دولت به وظایف خود در پرداخت عوارض بنزین عمل کند

دولت به وظایف خود در پرداخت عوارض بنزین عمل کند

دولت به وظایف خود در پرداخت عوارض بنزین عمل کند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری صبح امروز و در آغاز هفتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، با بیان اینکه اخیرا حوادث تلخ و ناگواری در برخی نقاط کشور شاهد بودیم که سبب جانباختن تعدادی از هموطنان و شهادت حافظان امنیت کشور شد، اظهارکرد: علاوه‌بر این رخدادها، خسارات سنگینی هم به زیرساخت‌ها و امکانات شهری وارد شد.

وی در ادامه گفت: اگرچه این روزها تحلیل‌ها و دیدگاه‌های متفاوت و گوناگونی درخصوص علل ایجاد این حوادث مطرح می‌شود، ولی آنچه مهم بوده این است که همه باید برای التیام زخم‌ها و خسارات معنوی و مادی ایجاد شده، تلاش کنیم.

حیدری با تاکید بر اینکه در مقابل این ملت بزرگ و فداکار و حق‌شناس باید سرتعظیم فرود آوریم، افزود: برماست که برای کاهش آلام و دردهای ایشان و رفع کاستی‌های موجود گام برداریم.

وی با بیان اینکه در مشهدمقدس به برکت امام‌رضا(ع) و نجابت و صبوری مردم و انسجام مدیریتی حاکم بر شهر، شرایط متفاوتی در مقایسه با سایر شهرهای کشور داشتیم، تصریح کرد: در چنین شرایط و تنگناهای اقتصادی، اتفاقات بزرگی در شهر شکل گرفت و مدیریت شهری شاهد بودیم کارهای بزرگی را برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم آغاز کرد.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه از بهره‌برداری ایستگاه الندشت قطارشهری مشهد با هزینه 120 میلیاردتومان و همچنین آغاز طرح ساماندهی کشف‌رود با 200 میلیاردتومان اعتبار سخن گفت و اظهارکرد: در شرایطی مدیریت شهری مشهد این ساماندهی را در دستورکار خود قرارداد که طرح خارج از محدوده خدماتی شهرداری مشهد بوده و مسئولیتی حاکمیتی است؛ ولی سلامت مردم و شهروندان مشهدی برای ما بسیار مهم است و لذا در این جهت گام برداشتیم.

حیدری با اشاره به شروع ساخت پردیس تئاتر شهر که هفته گذشته با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد آن بودیم، گفت: شورای شهر مشهد برای این پروژه 150 میلیاردتومان اعتبار پیش‌بینی کرده و بعنوان یکی از زیرساخت‌های فرهنگی مهم شهر مشهد ایفای نقش خواهد داشت.

چپگرد شهید ناصری دیگر پروژه عمرانی بود که حیدری در این جلسه به آن اشاره کرد و آن را یکی از افتخارات حوزه مهندسی و فنی و عمرانی شهر دانست که سازه فلزی آن ظرف 40 ساعت نصب شد تا حداقل محدودیت ترافیکی برای شهروندان ایجاد شود؛ مدیریت شهری درحالی اجرای سازه فلزی برای این چپگرد را در دستورکار قرارداد که هزینه اجرایی آن نسبت به سازه بتنی، به مراتب بیشتر بود ولی رفاه حال شهروندان و تسهیل تردد آنها برای ما ارجحیت دارد.

حیدری خاطرنشان کرد: در همین شرایط، نشست سرمایه‌گذاران طرح بافت پیرامونی حرم مطهر، به ابتکار استاندار محترم شکل گرفت؛ این نشست را اتفاق مبارکی می‌دانیم و نشانگر زنده و پویا بودن شهر است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری که از فردا، سه‌شنبه، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، گفت: این رویداد حامل پیام روشنی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است؛ نشان می‌دهد که مشهد به قطب اقتصاد شهری کشور تبدیل شده و در این عرصه پیشگام و پیشقدم است.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: امیدواریم بواسطه مجموعه تمامی‌ تلاش‌های مجموعه مدیریت شهری بتوان شرایطی را برای مردم فراهم کرد که با همه سختی‌ها و مشقت‌های اقتصادی موجود، در حوزه شهری وضعیت مطلوب‌تری برای ایشان به ارمغان آورد.

