آبرسانی به روستاهاي استان قم در وضعیت مطلوبی قرار دارد

آبرسانی به روستاهاي استان قم در وضعیت مطلوبی قرار دارد

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد احمدي جبلي" در خصوص وضعیت تامین آب روستاهای استان اظهار داشت: از مجموع 152 روستای استان قم تقریباً 138 نقطه روستایی در پنج بخش مرکزی، کهک، سلفچگان، جعفرآباد و خلجستان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند که از محل آب انتقالی به استان، چاه‌ها، قنات‌ها و چشمه‌های سطح استان تأمین آب می‌شوند و سایر روستاهای استان با توجه به جمعیت کمتر از 20 خانوار و یا درخواست اهالی تحت پوشش شرکت نیستند.
احمدی جبلی با اشاره به بهره‌مندی تعداد 63 روستا از مجموع 138 روستای تحت پوشش شرکت از محل آب انتقالی گفت: از مجموع حدود 15 میلیون متر مکعب آب تولیدی سالانه، برای روستاهای استان حدود 6 تا 8 میلیون متر مکعب از محل آب انتقالی به استان تأمین می‌شود که از نظر پایداری و کیفیت در وضعیت مطلوب است.
وي از افتتاح پروژه آبرساني به چهار روستاي بخش کهک تا پایان سال 98  خبر داد و گفت: از مجموع 17روستای تحت پوشش بخش در کهک تعداد 10 روستا از محل آب انتقالی و سایر روستاهای تحت پوشش از چاه‌ها و قنات‌های سطح بخش تأمین آب می‌شوند.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي در ادامه از عمليات آبرساني به 18 روستاي بخش مرکزی استان قم هم سخن گفت و تصريح کرد: 33 روستای بخش مرکزی تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند که از این تعداد 28 روستا از محل آب انتقالی و سایر روستاهای تحت پوشش از منابع زیرزمینی تأمین آب می‌شوند.
این مقام مسئول در ادامه افزود: پروژه آبرسانی به مجتمع‌های روستایی استان در بخش مرکزی در حال اجرا بوده که با اجرای آن، آبرسانی به دهستان قمرود از توابع بخش مرکزی تکمیل خواهد شد. همچنین در نظر است که بخشی از روستاهای کمتر از 20 خانوار بخش نیز با اجرای یک پروژه مشارکتی در قالب اقتصاد مقاومتی آبرسانی شوند که هدف از اجرای پروژه مذکور آبرسانی به روستاهای محروم حاشیه جاده قدیم قم- تهران است که به‌رغم جمعیت کمتر از 20 خانوار آنها، در برنامه تأمین آب قرار گرفته‌اند.
احمدي جبلي با اشاره به آبرساني 22 روستاي بخش جعفرآباد نيز گفت: 28 روستای بخش جعفرآباد تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند و تعداد 22 روستا از طریق یک مجتمع آبرسانی موسوم به مجتمع شهید علیمحمدی تأمین آب می‌شوند که منابع تأمین آب مجتمع شامل سه حلقه چاه با ظرفیت تولید حدود 65 لیتر برثانیه است و با توجه به مطالعات انجام شده نیاز به حفر یک حلقه چاه به ظرفیت حداقل 30 لیتر برثانیه برآورد شده است.
وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده مراحل اخذ مجوز حفر و تجهیز چاه جدید در حال اتمام بوده که با صدور مجوز و اجرای پروژه مشکل چندین ساله مجتمع مرتفع خواهد شد؛ سایر روستاهای بخش جعفرآباد نیز از محل منابع زیرزمینی محلی تأمین آب می‌شوند و آبرسانی به آنها در حد مطلوب است.
این مقام مسئول ادامه داد: از مجموع 34 روستای تحت پوشش  در بخش سلفچگان تعداد 25 روستا از محل آب انتقالی و سایر روستاهای تحت پوشش از چاه‌ها و قنات‌های سطح بخش تأمین آب می‌شود که با توجه به بارش‌های اخیر وضعیت آبی روستاهای این بخش در حالت مطلوب قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آبفای روستایی استان قم افزود: تعداد 36روستای تحت پوشش در بخش خلجستان از منابع محلی تأمین آب می‌شود که با توجه به بارش‌های اخیر وضعیت آبی روستاهای بخش در حالت مطلوب قرار داشته و آبرسانی به یک روستای بخش خلجستان نیز در سال جاری در دستور کار شرکت آبفار قرار دارد.
احمدي جبلي در پايان تاکيد کرد: از مجموع حدود 56 هزار و 470 نفر جمعیت روستایی استان تعداد 54 هزار و 236 نفر تحت پوشش شرکت آبفار قم قرار دارند که پوشش 96 درصدی جمعیت را نشان می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به میانگین کشوری روستاهای تحت پوشش آب شرب بهداشتی، استان قم از جایگاه مطلوبی برخوردار است و با اجرای مجموع پروژه‌های در حال اجرا تا سال آینده درصد روستاهای تحت پوشش استان به 98 درصد خواهد رسید.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات