تربیت شده و بر پروژه‌ها نظارت خواهند کرد.
کوهانی ادامه داد: از کاربردهای ابررسانا ها در صنعت برق، می‌توان به استفاده از کابل‌های ابررسانا در انتقال انرژی برق با تلفات صفر، استفاده از محدود سازهای جریان خطا با کاهش خطای شبکه، ژنراتورهای ابررسانا مانندژنراتور توربین بادی، ترانسفورماتور ابررسانا و ذخیره سازهای ابر رسانا اشاره کرد.
مجری سند توسعه ابررساناها در صنعت برق تصریح کرد: به طور کلی هر جا که سیم مسی استفاده شود می‌توانیم از نوار ابررسانا یا سیم ابررسانا استفاده کنیم که این امر باعث می‌شود که علاوه بر اینکه کارایی تجهیز بالاتر رود، از نظر حجم و ابعاد هم کمتر شود و یک تجهیز قوی‌تری داشته باشیم.
وی استفاده از ابررسانا در توربین بادی را تشریح کرد و گفت: با استفاده از ژنراتورهای ابررسانا در توربین بادی، نیازی به استفاده از گیربکس نمی‌باشد و لذا این نوع توربین‌ها، دارای وزن کمتر و بازدهی بالا می‌باشند و بعلت عمل در محیط خنک این نوع توربین‌ها دچار آتش‌سوزی نمی‌شوند و در برآورد کلی هزینه کمتری دارند. کوهانی به استفاده از ابررسانا به عنوان راه‌حل قطعی حذف تلفات در صنعت برق اشاره کرد و گفت: حتی در صورتیکه دستیابی به سیستم‌های دمای محیط میسر نگردد با پیشرفت سیستم‌های کنونی و اقتصادی شدن آن، حضور ابررساناها کمک فراوانی به حذف تلفات خواهد کرد.
مجری سند توسعه ابررساناها در صنعت برق در خصوص آینده این صنعت اشاره داشت: در صورت دستیابی به ابررساناهای دمای محیط، صنعت برق دنیا و مطابق آن کشور ما زیر و رو خواهد شد و با انقلابی عظیم در این صنعت مواجه خواهیم شد. وی مهمترین چالش در این زمینه را فقدان حمایت دولتی برای پیشرفت تحقیقاتی و حمایتی در جهت جذب صنایع دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه ابررساناها در آینده انقلابی در صنعت برق ایجاد خواهند کرد، غفلت در این زمینه خسارات جبران‌ناپذیری را در برخواهد داشت.
کوهانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تلفات را به سرطان صنعت برق تشبیه نماییم راه درمان این بیماری مخوف ابررساناها می‌باشند و با توجه به انقلابی که ابررساناها در آینده در صنعت برق خواهند داشت، غفلت در این زمینه خسارات جبران ناپذیری را در صنعت برق ایران ایجاد خواهند کرد.

لینک اصل خبر در سایت پژوهشگاه نیرو

    منبع خبر

    پژوهشگاه نیرو

    پژوهشگاه نیرو یک دانشگاه در شهر تهران می باشد

      نظرات