حیدری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به معضل آلودگی هوای مشهد اشاره کرد که سبب شده برای 3 روز متوالی مدارس شهر در مقاطع مختلف تعطیل شوند؛ تعطیلی که هر روز آن به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، 17 میلیاردتومان خسارت به دستگاه تعلیم و تربیت وارد می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم تدبیر سیاستی مناسب برای کاهش آلودگی‌هوا و مسائل ترافیکی شهر، گفت: با توجه به افزایش قیمتی که برای بنزین شاهد بودیم، در باب عوارض و مالیات مترتب بر آن که دولت محترم دریافت می‌کند، باید به موضوع حمل و نقل عمومی توجه ویژه‌ای شود.

حیدری گفت: اگر افزایش نرخ بنزین به کمک حمل‌ونقل عمومی نیاید، مشکلات کنونی به قوت خود باقی خواهند ماند؛ از دولت محترم تقاضا داریم که به تکالیف و مصوبات مجلس شورای اسلامی همچون قانون حمایت از توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، قانون هوای پاک، هدفمندی یارانه‌ها، سهم شهرداری‌ها از محل ماده 23، سهم شهرداری‌ها از محل جرائم رانندگی و عوارض بنزین و ... پایبند باشند.

وی افزود: عوارض بنزینی که باید در اختیار کلانشهرها قرار گیرد، بعنوان تعادل‌بخشی، از سوی دولت برای سایر شهرها و روستاها استفاده می‌شود و حقوق کلانشهرها پرداخت نمی‌گردد که موجب شده عملا در حوزه حمل‌ونقل عمومی مشکل جدی داشته باشیم.

حیدری در ادامه صحبت‌های خود اظهارکرد: زمانی می‌توان از مردم انتظار و توقع استفاده از حمل‌ونقل عمومی را داشته باشیم که ظرفیت‌ها و امکانات لازم در این حوزه محیا باشد.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به تفاهمنامه‌ امضاء شده توسط رئیس جمهور محترم و 4 وزیر دیگر مبنی بر تخصیص 10 میلیارد دلار برای خرید 19هزار اتوبوس، واگن و مینی‌بوس، گفت: تحقق این تفاهمنامه می‌توانست تحول جدی در فضای حمل‌ونقل عمومی کشور ایجاد کند لذا از دولت و مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم به تکالیف قانونی خود عمل کنند تا بتوانیم حوزه حمل و نقل عمومی را تقویت کرد.

حیدری خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی است که مقوله افزایش نرخ بنزین معنادار می‌شد و معضل ترافیک و آلودگی‌هوای کلانشهرها برطرف خواهد شد؛ تا زمانی که این ظرفیت‌ها فراهم نشود، مشکلات به قوت خود باقی خواهند ماند.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه جلسه به مناسبت‌های هفته جاری پرداخت و ابتدا با اشاره به سالروز شهادت میرزاکوچک‌خان جنگلی، گفت: نهضت جنگل، یکی از حرکت‌های پر افتخار ملت ایران پس از جنبش مشروطه است و یاد دلاورمردی‌های آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان این جنبش را گرامی می‌داریم.

12 آذرماه، سالروز تصویب قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی، مناسبت دیگری بود که حیدری در هفتاد و هشتمین جلسه علنی شورا به آن پرداخت و گفت: 40 سال پیش در چنین روزی، میثاق نامه‌ای بین دولت و مردم مطرح شد و ملت به آن رای دادند که بعنوان قانون اساسی، فصل الخطابی برای تمام آحاد جامعه قرار گیرد.

