نگرانی از افزایش قیمت سیمان

نگرانی از افزایش قیمت سیمان

www.BanaNews.irبنانیوز- قیمت برخی مصالح‌ساختمانی رو به افزایش است و مصالح پرمصرفی همچون «سیمان» از بابت اینکه افزایش قیمت آن در بازار مطرح شده، نگرانی‌هایی را از سوی فعالان ساختمانی در پی داشته است. در همین زمینه یک تولیدکننده قطعات پیش‌ساخته مسکن با اعلام اینکه تعیین قیمت سیمان تولید داخل نیازمند تهیه یک آنالیز واقعی از قیمت تمام شده سیمان با توجه به نحوه تامین سرمایه‌های اولیه و قیمت تمام‌شده حقیقی از هزینه‌های آن است، گفت: همان‌طوری که اخیرا مدیر کل کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت گفته است «اگر براساس ضوابط سازمان حمایت قیمت گذاری انجام شود، ممکن است قیمت‌ها قدری هم کاهش داشته باشد».

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از روابط‌عمومی مجتمع تولیدی‌ تحقیقاتی ایران ‌فریمکو علی‌اصغر کیهانی تولیدکننده بتن‌های پیش‌ساخته تصریح کرد: لازم است مسوولین وزارت‌صنایع و وزارت‌بازرگانی برای تعیین قیمت جدید سیمان بدون توجه به آنالیز قیمت بدست‌آمده توسط خودشان، تعیین قیمت نکنند. وی افزود: در آخرین افزایش قیمت سیمان در تیرماه سال ۱۳۸۷ (افزایش ناگهانی ۳۷درصدی قیمت) قیمت هر تن سیمان فله ۳۶۵٫۰۰۰ ریال بود و همین قیمت نیز امکان توزیع سود بالایی بین شرکت‌های حاضر در بورس را فراهم می‌کرد، لیکن آنالیزهای به دست آمده از قیمت تمام شده سیمان در آن سال، قیمت‌های پایین‌تری را برای سیمان نشان می‌داد.

همان چیزی که اخیرا یک مقام مسوول وزارت بازرگانی- میرآخورلو، مدیرکل کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت- در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته است: افزایش قیمت (هرتن سیمان از ۳۶۵٫۰۰۰ریال به ۵۰۰٫۰۰۰ریال) در سال ۱۳۸۷، قیمتی بود که با توجه به شرایط آن زمان که کسری عرضه در مقابل فشار تقاضا داشتیم، به نحوی تعیین شد که کارخانجات قدیمی‌و جدید از سود معقولی برخوردار باشند، به همین خاطر بدون ملاحظه آنالیز قیمت صورت گرفته و بسیار بالاتر از آنچه که این آنالیز نشان می‌داد تعیین شد و بیشتر یک تصمیم مدیریتی بود. کیهانی در ادامه با اشاره به اینکه نباید در تولیدات صنعتی انحصاری وجود داشته باشد و باید فضای رقابتی در بین همه کالاها از جمله خودرو و سیمان برقرار باشد، گفت: برخی کارخانه‌های سیمان فعلا آن قیمت مصلحتی را مبنای قیمت پایه خود قرار داده‌اند و با تغییر قیمت سوخت خواستار افزایش قیمت سیمان به میزان ۵۰ درصد (۲۵۰ هزار ریال در هر تن) شده‌اند. وی با اشاره به اینکه در گزارشی که انجمن صنفی کارفرمایان سیمان در کتاب اقتصاد سیمان (صفحه ۱۸۰) تهیه کرده‌اند آمده است افزایش قیمت سوخت و برق به سطح قیمت‌های جهانی، تنها ۱/۶ درصد نرخ بازدهی داخلی کارخانجات را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تاکید کرد: در تعیین قیمت جدید سیمان باید محاسبات کارشناسی مبنا قرار گیرد. این فعال ساختمانی افزود: «با توجه به هزینه قابل توجه حمل‌و‌نقل دریایی و زمینی سیمان به نسبت ارزش آن، امکان واردات سیمان از خارج در کشوری به پهناوری ایران مقدور نیست، چرا که قیمت تمام شده سیمان وارداتی در تهران، در بهترین شرایط بیش از ۵/۲ برابر قیمت آن در کشور مبدا خواهد بود (به همین خاطر کمتر از ۵/۱ درصد از کل سیمان تولیدی دنیا بین کشورها مبادله می‌شود) اما در کنار آن، قیمت سیمان در اغلب کشورهای دنیا، محدوده قیمتی معین بین هر تن ۴۲ تا ۵۹ دلار دارد. بالاترین قیمت‌ها متعلق به کشورهایی است که مالیات سنگینی برای قیمت سوخت و عوارض سنگینی برای برداشت از معادن سنگ آهک و خاک رس و الزامات زیست محیطی سخت‌گیرانه برای صنایع آلاینده دارند. یک ارزیابی صورت گرفته از قیمت تمام شده سیمان در ایران نشان می‌دهد که قیمت تمام شده سیمان (بدون در نظرگرفتن قیمت سوخت) در سال ۲۰۰۷ هر تن ۱۲۵٫۰۰۰ریال بوده که با فرض افزایش ۱۲ درصدی سالانه قیمت ردیف‌های این آنالیز، درحال ‌حاضر قیمت تمام شده هر تن سیمان بدون احتساب هزینه سوخت حداکثر ۱۸۸٫۰۰۰ریال خواهد بود. با اعمال قیمت جدید سوخت، حداکثر قیمت تمام شده سیمان کمتر از ۳۸۶٫۰۰۰ریال است. به عبارتی فروش هر تن سیمان فله به قیمت ۵۱۰٫۰۰۰ریال یعنی ۱۲۴٫۰۰۰ریال سود خالص در هر تن با احتساب قیمت‌های جدید سوخت.

 

 

    نظرات