شهرسازان با ايده هاي خلاق مي توانند با استفاده از نوآوري و فناوري براي محيط شهري ارزش آفرين باشند
دكتر سيد مسلم سيد الحسيني عضو هيات مديره شركت ملي باز آفريني شهري ايران
:
شهرسازان با ايده هاي خلاق مي توانند با استفاده از نوآوري و فناوري براي محيط شهري ارزش آفرين باشند
به گزارش روابط عمومي سازمان، دكتر سيد الحسيني رييس همايش نقش مهندسان شهرساز در تحقق شهر هوشمند گفت: چگونگي بكارگيري و ايفاي مهندسان شهرساز در تحقق شهرهوشمند مبحثي بسيار وسيع و گسترده است كه اين امر متضمن بررسي و همكاري بين متخصصان و مديران حوزه هاي مرتبط است تا حوزه هاي فعاليتي مشخص و با مطالعه پياده سازي گردد
.
رييس كميسيون تخصصي شهرسازي سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي ضمن اشاره به موقعيت و جايگاه رشته شهرسازي كه يك دانش بين رشته اي است، اظهار داشت: رشته شهرسازي تركيب هنر طراحي و دانش برنامه ريزي از يكسو و ترجمه هستي و چيستي شهر و ماموريتش در فرم، محتوا و محصولي است كه به كالبد و فضا ختم مي شود و امروزه با تحول مفهوم فرم نقش طراحان شهري متحول شده ودر محيطي كه نوآوري اجتماعي و اقتصادي به طور مداوم ظهور مي كند، استفاده از فرصت هاي توسعه شهري و حل مسايل در مسير اهداف تعيين شده از ابزار هوشمندي استفاده و شهرسازان به عنوان پيشگامان توسعه، بايد در اين حوزه نقش آفريني داشته باشند
.
عضو هيات مديره علمي دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد اسلامي مشهد با تاكيد بر رويكرد شهرسازي خصوصاً در سازمان بازآفريني شهري مبتني بر ارزش آفريني، تشريح كرد: كه در رويكرد ارزش آفريني ما به
۴
مولفه اصلي را توجه مي كنيم
:
مولفه اول تغييرات پويا است. درشهرها به عنوان يك پديده پويا تغييرات مداوم در حوزه هاي مختلف اتفاق مي افتد، كه ما با يك پديده پويا روبرو هستيم
.
مولفه دوم؛ همگرايي بين بخش هاي مختلف مي باشد كه نيازمند همراهي در بخش هاي خصوصي و عمومي، بخش دولتي و جامعه حرفه اي مي باشيم
.
مولفه سوم؛ رقابت پذيري شهري است كه امروزه شهرها و محلات شهري با هم در رقابت هستند. آنچه كه ما در حوزه بازآفريني شهري بر آن تاكيد مي كنيم اين است كه برخي محلات از اين رقابت جا مانده اند و به دنبال آنيم كه توان رقابتي را بر اساس مزيت هايي كه هر شهر و محله دارد، افزايش دهيم، كه منشا اين مزيت ها در وجود همان ارزش هايي است كه در اين بافت ها هست. دارايي هايي وجود دارد كه در زنجيره ي ارزش، اين دارايي ها را بايد تبديل به مزيت كنيم
.
مولفه ي آخر يادگيري يكپارچه است. سيستم پويا هم آموزي دارد، هم آفريني دارد، امروزه دانش رويكرد تركيبي پيدا كرده و ما يك دانش همكارانه و مشاركت محور داريم. توليدات علمي و مقاله اي معتبر است كه چندين نويسنده معتبر داشته باشد
.
وي در پايان افزود: اين دوران، دوران تعامل، هم آفريني، همكاري و مشاركت است و امروزه با اين حجم انتقال داده و گسترش ارتباطات به كمك فناوري اطلاعات شكل ديگري از فضاي شهري را توليد مي كنند
.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی
نظرات