نیازمند مشارکت همگانی اعضای شورا برای تحقق اهداف هستیم

نیازمند مشارکت همگانی اعضای شورا برای تحقق اهداف هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" صبح امروز در دهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری ، با اشاره به پیشینه فعالیت‌های این مرکز از زمان تاسیس آن در فوریه 2002 تاکنون اظهار داشت: تقریبا" 20 سال پیش از این، در دهه 1980 ، قطعنامه‌ای در کنفرانس عمومی یونسکو در بلگراد تصویب شده که اجازه می‌دهد کشورهای عضو و تحت حمایت یونسکو، مرکزی را تاسیس کنند که در حاکمیت کشورهای مختلف باشد؛ یونسکو نه کمک‌های مالی که سایر کمک های خود را داشته باشد و به منزله چتر حمایتی بر سر کشورهاست.
وی افزود: هیچ مرکزی از این دست تاسیس نشده و همکاری نزدیکی راجع به این موضوع با همکاری سفارت ایران و وزارت خارجه و یونسکو صورت گرفت و البته با حمایت بسیاری از کشورهای منطقه توانستیم در مدت 18 ماه، نخستین مرکز منطقه ای موسوم به مقوله دو را تاسیس کنیم.
اردکانیان گفت: مرکز نخست به صورت حقوقی بخشی از یونسکو بود و اکنون چنین مرکزی نداریم و قبلا" در هلند سال ها فعالیت داشت اما وضعیت حقوقی آن تغییر کرد و به مقوله دو تغییر نام داد و این مرکز ارتباطی با یونسکو نداشته و فعالیتی ندارد.
وی ادامه داد: مرکز ما نخستین مرکز در این زمینه بود و در تهران تاسیس شد و بسیاری از کشورهای همسایه و نهادهایی که تعلق جهانی در این حوزه دارند مانند بنگلادش، عمان، مصر و سایر کشورها و کشورهای حامی مالی مانند هلند و آلمان و خیلی از سازمان های بین المللی به ما پیوستند و به تدریج دیگر کشورهای جهان این کار را تکرار کردند.
به گفته وزیر نیرو، تقریبا، 30 مرکز همانند این در سطح بین المللی داریم و کارهای زیادی از آن زمان انجام شده است.
اردکانیان با اشاره به تاسیس مرکز در فوریه 2002، افزود: بر اساس توافق یونسکو و اعضای شورای حکام ، تمام کارها را شورا انجام می دهد و توافق اولیه در سال 2002 برای دوره نخست کارها تا 2007 امضا و مصوب شد و بعد از آن بر اساس توافق نامه، گروهی برای ارزیابی فعالیت های مرکز تشکیل شد که عملکرد آن را به کنفراس عمومی یونسکو ارائه کنند تا ببینند در حوزه های ظرفیت سازی و دیگر حوزه ها موفق بوده یا نه و بعدا مشخص شود که برای فاز دوم این مرکز ادامه عملکرد داشته باشد یا نه.
وی ادامه داد: با حضور دبیرکل یونسکو برای دوره بعدی هم این کار تصویب شد و در سال 2018 ، توافق سوم برای دوره بعدی از 2019 تا 2024 با حضور دبیرکل یونسکو و ایران این قرارداد امضا شد.
اردکانیان با اشاره به برگزاری 10 نشست شورای حکام در طول 18 سال گذشته گفت: بر اساس توافق عمومی ، مکان نخست برای این اجلاس، تهران است و سالی یک بار دستکم برگزار می شود و بسته به علاقه و منافع کشورهای عضو می توان مکان آن را تغییر داد.
وی افزود: در سال 2002 ، نخستین جلسه در مسقط عمان بین من و نماینده یونسکو و سلطنت عمان در آن زمان برگزار و مسیر تعیین و به دنبال آن در تهران برگزار شد و در 2008 مسقط میزبانی آن را بر عهده داشت و بعد از آن در دوره ای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.
وی به عضویت جدید آذربایجان و ترکیه و سازمان های مختلف در فاز سوم فعالیت مرکز اشاره کرد و گفت: امروز در دوره سوم فعالیت ها، اعضای شورای حکام شامل آذربایجان، بنگلادش، مصر، ایران، عراق، قرقیزستان، عمان، سریلانکا، سوریه، تاجیکستان و ترکیه و سایر کشورها و همچنین خیلی از سازمان های بین الللی عصو حضور دارند که علاقه نشان دادند که عضو یا عضو ناظر باشند.
اردکانیان گفت: با نگاهی به سند پیش  رو، توافق نامه ای به همراه ماده 7.2 وجود دارد که در مورد عملکردهای شورای حکام است.
وی افزود: 6 مسوولیت به عنوان عملکردهای شوار شامل تصویب برنامه های میان مدت و دراز مدت و تصویب برنامه کاری سالانه شامل جدول کار و گزارش‌های سالانه و تصویب قوانین و مقرررات و تصمیم گیری در مورد سازمان های بین المللی و بررسی گزارش های مستقل حسابرسی دوره ای صورت حساب های مالی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های که تاکنون از سوی این مرکز انجام شده و تا پنج سال آینده انجام خواهد شد، اظهار کرد: ما سه حوزه اصلی برای فعالیت داریم که شامل آموزش و ظرفیت‌سازی، انتقال فناوری و شبکه‌سازی، پروژه‌های پژوهشی مشترک و... است .
اردکانیان افزود: ما پروژه خوبی برای تامین آب شرب در استان نیمروز افغانستان و بازسازی شبکه‌های آبی افغانستان انجام داده‌ایم و ضمن تاسیس مرکز تحقیقات آب در کابل، برنامه جامعی برای حوضه آبریز کابل نیز تدوین کرده‌ایم.
وی با اشاره به سایر برنامه‌های ظرفیت‌سازی و آموزش شورای حکام در سال‌های گذشته، تصریح کرد: از زمان تاسیس مرکز در سال 2002 بیش از 30 هزار نفر از کشورهای مختلف در رویدادهای مرکز آموزش دید‌ه‌اند .
وزیر نیرو ادامه داد: در این زمینه کارگاه‌های مربوط به ترویج مشارکت زنان در مدیریت آب در 2004، کارگاه الگوهای جدید در آب‌های زیرزمینی در سال 2006، کارگاه آب و رسانه‌ها در 2007 و ... برگزار شده است.
اردکانیان با اشاره به اینکه کارگاه‌های مربوط به آموزش مربیان در زمینه آب و رسانه‌ منشا تاسیس برنامه جدیدی در سطح جهان شد، عنوان کرد: زمانی که فعالیتم را به عنوان مدیر موسس دهه آب شروع کردم، برنامه‌ای جهانی را در آژانس‌های بین‌الملل برای آموزش رسانه‌های مبتنی بر آب و محیط زیست آماده کردیم که هر دو سال یک‌بار در آلمان با مشارکت بیش از 2000 خبرنگار برگزار می‌شود و نقش مهمی در اطلاع‌رسانی به عامه مردم در این حوزه دارند .
وی تاکید کرد: از کشورها و پژوهشگاه‌های مختلف از چهار گوشه منطقه دعوت می‌کنیم که به ما مخصوصا در حوزه مدیریت آب شهری، فاضلاب و نظایر آن کمک کنند .
وزیر نیرو با اشاره به اینکه محل برگزاری این اجلاس در تهران است، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنیم که کشورهای دیگر هم تقاضای میزبانی داشته باشند، چراکه سبب آشنایی ما با فعالیت‌های این مناطق نیز می‌شود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات