ایران از توسعه ناموزون شهرها رنج می برد

ایران از توسعه ناموزون شهرها رنج می برد

www.BanaNews.irمعاون وزیر راه وشهرسازی، توسعه ناموزون شهرها در پی افزایش ساخت و سازهای خارج از بافت را از چالشهای جدی کشور در شرایط کنونی عنوان کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) میر محمد غراوی ظهر چهارشنبه در همایش ساماندهی ساخت و ساز و چشم انداز۲۰ ساله سیمای شهری مازندران گفت: در سالهای اخیر رشد غیرمتعارف شهرها باعث هزینه های بالا برای دولت شده و بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی را به تبع آن افزایش داده است.

وی با بیان اینکه پیش از این جمعیت شهرها با حدود ۱۰هزار نفر قابلیت شهر شدن را داشتند و براساس مصوبه جدید روستاهای بیش از سه هزار و۵۰۰ نفر جمعیت در کشور قابلیت بتدیل شدن به شهر را دارند، تصریح کرد: هم اکنون ۶۶۲ روستای بالا سه هزار و۵۰۰ نفر در کشور قابلیت شهر شدن را دارند که این برمشکلات موجود خواهد افزود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تاکنون هزار و ۱۹۲ شهر در ایران ایجاد شده و روند شهر شدن درکشور روبه افزایش است.

غراوی تصویب قوانین جدید در خصوص الحاق اراضی به شهرها را الزامی دانست و ادامه داد: با اجرای قوانین الزام آور و قابلیت اجرا الحاق اراضی به حوزه های شهری را منوط به سیرمراجع قانونی خواهد بود.

وی تاکید کرد: محدوه های شهرها و کلان شهرهای کشور باید روز به روز کوچکتر شود و هر روز شاهد افزایش بی رویه آن بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از مشکلات مهم در رشد ساخت وسازهای بی رویه در کشور را جرم محسوب نشدن ساخت و سازهای غیرمجاز دانست و ادامه داد: متاسفانه افراد با ساخت بنا در هر نقطه دلخواه خواهان جریمه شدن آن می شوند و این جریمه ها به یک فرهنگ غلط در افزایش بی رویه ساخت و سازها در کشور شده است.

غراوی با تاکید بر اینکه مسئولان محلی استانها باید با تصمیمات قانونمند در برابر این ساخت و سازها ایستادگی کنند افرود: صیانیت از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی وجنگلی مازندران خواست همه مسئولان نظام است و مورد تاکید جدی مسئولان مازندران باید قرار گیرد تا مورد ساخت و سازهای بی رویه افراد سودجو قرار نگیرد.

 

 

 

    نظرات