ثبت جهانی باغ شاهزاده ماهان

ثبت جهانی باغ شاهزاده ماهان

www.BanaNews.irباغ زیبای شاهزاده ماهان که به گوشه ای از بهشت در کویر کرمان شهرت یافته است به عنوان یکی شاهکارهای باغهای سنتی پارسی در فهرست آثار جهانی قرار گرفت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) باغ شاهزاده ماهان که یکی از مهمترین مناطق گردشگری کرمان محسوب می شود به گواه بازدید کنندگان این باغ منحصر بفرد ایرانی یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران محسوب می شود که همچون جواهری در دل کویر می درخشد.

پیش از این نیز ارگ قدیم بم و منظر این شهر ثبت جهانی شده بود که نشان از غنای فرهنگی و تاریخی استان پهناور کرمان دارد.

در باغ شاهزاده کرمان که شامل دهها حوضچه طبقانی از دامنه کوه به سمت پائین است تکنیک خلاقانه ای در زمینه مهندسی آب بکار گرفته شده است بطوریکه آب از آبنماهای این حوضچه ها بدون استفاده از انرژی مصنوعی فواره می زند.

در حقیقت این باغ تلفیقی از درختان ایرانی، معماری منحصر بفرد پارسی و استفاده از آب در زیبا سازی باغ است که بخوبی در این باغ به هم گره خورده اند.

به گزارش بنانیوز به نقل از مهر، باغ شاهزاده ماهان در چند کیلومتری کرمان واقع شده است و دارای قسمتهای مختلف از جمله شاه نشین و حجره های مردم عادی و چندین برج است در این باغ از درختان منحصر بفرد ایرانی و میوه های سردسیری و گرمسیری استفاده شده است.

معماری خاص و شرایط اقلیمی این باغ را در شرایطی قرار داده است که در فصول مختلف سال از ویژگیهای منحصر بفردی برخوردار است و در واقع باغی چهار فصل است.

این باغ در جوار آرامگاه عارف بزرگ کرمان "شاه نعمت الله ولی" قرار گرفته است در زمان سلطنت عبدالحمید ناصرالدوله فرمانفرما در اواخر دوران قاجار و در مدت ۱۱ سال بنا شده است اما قسمتهایی از باغ به خصوص نمای ورودی نیمه کاره مانده است.

دلیل نیمه کاره ماندن این قسمت از باغ مرگ حاکم بوده است که پس از انتشار این خبر معمار باغ شبانه فرار می کند و باغ نیمه کاره می ماند.

این باغ ۵٫۵ هکتار مساحت دارد و قسمت شاه نشین باغ هم اکنون به محلی برای پذیرایی از میهمانان تبدیل شده است این عمارت دو طبقه و از زیبایی منحصر بفردی برخوردار است.

معاون سازمان میراث فرهنگی که هم اکنون در اجلاس کمیته جهانی یونسکو شرکت کرده است از ثبت این بنای زیبای کرمان در فهرست آثار جهانی خبر داد.

مسعود علویان صدر با تبریک این مسئله به مردم استان کرمان گفت: باغ شاهزاده ماهان از باغهای منحصر بفرد ایران محسوب می شود که در نشست شب گذشته اجلاس یونسکو ثبت جهانی شد.

وی ادامه داد: این باغ تلفیقی از هنر خلاقانه، معمای اصیل و سیستم آبرسانی منحصر بفرد و جانمایی مطلوب گیاهان است.

وی گفت: در کنار این باغ که در یک پرونده زنجیره ای به یونسکو داده شده بود باغهای پاسارگاد و ارم استان فارس، پهلوان‌ پور و دولت‌ آباد استان یزد، فین و چهل‌ ستون استان اصفهان، اکبریه استان خراسان جنوبی و باغ عباس‌ آباد استان مازندران با دارا بودن پنج معیار از شش معیار لازم سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیدند.

وی در خصوص روستای دوازه هزار ساله میمند نیز گفت: پرونده این روستا که بسیار مورد توجه یونسکو نیز هست آماده شده است و با رفع برخی چالشهای موجود در این روستا به زودی ثبت جهانی می شود.

 

 

    نظرات