حیدری خاطرنشان کرد: به اذعان بسیاری از کارشناسان و متخصصان، در خیلی از ظرفیت‌های قانون اساسی، بویژه بندهای مرتبط با حقوق ملت، بندهای 19 تا 42 فاصله زیادی با شرایط مطلوب داریم.

رئیس شورای شهر مشهد تاکید کرد: بدون شک، تمکین به قانون می‌تواند عامل موثری برای تقویت و انسجام وحدت ملی باشد؛ بویژه در حوزه هایی که حرمت و کرامت و آزادی مردم و حقوق اقلیت های مذهبی و دینی به آن پرداخته شده است.

حیدری با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد در راستای استفاده و بهره‌گیری از اصول قانون اساسی، حقوق شهرنشینی را در قالب منشوری تنظیم و به تصویب رسانده است، گفت: بندهایی از این منشور، به رسمیت شناختن نظرات و دیدگاه‌های مردم و اعتراض آنهاست.

وی با اشاره به مصوبه ماه های نخست فعالیت شورای پنجم مبنی بر پیش‌بینی فضا و مکان ویژه‌ای برای اعتراضات مردمی که به سرانجام نرسید، خاطرنشان کرد: بسیار خرسندیم که این موضوع در روزهای اخیر از سوی استاندار محترم درحال پیگیری است و قطعا مدیریت شهری نیز در این جهت تعامل و همراهی لازم را خواهد داشت.

حیدری با استناد به منشور حقوق شهرنشینی، گفت: ماده 130 این منشور، مدیریت شهری را موظف کرده تا به منظور استیفا حقوق شهرنشینان، حق اعتراض از سوی آنان و پاسخگویی مسئولین از طریق رسانه های دیدار و شنیداری و مجازی را به رسمیت بشناسند.

وی در ادامه روز جهانی معلولان را تبریک گفت و اظهارکرد: بسیار خرسندیم که هفتاد و هشتمین جلسه علنی شورا به همین مناسبت میزبان جمعی از چهره های خدوم و خیری است که مخلصانه و فداکارانه در این شهر درحال خدمت به معلولان هستند.

حیدری با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد در حد وسع و بضاعت خود تاکنون تمام تلاش خود را در جهت مناسب‌سازی و تسهیل عبور و مرور و حمل نقل معلولین داشته تا پیوند آنها با جامعه را حفظ کند، خاطرنشان کرد: با ابتکار شهردار محترم، پروژه‌های عمرانی نیز پیش از بهره‌برداری رسمی توسط معلولین ارزیابی می‌شوند تا هیچ مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشد.

رئیس شورای شهر مشهد اشاره‌ای هم به مصوبه اخیر شورا مبنی بر تخصیص 60 سفر درونشهری رایگان برای معلولین با درجه شدید و خیلی شدید، گفت: در زمینه حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی نیز 2 میلیارد تومان اعتبار تصویب کردیم تا هیچ دانش‌آموز معلولی بخاطر مشکلات اقتصادی از تحصیل محروم نشود.

حیدری ولادت امام‌حسن‌عسگری(ع) و روز حساب‌دار را هم تبریک گفت.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه با تبریک روز دانشجو، این مناسبت را نقطه عطفی در تاریخ مبارزات آزادی‌خواهی ملت ایران خواند و اظهارکرد: دانشجویان بسیاری در این روز در اعتراض به کودتا 28 مرداد و حضور رئیس جمهور آمریکا دست به اعتراض زدند و خون آنها به زمین ریخته شد.

حیدری افزود: دانشجویان همیشه پرچمدار مبارزه با نابرابری‌ها بوده‌اند و نگاه حق‌خواهانه و عدالت‌طلبانه آنها، محور و اساس در جنبش دانشجویی بوده است؛ انتظار ما این است که دانشجویان در این شرایط، بلندگوی مبارزه با فساد و تبعیض باشند.

وی در پایان گفت: از حضور دانشجویان در عرصه‌های مختلف، بویژه مدیریت شهری استقبال می‌کنیم و نیازمند نگاه عدالت‌طلبانه آنها هستیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات