اولین دوره همایش آموزشی "مفاهیم بازآفرینی شهری پایدار" برگزار شد

اولین دوره همایش آموزشی "مفاهیم بازآفرینی شهری پایدار" برگزار شد

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان تهران در قسمت اول که به سخنرانی مدیران مربوطه اختصاص داشت در ابتدا دکتر شهریور فرماندار اوشان ضمن ضرورت هرچه سریعتر پروژه های بازآفرینی شهری در بافتهای ناکارآمد گفت: بازآفرینی شهری وترمیم بافت های فرسوده مفهومی اساسی در ذهن متبادر می کند، ولی در عصر دهکده جهانی باید به سمت وسویی حرکت کنیم که بخشی از نیازهای جامعه فرودست را ترمیم نمائیم. در واقع باید از ایجاد حاشیه در مقابل متن جلوگیری کنیم.

در ادامه مهندس صحرایی مدیرکل دفتر فنی استانداری تهران با اشاره به وجود 15 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور و زندگی 4 و نیم میلیون نفر در این محدوده گفت: خوشبختانه بحث محله محور شدن بازآفرینی شهری هم اکنون در دستور کار مدیران متولی این امر است ، اکنون در ارکان بازآفرینی همگان بر باورمندی ، اعتماد سازی، و پروژه های ترویجی اذعان دارند.

وی ادامه داد: باید درک کنیم که دیگر نمی توان با یک بخشنامه و تعریف یک سری پروژه های از قبل تعریف شده در امر بازآفرینی شهری موفقیت کسب نماییم. هم اکنون باید از تمام ظرفیتهای اجتماعی و فرهنگی محلات هدف و همان 4 و نیم میلیون نفر ساکن  برای احیای آن محلات بهره برد.

سومین سخنران این همایش آموزشی مهندس علوی مقدم معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری بود، وی ضمن تاکید براهمیت استفاده از توان ملی نیروهای بسیجی و سپاه در بازسازی و نوسازی و بهبود حال محلات ناکارآمد شهری گفت: متولی بازآفرینی شهری فقط وزارت راه و شهرسازی نیست بلکه کل حاکمیت است ودستگاههای عضو ستاد ملی باید پای کار باشند. باید پذیرفت که بسیاری از طرحهای تفصیلی و جامع شهرهای ایران پاسخگوی نیاز مردم و اقتصاد شهر نیست . اقتصاد شهری حلقه ای است که میان طرحهای تفصیلی کنونی نادیده گرفته شده است و همین موضوع سبب شده تا اقتصاد و مدیریت شهری و در پی آن مشکلات مردم همچنان برقرار باشد.

وی افزود: طرحهای تفصیلی باید پاسخگوی مدیریت شهری و اقتصاد شهر باشد ، آنهم با نگاه از بین بردن معضلات مردم که اکنون متاسفانه این طرح ها با اولویت های مردم در شهرها فاصله دارد.

علوی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ورود تسهیل گران به محلات باید با استراتژیک همراه باشد و با رعایت الگوهای فرهنگی و رفتاری و آداب و سنن مردم محلات منطبق باشد و از نگرش های سنتی و پیش داوری خودداری گردد. در واقع اعتماد سازی در محلات باید اصل قرار گیرد.

معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه باید در مدیریت شهری مشاهده تیزهوشانه داشته باشیم افزود: تعامل مستمر با دستگاههای اجرایی تر شهرستانها و ارگانهایی همچون نیروی انتظامی ، ثبت، اوقاف داشته باشیم ولی ستادهای بازآفرینی شهرستانها فعال تر و موثر تر باشد.

علوی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت آموزش اشاره کرد و گفت: اگر می خواهیم شهروند تربیت کنیم باید آموزش بدهیم.تحقق بازآفرینی در گرو آموزش های مستمر و بلند مدتی است که زیرساخت نوسازی را بیمه می کند.

وی همچنین از تشکیل دبیرخانه منطقه ای بازآفرینی به میزبانی استان تهران در آینده ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی شهری در منطقه 5 کشور راه اندازی شده است و به زودی در منطقه 1 کشور به میزبانی استان تهران نیز راه اندازی خواهد شد. هدف از تشکیل این دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی موفق در امر بازآفرینی است، که باید منطبق با اولویت بندی ها ی نیازهای محلات هدف و متناسب با فضای اجتماعی و فرهنگی و بومی آن منطقه منتقل و اجرا گردد.

دکتر عبدالهی رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور آخرین مدیر در بخش سخنرانی یا همان پنل اول همایش بود.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از جمعیت شهرنشین ایران در 9 کلانشهر سکونت دارند گفت: باز تعریف مفهوم بازآفرینی به زعم من اولین گام در اجرای بازآفرینی شهری است. تاکنون خیلی از تعاریف بازآفرینی با نگاه بر بخش کالبدی استوار بوده است، این در حالی است که در بازآفرینی فقط بحث کالبدی معنا ندارد بلکه اجتماع و محیط هم در بسیاری از مناطق نیاز بازآفرینی دارند. در واقع ما اکنون با دو بحث بازآفرینی در بنا و فضا مواجهیم که به بحث فضا چندان توجهی نشده است. اگر فقط به بحث بنا توجه کنیم در واقع بازآفرینی ها تبدیل به پروژه های اقدام مشترک خواهد شد.

بخش دوم همایش آموزشی " مفاهیم بازآفرینی شهری پایدار" به ارائه های تخصصی اختصاص داشت. این قسمت خود دارای دو بخش بود.

قسمت اول با موضوع ظرفیت سازی تامین مالی در بافتهای تاریخی ومیانی و تجمیع و نوسازی املاک ریزدانه در محله تختی تهران در منطقه 12 ، همچنین دکتر حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران پیرامون جایگاه مسکن در برنامه های بازآفرینی شهری ارائه مطلب کرد.

بخش دوم ارائه های تخصصی نیز موضوع ارتقای تدریجی کیفیت زندگی در سکونتگاههای غیررسمی و ارائه تجربه شهرستان نیشابور توسط مهندس علی نجفی شهردار نیشابور بود.

در این ارائه نجفی بر تعامل مدیران شهری و ارتقای جایگاه معتمدان محلی در راستای اهمیت تجمیع املاک ریزدانه در محلات و همچنین سکونتگاههای غیررسمی تاکید کرد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان تهران

    اداره کل راه و شهرسازی استان تهران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات