کارشناس شهرسازی:‌  توسعه شهری بدون ایجاد ساختار مناسب مشکلات را حل نمی‌کند

کارشناس شهرسازی:‌ توسعه شهری بدون ایجاد ساختار مناسب مشکلات را حل نمی‌کند

www.BanaNews.irیک کارشناس معماری و شهرسازی با تاکید بر این‌که در شهرسازی باید به طرح‌ریزی و توسعه شهرها با در نظر گرفتن ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تاریخی توجه کرد، گفت: متاسفانه شهرسازی ایران تنها براساس عملکرد ترافیک طراحی می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اصغر ساعد سمیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که مسکن به مفهوم محل سکنی و سکونت فرد و خانواده است و مکانی است که انسان در آنجا احساس آرامش و امنیت می‌کند، گفت: مسکن مناسب تنها به معنای وجود یک سقف بالای سر هر شخص نیست، بلکه فضا و امنیت مناسب، دسترسی سریع و آسان، کیفیت و مکان مناسب و بهداشت و آموزش از مواردی است که در کنار مسکن باید تامین شود.

وی افزود: شهر به عنوان یک پدیده فرهنگی در نظم دادن به فضای سکونت جمعی مفهومی جامع دارد و متشکل از ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تاریخی است که هر کدام از این عوامل به تناسب در نظم و شکل دادن به شهر موثر هستند؛ این عوامل روابطی را تشکیل می‌دهند که آرامش، امنیت، زیبایی و رفاه شهری را بوجود می‌آورند.

این کارشناس معماری و شهرسازی در ادامه با اشاره به این‌که شهرسازی برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت و ساز بناها و تنظیم فضا و فعالیت به منظور بهبود کیفیت زندگی ساکنان آن است، خاطر نشان کرد: در شهرسازی به طرح‌ریزی و توسعه شهرها، در نظر گرفتن احتیاجات اجتماعی و اقتصادی با توجه به حداقل رساندن مشکلات شهری و پاسخ‌گویی به نیازهای عمومی جمعیت شهری پرداخته می‌شود.

ساعد سمیعی با بیان این‌که منظر شهری صرفا در بردارنده نمای ساختمان‌ها و عناصر قابل رویت نیست، تصریح کرد: در شهرسازی باید به تمام عواملی که در هنگام حضور در شهر قابل درک است توجه کرد و در شهرسازی مطلوب باید بلکه عناصر موجود در یک شهر اعم از بناها، فضاهای شهری، انسان‌ها و فعالیت‌هایشان، اتومبیل و وسایل نقلیه عمومی، پوشش گیاهی و تجهیزات شهری را مدنظر قرار داد.

وی ادامه داد: متاسفانه شهرسازی ایران براساس عملکرد ترافیک طراحی می‌شود و بیشتر روی مسائل حمل ونقل از قبیل ساماندهی ترافیک به لحاظ هدر رفتن وقت افراد تاکید شده است؛ در طرح‌های شهری ترافیک به صورت یک بعدی به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی شهرسازی توجه ویژه‌ای می‌شود؛ احداث، گسترش با تعریض واصلاح معابر،احداث خیابان‌ها و اتوبان‌های جدید شهری غالبا طرح‌های ساختاری شهری را در برمی‌گیرد.

این کارشناس معماری و شهرسازی همچنین شهرسازی قدیم را نقطه عطفی در طرح‌های کنونی توسعه شهری دانست و اظهار کرد: با به‌کارگیری اصول، معیارها و ضوابط معماری و شهرسازی گذشته می‌توان از نگاه یک بعدی به مسکن و شهرسازی پرهیز کرد؛ توسعه شهری بدون ایجاد ساختار مناسب مشکلات را حل نخواهد کرد.

ساعدسمیعی در پایان با تاکید بر این‌که روند کلی به سمت افزایش جمعیت شهرنشینی و به تبع آن حاشیه‌نشینی‌های اطراف آن است، یادآور شد:‌ برای رفع مشکلات احتمالی باید با شناسایی معضلات اقدامات مناسب و هماهنگی برای دستیابی به نتیجه مطلوب صورت پذیرد.

 

 

    نظرات