نبود سامانه شفاف سازی منابع و امکانات دولتی شهرداری‌ها، چالش پیش روی شهرداری ها

نبود سامانه شفاف سازی منابع و امکانات دولتی شهرداری‌ها، چالش پیش روی شهرداری ها

شهرداری‌های مراکز استان‌ها نیازمند امکانات اصلی خدمات دهی به شهروندان در حوادث

شهردار کرمان گفت: یکی از مشکلات موجود در شهرداری ها عدم وحدت رویه  در برخورد با موضوعات مختلف از جمله نیروی انسانی و قوانین و روند اجرای آنها است .

به گزارش کرمان آنلاین، سید مهران عالم زاده در مراسم اختتامیه همایش شهرداران،روسای شوراهای اسلامی شهر و اعضای شورای استان کرمان ادامه داد: در بعضی از مواقع شاهد هستیم  لوایح تنظیم و به دیوان عدالت ارسال می شود که به دلیل تفسیر غلط، بخشی از مطالب حذف می شود که از مسئولان وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها می‌خواهیم در مسائل اساسی به‌خصوص بخش لوایح، وحدت رویه‌ای ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: بنده به غیر از پنج سال اول فعالیت کاری‌ام، مابقی سال‌ها را در بخش خصوصی فعالیت کرده‌ام تا اینکه در این دوره از فعالیت شورا و شهرداری کرمان با نظر و لطف اعضای شورا، افتخار خدمت به مردم کرمان نصیبم شد اما چه در گذشته  به عنوان ارباب رجوع این نهاد و چه امروز به عنوان خادم مردم در حوزه شهری، نواقص بزرگی را در این مجموعه خدمات رسان احساس می کنم و از مسئولان وزارت کشور و سازمان شهرداری ها می خواهم نسبت به رفع این نواقص و چالش ها به کمک شهرداری های کشور بیایند.

عالم زاده در بخش دیگری از صحبت های خود نبود سامانه شفاف سازی در بخش اختصاص منابع و امکانات به شهرداری ها را یکی دیگر از آفات و مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: متاسفانه در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که با  چانه زنی مدیران ، امکانات بیشتری  به یک شهرداری اختصاص می یابد  در حالی که بعضی دیگر از شهرداری ها از این امکانات بی بهره می مانند.

وی از مسئولان وزارت کشور خواست نسبت به راه اندازی سامانه شفاف سازی در خصوص اختصاص منابع و امکانات به شهرداری ها از جمله اختصاص میزان قیر اقدام کنند.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه بودجه دولتی که به شهرداری کرمان اختصاص پیدا می کند، به یک درصد هم نمی‌رسد، افزود: مسئولان وزارت کشور و سازمان شهرداری ها باید در این زمینه  از شهرداری ها حمایت و سامانه شفاف سازی میزان بودجه اختصاصی دولت به شهرداری ها را مشخص کنند تا شهرداری ها بتوانند پیگیر وصول  این بودجه باشند.

وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه قریب دو سال است که دبیرخانه کلان شهرها به‌صورت رسمی و در شکل و جایگاه خاصی قرار گرفته و تشکیل شده است که موضوعات مختلف شهری در آن به‌صورت کارشناسی بررسی می‌شود، افزود: انتظار می‌رود لوایحی که تنظیم می شود، به مجلس ارایه شود.

وی یکی دیگر از چالش های شهرداری های مراکز استان را نبود امکانات اصلی و مورد نیاز عنوان کرد و گفت: مثلا در حوزه آتش نشانی با توجه به برج های در حال ساخت در شهر کرمان، این شهر نیازمند نردبان بلند است که برای خرید آن ۲۵میلیارد ‌تومان اعتبار لازم است.

عالم زاده  با بیان اینکه شهرداری توان تامین این مبلغ برای خرید نردبان را ندارد، گفت: با توجه به اینکه شهرداری‌های استان از جمله کرمان در بعضی از  حوادث شهرستان های اطراف را نیز  پوشش می دهند، جا دارد مسئولان وزارت کشور حداقل  امکانات را در اختیار شهرداری های مراکز استان قرار دهند ،زیرا وقوع حریق در یکی از این برج ها کمتر از حادثه پلاسکو در تهران نخواهد بود.

عالم زاده عدم ارسال بخش نامه ها از یک مرجع و خروجی را یکی دیگر از مشکلات پیش روی شهرداری ها اعلام کرد و گفت: متاسفانه بارها شاهد بودیم یک بخش نامه دو بار  از طرف معاون و بعد از آن، از طرف مدیرکل یک مجموعه به ما ابلاغ شده که مغایر با یکدیگر بوده است که باعث سردرگمی شهرداری ها در اجرای آن شده است .

وی از مسئولان امر خواست خروجی همه لوایح از یک مرجع و مجموعه باشد.

وی خواستار حمایت جدی و بیشتر مسئولان وزارت کشور و سازمان شهرداری ها از شهرداری های کشور شد و افزود: شهرداری ها با وجود جنگ های اقتصادی و سیاسی پیش رو، در حال خدمات دهی به مردم هستند که باید بیشتر مورد حمایت بیشتر دولت  قرار گیرند.

نجمه ابراهیمی نژاد

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات