لیلا دودمان: اجرای مطلوب طرح GIS در شیراز ارایه خدمات بهتر به شهروندان را تسهیل می‌کند

لیلا دودمان: اجرای مطلوب طرح GIS در شیراز ارایه خدمات بهتر به شهروندان را تسهیل می‌کند

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، دکتر «لیلا دودمان» در جلسه کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات این شورا با ارائه گزارشی از ممیزی املاک شهر شیراز، گفت: سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) (Geography information system) ساز و کاری برای ذخیره، مدیریت، تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی مهیا می‌سازد و برای کار همزمان با اطلاعاتی که وابستگی مکانی (جغرافیایی) و توصیفی دارند، طراحی شده است.

رییس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز افزود: یك ابزار تحلیلی، اطلاعات فضایی است که توانایی انجام عملیات فضایی، ارتباط و پیوند انواع اطلاعات، ذخیره اطلاعات به صورت نقشه، تحلیل سؤالات مربوط به یك مکان، بررسی روند، الگو و مدل‌سازی در مورد اطلاعات جغرافیایی را دارد.

وی ادامه داد:  مهم‌ترین ویژگی این سیستم این است که امکان شناسائی اطلاعات هوایی میان عوارض مختلف روی نقشه را فراهم می‌سازد.

دودمان با بیان اینکه GIS اطلاعات مکان‌دار فضایی را با اطلاعات جغرافیایی یك پدیده خاص روی نقشه مرتبط می‌سازد، تصریح کرد:  اطلاعات به شکل عوارض جغرافیایی به پایگاه اطلاعاتی مربوطه منتقل شده و سپس با تلفیقی از این دو نوع اطلاعات، نقشه جدیدی با اطلاعات بیشتر تولید می‌شود.

وی با اشاره به انجام بحث‌های ممیزی املاک در GIS، اهمیت ممیزی املاک را در تهیه گزارشی از وضعیت واحدهای مسکونی و تجاری دانست و گفت: اجرای این طرح علاوه بر ایجاد یک بانک اطلاعات مکانیزه از آخرین وضعیت بلوک‌ها، املاک، ساختمان‌ها، آپارتمان‌ها و واحدهای کسب و پیشه، به علت سهولت دسترسی به اطلاعات از ساختمان‌ها و اراضی در مراجعات مالکان باعث ارایه خدمات بهتر به شهروندان خواهد شد.

وی ثبت و نگهداری سوابق املاک، معابر و مشاغل در سیستم، آگاهی از اطلاعات به روز از وضعیت موجود تمامی املاک، معابر و مشاغل در سطح شهر نظیر تعداد و مساحت کاربری‌ها را از مهم‌ترین فوائد اجرای عملیات داده آمایی و برداشت اطلاعات (ممیزی) برشمرد.

به گفته خانم دودمان، بنا شد با توجه به اقدامات واحد شهرداری الکترونیک (زیر مجموعه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری) مبنی بر ممیزی املاک سطح شهر (مناطق یازده‌گانه) مستند به قانون نوسازی و عمران شهری و آیین‌نامه اجرایی ذی‌ربط و اقدامات قانونی مندرج در طرح‌های جامع و تفصیلی شهری، طرح‌های توسعه، شهرداری شیراز (واحد الکترونیک شهرداری و سازمان فاوا) مکلف هستند نسبت به ممیزی اراضی، ساختمان‌ها و مستحدثات واقع در محدوده شهر به منظور دریافت عوارض خاص سالانه و سایر اهداف قانون نوسازی و عمران شهری با رعایت ضوابط اعلامی از سوی وزارت کشور (منطبق با تبصره 1 ماده 2 قانون نوسازی و عمران شهری) به گونه‌ای اقدام کنند که بتوان از اطلاعات جمع‌آوری شده در نرم افزار GIS با ضابطه طرح تفصیلی (قدیم)M2 ،  ضابطه طرح بازنگری (R111)، گذر موجود (MO)، گذر مصوب (ES)، بافت فرسوده، کمیسیون ماده 5، کاربری تثبیت شده قطعی و مشروط، حریم (طبیعی – مصنوعی)، حق مشرفیت، سهم خدمات، عقب‌نشینی (دارد، ندارد و از چند طرف)،  پخ (دارد یا ندارد)، کد پستی،  کد نوسازی، محدوده منطقه، محله و  بلوک‌بندی بهره‌مند شد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری (واحد شهرداری الکترونیک و سازمان فاوا) مکلف‌اند جزئیات و ضوابط نگهداری داده‌های جمع‌آوری شده ناشی از ممیزی املاک در پایگاه داده‌های مربوطه، نحوه بهره‌برداری و همچنین جزئیات مشکلات پیش روی اجرای طرح ممیزی هوشمند را در کمیسیون ارائه دهند.

دودمان ادامه داد: مقرر شد شهرداری (واحد شهرداری الکترونیک و سازمان فاوا) در دهه اول دی ماه نسبت به ارائه گزارش پیشرفت عملیات اجرایی ممیزی به کمیسیون اقدام و همچنین شهرداری‌های مناطق مکلف‌اند در مدت یک هفته یک ناظر خارج از حوزه مناطق را برای پایش داده‌های جمع‌آوری شده ناشی از ممیزی املاک را به کمیسیون معرفی کنند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: شهرداری (سازمان فاوا و واحد شهرداری الکترونیک) در
چار چوب وظایف محوله مکلف‌اند طرح و پروژه‌های مربوط به هوشمندسازی فرآیندهای مربوط به خدمات شهری را برای لحاظ در بودجه سال 1399 شهرداری حداکثر تا دو هفته آینده به کمیسیون ارائه کند.

انتهای خبر/

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات