شهرسازان با ايده هاي خلاق مي توانند با استفاده از نوآوري و فناوري براي محيط شهري ارزش آفرين باشند

شهرسازان با ايده هاي خلاق مي توانند با استفاده از نوآوري و فناوري براي محيط شهري ارزش آفرين باشند



دكتر سيد مسلم سيد الحسيني عضو هيات مديره شركت ملي باز آفريني شهري ايران :
شهرسازان با ايده هاي خلاق مي توانند با استفاده از نوآوري و فناوري براي محيط شهري ارزش آفرين باشند

به گزارش روابط عمومي سازمان، دكتر سيد الحسيني رييس همايش نقش مهندسان شهرساز در تحقق شهر هوشمند گفت: چگونگي بكارگيري و ايفاي مهندسان شهرساز در تحقق شهرهوشمند مبحثي بسيار وسيع و گسترده است كه اين امر متضمن بررسي و همكاري بين متخصصان و مديران حوزه هاي مرتبط است تا حوزه هاي فعاليتي مشخص و با مطالعه پياده سازي گردد .
رييس كميسيون تخصصي شهرسازي سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي ضمن اشاره به موقعيت و جايگاه رشته شهرسازي كه يك دانش بين رشته اي است، اظهار داشت: رشته شهرسازي تركيب هنر طراحي و دانش برنامه ريزي از يكسو و ترجمه هستي و چيستي شهر و ماموريتش در فرم، محتوا و محصولي است كه به كالبد و فضا ختم مي شود و امروزه با تحول مفهوم فرم نقش طراحان شهري متحول شده ودر محيطي كه نوآوري اجتماعي و اقتصادي به طور مداوم ظهور مي كند، استفاده از فرصت هاي توسعه شهري و حل مسايل در مسير اهداف تعيين شده از ابزار هوشمندي استفاده و شهرسازان به عنوان پيشگامان توسعه، بايد در اين حوزه نقش آفريني داشته باشند .
عضو هيات مديره علمي دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد اسلامي مشهد با تاكيد بر رويكرد شهرسازي خصوصاً در سازمان بازآفريني شهري مبتني بر ارزش آفريني، تشريح كرد: كه در رويكرد ارزش آفريني ما به ۴ مولفه اصلي را توجه  مي كنيم :
مولفه اول تغييرات پويا است. درشهرها به عنوان يك پديده پويا تغييرات مداوم در حوزه هاي مختلف اتفاق مي افتد، كه ما با يك پديده پويا روبرو هستيم .
مولفه دوم؛ همگرايي بين بخش هاي مختلف مي باشد كه نيازمند همراهي در بخش هاي خصوصي و عمومي، بخش دولتي و جامعه حرفه اي مي باشيم .
مولفه سوم؛ رقابت پذيري شهري است كه امروزه شهرها و محلات شهري با هم در رقابت هستند. آنچه كه ما در حوزه بازآفريني شهري بر آن تاكيد مي كنيم اين است كه برخي محلات از اين رقابت جا مانده اند و به دنبال آنيم كه توان رقابتي را بر اساس مزيت هايي كه هر شهر و محله دارد، افزايش دهيم، كه منشا اين مزيت ها در وجود همان ارزش هايي است كه در اين بافت ها هست. دارايي هايي وجود دارد كه در زنجيره ي ارزش، اين دارايي ها را بايد تبديل به مزيت كنيم .
مولفه ي آخر يادگيري يكپارچه است. سيستم پويا هم آموزي دارد، هم آفريني دارد، امروزه دانش رويكرد تركيبي پيدا كرده و ما يك دانش همكارانه و مشاركت محور داريم. توليدات علمي و مقاله اي معتبر است كه چندين نويسنده معتبر داشته باشد .
وي در پايان افزود: اين دوران، دوران تعامل، هم آفريني، همكاري و مشاركت است و امروزه با اين حجم انتقال داده و گسترش ارتباطات به كمك فناوري اطلاعات شكل ديگري از فضاي شهري را توليد مي كنند .

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی یک انجمن در شهر مشهد می باشد

      نظرات