«شهریاران» گامی مهم برای پرورش آینده‌سازان مسئولیت‌پذیر است

«شهریاران» گامی مهم برای پرورش آینده‌سازان مسئولیت‌پذیر است

سعید ابریشمی‌راد در نشست هم‌اندیشی طرح شهر‎یاران، با اشاره به اجرای طرح مجالس مشورتی و مقایسه آن با نمونه‌های مشابه نظیر شورایاری‌ها در پایتخت، علت توفیق این طرح نسبت به سایر موارد مشابه را نیت و عمل خالصانه دانست و گفت: معتمدین و سرمایه‌های اجتماعی صادقانه و بی‌مزد و منت به یاری شهر و شهرداری شتافتند و موفق شدند گام‌های بلندی در توسعه و پیشرفت بردارند.

وی، با یادآوری «عزت و اقتدار شهرداری» به عنوان شعار سال جاری افزود: برای دستیابی به این مرتبه در وهله نخست به ارتقای درک و شناخت متقابل شهرداری و شهروندان از ظرفیت‌ها، امکانات و منابع یکدیگر نیاز داریم، امری که علاوه بر تقویت مکانیزم‌های ارتباطی از طریق رویکرد مدیریت مشارکتی به دنبال تحقق آن هستیم.

شهردار کاشان رسیدن مدیریت شهری و شهروندان به «مفاهمه» را نقطه مهم در این مسیر دانست و عنوان کرد: این اتفاق با جلسه، سمینار، کارگروه، همایش و.. الزاما ایجاد نمی‌شود، چراکه مفاهمه با هم‌اندیشی، مذاکره و... متفاوت است به عبارت دقیق‌تر تقویت اعتماد و توسعه روابط و تعاملات موثر تنها با فهم مشترک میسر می‌شود.

ابریشمی‌راد، تشکیل مجالس مشورتی، شورای هنر و... را گام‌های آغازین برای دستیابی به این مفاهمه جمعی عنوان و خاطرنشان کرد:هر چند که شاید این موارد دچار اشکالاتی هم باشند اما شروع درست و مطمئنی است که قدم به قدم کامل‌تر می‌شود با این ابزار بسیاری از ظرفیت‌های اجتماعی می‌توانند کنار هم قرار بگیرند اتفاقی که تا پیش از این وجود نداشته است.

وی، اصلی‌ترین چالش را ضعف و پایین بودن اثرمندی تعاملات اجتماعی دانست و گفت: با وجود روابط گسترده در جامعه شهروندی، شاهدکارآیی و سازنده بودن این سطح از تعاملات نیستیم و این گونه ارتباط عامل توسعه، رشد و بالندگی انسان‌ها نمی‌شود.

شهردار کاشان، اجرای پروژه‌هایی نظیر مجالس مشورتی و شهریاران و ... را علاوه بر ارتقای تعاملات اجتماعی در واقع تمرینی برای افزایش تعاملات درون سازمانی دانست و گفت: ارتباطات درون‌سازمانی در شهرداری امروز به مراتب بهتر از دو سال پیش است، اتفاقی که باید بیش از پیش تقویت شود. ابریشمی‌راد، افزود: «باهم بودن» تنها در شعار اتفاق می‌افتد و در عمل مفاهمه‌ کمی صورت می‌گیرد، شناخت‌های عمیق از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طرفین پایین است و طرح شهریاران در ادامه مجالس مشورتی و شورای هنر، موثرترین گام برای معرفی عمیق،موثر و ماندگار مدیریت شهری در بین مردم است.

وی، با تأکید بر مسئله فرهنگ‌سازی، تعاریف کلیشه‎ای و عدم تبیین درست و عینی آن را یکی از آسیب‌های موجود دانست و بیان کرد: همه از دانش‌آموز به عنوان موثرترین قشر و از آموزش به عنوان موثرترین ابزار در فرهنگ‌سازی نام می‌برند و مدرسه را به عنوان موثرترین بستر در فرآیند جامعه‌پذیری مطرح می‌کنند اما چگونگی اجرای آن را مشخص نمی‌کنند.

شهردار کاشان با تأکید بر تعیین مدل، کیفیت و فرم اجرا در طرح شهریاران گفت: آموزش باید بر مبنای کارگاه‌های عملی صورت بگیرد امری که در سنت ما سابقه داشته و موجب می‌شوند که این آموزش به رفتاری نهادینه شده تبدیل شود.

ابریشمی‌راد تصریح کرد: با اجرای موفق این طرح و آموزش صحیح به جامعه هدف آن که آینده‌سازان و مدیران فردا هستند، شاهد ظهور افرادی مسئولیت‌پذیر، آگاه و متعهد برای اداره شهر در سال‎های نه چندان دور باشیم که این امر نیازمند مراقبت و استمرار آموزش است.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات