افت قیمت میلگرد و تیرآهن‌های پرمصرف در بازار

افت قیمت میلگرد و تیرآهن‌های پرمصرف در بازار

www.BanaNews.irبه دنبال افزایش ریسک معاملات به واسطه نوسان زیاد قیمت ارز و نبود تقاضای بالا در بازار آهن، هفته گذشته میانگین نرخ میلگرد کاهش یافت و تیرآهن سایز کوتاه نیز ارزان شد به طوری که میلگرد از ۹۰۰ تومان به ۸۵۵ تومان رسید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اگرچه قیمت‌ها در روز یکشنبه به دلیل رشد تقاضا در بورس و بالارفتن میانگین نرخ پیشنهادی سبد ترکیبی ذوب‌آهن اندکی افزایشی شد اما از آنجا که این افزایش تنها ناشی از جو روانی مقطعی در همان روز بود، مجددا از روز بعد فرآیند بازار تغییر کرد و نرخ‌ها تا پایان هفته یا ثبات داشت یا با کاهش همراه شد.

اگرچه فولادسازان سعی در نگه داشتن قیمت‌ها داشتند اما تجار برای فروش موجودی‌های خود در بازار نرخ‌های پایینی را پیشنهاد می‌دادند و این موضوع بیشتر در مورد میلگرد بود و در مقابل تیرآهن سایز درشت همچنان با بازارسازی تجاری که به طور انحصاری معامله این کالا را در اختیار دارند با افزایش قیمت همراه بود.

گفته می‌شود یکی از دلایل کاهش نرخ در هفته گذشته شایعه و اخبار مربوط به ورود انواع کالاهای فولادی اعم از میلگرد، نبشی و ناودانی بود که باعث شد هیجان‌های معامله ذوب‌آهن در بورس کاملا مقطعی باشد.

به خصوص که هنوز بسیاری در مورد این موضوع که تقاضاهای بورس واقعی باشد شک زیادی دارند و ورود ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در حساب مشترک بورس کالا را که فقط برای یک محصول ذوب‌آهن در روز یکشنبه انجام شده بود تنها یک تاکتیک معاملاتی می‌دانند.

از آنجا که بورس به دلیل محدودیت عرضه سبدهای ذوب‌آهن این کالاها را میان خریداران توزیع می‌کند در نتیجه خریداران نیز برای دریافت حداکثر میزان کالا در این جریان سهمیه‌بندی تقاضای زیادی را وارد بازار می‌کنند.

از سویی زمان تحویل کالاهای سلف نزدیک بود و با توجه به رکود معاملاتی بازار، انتظار بازارسازی بیشتر از سوی تجار دور از ذهن نبود از این‌رو فعالان بازار با این تحلیل رشد قیمت‌ها در بازار آزاد را که روز یکشنبه و به دنبال افزایش قیمت بورس رخ داد قانع‌کننده نمی‌دانستند.

اما در عین حال برخی نیز به موضوع نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و کاهش تقاضا در این زمان اشاره کرده و معتقدند نزدیک شدن به این ماه باعث شده تجار محموله‌هایی که در انبار دارند را با نرخ‌های پایین‌تر در بازار پیشنهاد دهند تا قبل از رسیدن به این زمان موجودی زیادی نداشته باشند.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، اما در عین حال مشکلات نقدینگی نیز میزان خرید شمش از سوی تولیدکننده‌ها را در هفته قبل کاهش داد و همین موضوع نرخ شمش وارداتی را نیز در بازار ایران کاهش داد. از این‌رو با توجه به سقف قیمت‌ها در بورس که فاصله آن با نرخ‌های بازار کم شده انتظار نمی‌رود که نوسان گرفتن نیز برای خریداران بورسی چندان به صرفه باشد.

البته معاملات خصوصی‌ها در روز چهارشنبه که بدون حضور عرضه‌کننده‌های دولتی انجام شد نشان می‌دهد بیشتر تقاضاهای بازار برای سلف‌های بلند مدت ماه‌های مهر و شهریور است.

به عقیده برخی از معامله‌گران بورسی انتظار تجار این است که با گذر از ماه مبارک رمضان احتمال افزایش تقاضا وجود دارد از این‌رو خرید فولاد خصوصی در بورس با این انگیزه انجام می‌شود. از این‌رو انتظار این فعالان این است که معاملات سلف به خصوص اگر ذوب‌آهن سلف بلند مدت انجام دهد با تقاضای بهتری در مقایسه با محصولات نقدی مواجه شود.

روند معاملات بازار در هفته گذشته به این صورت بود که در روز شنبه قیمت میلگرد ۱۴ تا ۱۸ با بیش از یک درصد کاهش به ۸۹۰ تومان رسید و تیرآهن نیز بین ۲ تا ۱۸ هزار تومان در هر شاخه کاهش داشت.اما در روز یکشنبه با رشد قیمت پیشنهادی سبد میلگرد ذوب‌آهن به ۸۵۵ تومان، نرخ میلگرد بازار آزاد نیز به ۹۰۰ تومان برگشت اما نرخ پیشنهادی فولادسازان خصوصی تغییری نداشت و ثابت ماند.

با فروکش کردن التهاب بازار، روز دوشنبه مجددا نرخ آهن در بازار آزاد تا یک درصد کاهش یافت و سایزهای پرمصرف به ۸۹۵ تومان رسید اما تیرآهن به دلیل تقاضای تجار و بازارسازی آنها از ۵۰۰ تا یک هزار تومان رشد کرد. خصوصی‌ها در این روز همچنان تغییری در قیمت‌ها ندادند.

در معاملات روز سه شنبه نرخ میلگرد اغلب فولادسازان ثابت بود اما در برخی موارد نرخ خصوصی‌ها کاهش یافت و تیرآهن نیز تا ۷ هزار تومان ارزان شد.

روز چهارشنبه و همزمان با معاملات خصوصی‌ها در بورس کالا، نرخ میلگرد در بازار آزاد ارزان شد و میلگرد به ۸۸۵ تومان رسید و تیرآهن سایز کوتاه نیز ارزان شد اما تیرآهن سایز درشت تا ۲۳ هزار تومان در هر شاخه رشد کرد.

 

 

 

    نظرات