حفظ عنوان «تبریز شهر همیشه تمیز» به بهای جان پاکبانان تمام نشود/ لزوم نظارت بر حفظ موارد ایمنی توسط  ...

حفظ عنوان «تبریز شهر همیشه تمیز» به بهای جان پاکبانان تمام نشود/ لزوم نظارت بر حفظ موارد ایمنی توسط ...

شهریار تبریز / سحر فکردار: جان باختن دو پاکبان تبریزی در روزهای اخیر، دوباره موضوع «ایمنی پاکبانان» را بر سر زبان ها انداخت. اقشار مختلف مردم، مدیران و مسئولان به این موضوع واکنش نشان دادند و داغ پاکبانانی که پیش تر در سوانحی مشابه جان باخته بودند، تازه شد.

پایگاه خبری شهریار در نخستین جلسه از میزگردهای تخصصی خود موضوع «ایمنی پاکبانان» را با حضور فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز، علیرضا اصغری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز، سرگرد صمصامی کارشناس پلیس راهور و فرزاد نظیری کارشناس آموزش شهروندی شهرداری تبریز بررسی کرد. بخش نخست گزارش این میزگرد یک ساعته را در ادامه می خوانید.

در سال های گذشته شاهد بودیم در اثر سوانح برخی پاکبانان جان خود را از دست داده اند. آمار دقیقی از تعداد این موارد منجر به فوت در سال های گذشته وجود دارد؟

اصغری: در هشت سال اخیر تعداد ۱۳ نفر پاکبان در اثر حوادث حین انجام کار جان خود را از دست داده اند.

در حادثه اخیر که در اتوبان پاسداران حدفاصل لاله پارک تا بازار ماهی رخ داد پاکبانان در منتهی الیه سمت راست جاده، با حفظ نکات ایمنی و استفاده از پرچم و... در حال جمع آوری خرده شیشه‌های بودند که ناشی از تصادفی که در آن نقطه اتفاق افتاده بود. در همین حین متاسفانه راننده‌ای با سرعت غیر مجاز با این پاکبانان برخورد کرده و منجر به فوت این عزیزان شده است.

با توجه به اینکه مردم انتظار دارند بخش متخلف در این حوادث بازنگری و مجازات شود. چه تعداد از این موارد و حادثه ها بعدها پیگیری شده است؟

اصغری: حوادثی که رخ می‌دهد از طریق پلیس راهور مقصر آن حادثه مشخص می‌شود. ما از طریق پلیس راهور برای پاکبانان آموزش‌هایی داشته‌ایم. پاکبانان کارت آموزش فنی و حرفه‌ای دارند که چطور نکات ایمنی را رعایت کنند. در تصادف اخیر مقصر صد در صدی راننده بوده است.

اگر بخواهیم از جاروب مکانیزه هم استفاده کنیم باز هم باید مسیر را ببندیم. سبک کار ما این گونه است ولی دلیل نمی‌شود موارد ایمنی رعایت نشود. صد در صد باید موارد ایمنی رعایت شود که پاکبانان ما هم رعایت می‌کنند. طبق دستوری که شهردار تبریز صادر کرده ما این مسائل را بررسی می‌کنیم تا ببینیم در کدام قسمت مشکل وجود دارد.

اینکه تصادف در کلانشهری دو میلیونی مثل تبریز با ۲ هزار نفر پاکبان رخ ندهد، امکانپذیر نیست و حوادث رخ می دهد چون مدل کاری من با حادثه‌های مختلفی همچون سیل، زلزله و... عجین شده است. اما ما باید تلاش کنیم این موارد به حداقل برسد و نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنیم.

مثلا فردای همان روزی که دو پاکبان در اتوبان پاسداران کشته شدند، در جاده سنتو تصادف دیگری رخ داد. خودرویی دیگر با سرعت ۱۵۰ کیلومتر با یکی از ماشین‌های زباله کش شهرداری تصادف کرد و راننده آن خودرو فوت کرد. معمولا مواردی که حین رفت و روب رخ می‌دهد به علت رسانه‌ای شدن بیشتر دیده می‌شود. صد در صد برای این موارد در تلاش هستیم.

در دنیای مدرنیته و عصر تکنولوژی فکر نمی‌کنید باید از روش‌های سنتی و رفت و روب های دستی دور شده و به سمت راهکارهای تخصصی و مکانیزه برویم؟

بابایی اقدم: همیشه به این افتخار کرده ایم که تبریز شهر تمیزی است. این موضوع را هم تبریزی‌ها و هم کسانی که از دیگر شهرها به تبریز می‌آیند به این موضوع اذعان دارند که تبریز به لحاظ پاکیزگی شهری متفاوت است. وقتی چنین اتفاقاتی در شهر رخ می‌دهد در حقیقت من به عنوان نماینده مردم در شورای شهر برایم تلخی دارد و احساس می‌کنم برای آن تمیز بودن هزینه سنگینی را پرداخت می‌کنیم. در چنین اتفاقاتی «تجهیزات» یکی از عوامل و شاخص‌ها به شمار می‌رود. مناطق دهگانه زیر نظر معاونت خدمات شهری شهرداری کار می‌کنند و سازمان پسماند دستگاهی نظارتی در این خصوص است. عملا بخش اجرایی، معاونت خدمات شهری است.

