یک قدم تا ویرانی قلعه ۷۰۰ ساله هوره

یک قدم تا ویرانی قلعه ۷۰۰ ساله هوره

قلعه تاریخی ۷۰۰ ساله هوره به علت بی توجهی مسئولان مربوطه استان چهارمحال و بختیاری در حال ویرانی است.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) قلعه تاریخی ۷۰۰ ساله روستای هوره یکی از قلعه های تاریخی چهارمحال و بختیاری است که قرار گرفتن آن در منطقه بالای رودخانه زاینده رود و مشرف بودن به پل تاریخی هوره و درختان سر به فلک کشیده این منطقه اهمیت ویژه این قلعه را چندین برابر کرده است.

این قلعه درکنار روستای هوره ودر حاشیه زاینده رود قرار دارد واین جاذبه دیدنی به لحاظ قرارگرفتن درکنار رودخانه خروشان زاینده رود و وجود درختان سربه فلک کشیده به یکی از جاذبه های طبیعی استان تبدیل شده است.

قدمت این قلعه به بیش از۷۰۰ سال پیش برمی گردد و از دوره صفوی است وگفته می شود این قلعه دردوره صفوی برای اخذ مالیات از مسافرین وکاروانها استفاده می شده است.

اما این گنجینه بزرگ که می توانسته در جهت جذب توریسم و درآمدزایی این روستا موثر واقع شود به علت بی توجهی مسئولان مربوطه استان چهارمحال وبختیاری هم اکنون در حال محو شدن است.

قلعه هوره یکی از بناهای تاریخی عهد صفوی دراستان چهار محال و بختیاری است و بیانگر تاریخ در این روستاست، در حال حاضر فقط دو برج از هفت برج آن باقی مانده و در آینده نزدیک با ادامه روند بی توجهی ها دیگر نه از قلعه و نه از تاریخ در این روستا چیزی دیگر باقی نخواهد ماند.

مسئولان گردشگری این استان با مرمت این قلعه می تواند روستای هوره را به لحاظ گردشگری با توجه به پتانسیلهای و استعدادهای دیگر همچون رودخانه، چمنزار، درختان سر به فلک کشیده، پل تاریخی هفت دهنه ای هوره و .... همتراز روستای گردشگری کشور همچون ماسوله قرار دهند.

نزدیک بودن به استان اصفهان پایتخت فرهنگی کشور و مرکز جذب توریسم از ویژگیهای دیگر این روستاست واگر زیر ساختهای گردشگری در این روستا لحاظ شود روستای مذکور به گفته کارشناسان گردشگری می تواند در ایران به یکی از روستاهای معروف کشور تبدیل شود و جذب توریسم در این روستا و منطقه افزایش پیدا کند و بیکاری مردم این روستاها را نیز از بین ببرد.

قرار گرفتن قلعه در بلندی و بالای رودخانه خود مبلغ این روستا است و با بازسازی این قلعه می توان گرشگران زیادی را که از استان اصفهان را به سمت قلعه و این روستا کشاند.

دهیار روستای هوره اظهار داشت: قلعه و پل هوره از آثار تاریخی وبا ارزش استان چهار محال وبختیاری هستند.

علی اصغردرخشان با بیان اینکه این قلعه درموقعیت استراتژیکی قراردارد که مشرف به رودخانه وباچشم اندازی بکراست، افزود: از کنار قلعه می توان به رودخانه خروشان زاینده رود مسلط بود و از دور به تماشای درختها و منظره سرسبز زاینده رودچشم دوخت.

وی اذعان داشت: از این منطقه می توان پل هوره را نیز تماشاکرد و از جاذبه های طبیعی لذت برد.

وی تصریح کرد: با اینکه قلعه یکی ازآثار تاریخی با ارزش و با قدمت زیاد است که قدمت آن به بیش از۷۰۰سال می رسد با وجود درخواستهای زیادی که ازسوی دهیاری به سازمان میراث فرهنگی شده این سازمان متاسفانه اقدامی برای جلوگیری تخریب این آثارباستانی نکرده است.

درخشان افزود: از این قلعه چند دیوار و دو برج در حال تخریب باقی مانده و در صورتیکه به آنها رسیدگی نشود و سازمان میراث فرهنگی اعتبار لازم را جهت بازسازی به این قلعه اختصاص ندهند حتما در آینده نه چندان دورچیزی از این قلعه در حال تخریب باقی نخواهد ماند.

یکی دیگر از اهالی روستا بیان داشت: مردم این روستا بسیار ناراحت هستند از اینکه میراث فرهنگیشان در حال نابودی است و از مسئولان کشوری درخواست دارند که با مرمت این اثر تاریخی به بقای تاریخ در این روستا، افزایش اشتغال و درآمدزایی این روستا کمک کنند.

وی تصریح کرد: درخواستهای مکرری نیز از سوی شورای اسلامی روستای هوره به سازمان میراث فرهنگی شده که تاکنون میراث اقدامی دراین خصوص انجام نداده است.

یکی دیگر از اهالی روستای هوره گفت: در زمان قدیم چون دزدان وسارقان زیاد بودند برای دفاع از روستا این قلعه در بیرون روستا ساخته شده که این قلعه دارای هفت برج وچندین نگهبان بوده است که از روستا محافظت می کرد اما از آن هفت برج تنها دوبرج درحال تخریب باقی مانده و سازمان میراث فرهنگی اقدامی دراین زمینه نکرده است.

به گزارش بنانیوز بخشدار سامان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر قدمت این قلعه را افزون بر ۷۰۰ سال عنوان کرد وافزود: به علت بی توجهی مسئولان فرهنگی استان این قلعه هم اکنون درحال تخریب است.

اصغر مظفری بیان داشت: وجود چشم اندازهای زیبا وطبیعت منحصربه فرد منطقه یکی از عوامل مهم جذب گردشگری درمنطقه است، قلعه تاریخی هوره مشرف به رودخانه دارای هفت برج قدیمی بوده که به علت بی توجهی پنج برج به صورت کلی تخریب ودو برج دیگر درحال ویرانی است.

وی اذعان داشت: قلعه نیز همانند پل هوره یکی ازکم نظیرترین ابنیه های تاریخی دراستان چهارمحال وبختیاری است که از آغاز امسال تاکنون افزون بر۵۰۰ هزار نفراز پل دیدن کرده اند.

وی تصریح کرد: میراث فرهنگی با توجه به این آثار باعث جذب گردشگران فراوان در این منطقه می شود.

پل تاریخی هوره نیز یکی از پتانسیلهای این روستاست که از کم نظیرترین ابنیه های تاریخی عهد صفوی در چهارمحال و بختیاری است.

این پل که در مجاورت روستای هوره روی رودخانه زاینده رود ایجاد شده دو روستای هوره و سوادجان در بخش سامان را به هم متصل می کند.

پل هوره در عهد صفوی با هفت دهنه با سبک معماری سنتی و با مصالح سنگ تراش و سیمان ساخته شده است.

طول پل ۶۳ متر، ارتفاع آن هشت متر و عرض آن شش متر است. این جاذبه دیدنی به لحاظ قرار گرفتن روی رودخانه خروشان زاینده رود و وجود درختهای سر به فلک کشیده به یکی از بهترین جاذبه های طبیعی استان تبدیل شده است.

 

    نظرات