حداقل حدود ۷ سال است موضوع بهداشت حرفه‌ای را در شهرداری نشنیده ام. بحث‌های کارگری، تبدیل وضعیت کارگران، بیمه، حقوق و... همواره در شورای چهارم بوده و هم شورای پنجم مطرح بوده ولی نشنیده‌ایم کسی بحث بهداشت حرفه‌ای را مطرح کند. بحثی که با تکیه بر آن علمی است که در محیط کار سلامت کارگران را تامین کند. شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان بار در محیط کاری می تواند با این اقدام محقق شود. طبیعی است با چنین وضعیتی آسیب شناسی که از اتفاقات شهری انجام نشده است. در جلسه این هفته شورای شهر تذکری دادم مبنی بر اینکه این طور نباشد که وقتی تصادفی رخ می‌دهد همه جمع شویم و برویم به خانواده آن پاکبان تسلیت بگوییم و در مراسم تشییع شرکت کنیم و بعد واکاوی حادثه فراموش شود.

از حوزه خدمات شهری و سازمان پسماند گلایه دارم که تا امروز هیچ گونه آمار و ارقامی به تفکیک منطقه و نقطه‌ای که حادثه رخ داده نداده‌اند. فقط موارد منجر به فوت هم نیست. افراد زیادی به دفتر ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند مثلا یک سال پیش در حین کار دچار حادثه ای شده‌ام و حالا که می خواهم به سر کار برگردم اجازه نمی دهند و امکان بازگشت به کار وجود ندارد. باید چنین مجموعه‌ای در شهرداری تبریز ایجاد شود و در این خصوص واکاوی صورت گیرد.

اگر جمع بندی از این اتفاقات صورت گیرد. نه تنها موراد فوتی که حتی موارد جرحی مشخص می شود. در این خصوص نیازمند داده و اطلاعات مستند و موثق هستیم. ما به هر قیمتی می‌خواهیم موضوع «تمیز شهر همیشه تمیز» را حفظ کنیم. گاهی گلایه می‌کنند که سرکارگران و مسئولین نواحی می‌گویند مثلا تا ساعت ۷ صبح باید فلان مسیر حتما تمیز شود. اینکه آن نقطه محدوده پر خطر است و ... هم توجهی نمی‌شود.

اذعان داریم در بحث تجهیزات مشکلاتی داریم. اخیرا صحبتی شده که تعدادی جاروب خریداری شود تا به هیچ وجه به طور دستی انجام نشود. نقش و سهم قسمت‌های مختلف شهرداری نیز در این میان مشخص می‌شود. احیانا اگر در جایی کم کاری می شود دستگاه مربوطه باید مورد بازخواست قرار گیرد.

ایمنی پاکبانان با موارد مختلفی می‌تواند به خطر افتد، مثلا چند روز گذشته هم شاهد موردی از ریزش ساختمان بودیم. از نظر پلیس، ایمنی پاکبانان شامل چه مواردی است؟ با چه راهکارهایی می‌توان شاهد کاهش این موارد بود؟

سرگرد صمصامی: آقای اصغری به آموزش موارد ایمنی برای پاکبانان اشاره کردند. بله این آموزش‌ها صورت می‌گیرد ولی آیا نظارتی هم در این خصوص وجود دارد؟ بحث بر سر نظارت است. همان طور که آقای بابایی اقدم فرمودند به پاکبانان فشار می‌آورند که مثلا تا ساعت ۷ باید فلان نقطه تمیز شود در حالی که این درست نیست. در این فصل از سال ساعت ۸ صبح هوا کم کم روشن می‌شود. راننده صبح دید کافی ندارد و خواب آلودگی و بارندگی هم از طرفی خطرناک است. ما هم کارگر را مجبور می‌کنیم تا ساعت هفت و نیم باید آن نقطه را جمع آوری و رفت و روب کند که منجر به تصادف می‌شود.

باید نماینده دائمی برای نظارت بر عملکرد ایمنی پاکبانان وجود داشته باشد. اکثر پاکبانان به طور دستی و سنتی کار می‌کنند و جارو می‌کشند. قبلا شاهد بودیم از علائم کله قندی و مثلث‌های سه ضلعی استفاده می‌کردند.

طبق آیین نامه پاکبانان باید در مسیر روبرو و در جهت مخالف راننده کار کنند ولی اکثر پاکبانان پشت به خودرو کار می‌کنند و تصادف رخ می‌دهد. اگر از روبرو کار کند هم او حرکت خودروها را می‌بیند و هم راننده او را می‌بیند. نماینده پیمانکار موظف به نظارت است. از طرفی ما انتظار داریم خودروهای جمع آوری زباله، شبها کار کنند. در اوج ساعات ترافیک هم موجب ترافیک هستند و هم تصادف.

منظور از آموزش برای پاکبانان چیست و آیا در بحث آموزش همین که پاکبانان در کلاس بنشینند کافی است؟

نظیری: قبل از آموزش ما از تمام واحدهای شهرداری نیازسنجی کرده و طبق آن برنامه ریزی می‌کنیم. در حوزه آموزش شهروندی امسال و سال گذشته‌ایم با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری، سازمان پسماند کلاس‌هایی برگزار کرده‌ایم. این کلاس‌ها شامل جداسازی پسماندهای تر و خشک، پسماند عفونی و بیماری‌ها، اصول مدیریت پسماندهای صنعتی، کارگاه آموزشی بهداشت و ارتقا سلامت و ...مسائل ایمنی اعم از کنترل بهداشت و ایمنی، اصول بهداشت حرفه ای، در ادمه این آموزش ها خواهد بود.

تنها شهرداری در این خصوص سیاست گذار نیست و باید دستگاههای مرتبط و مختلف در سطح شهر هم همکاری داشته باشند. در طرح پژوهشی که انجام یافته است مشخص شد چند نقطه حادثه خیز در تبریز وجود دارد. اتوبان کسایی، اتوبان پاسداران، حد فاصل میدان راه آهن تا جاده آذرشهر. با هماهنگی انجام یافته با معاونت فنی عمرانی شهرداری تبریز آنها هم در تلاش برای رفع این نقطه ها هستند. در نهایت رفع این موارد منوط به همکاری سایر نهادهاست.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات