نشست هم اندیشی محیط زیست با سازمان های مردم نهاد محیط زیستی فارس برگزار شد

نشست هم اندیشی محیط زیست با سازمان های مردم نهاد محیط زیستی فارس برگزار شد


به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، حمید ظهرابی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ضمن خوش آمدگویی به مدعوین و ابراز خوشحالی از حضور دوباره در جمع تشکل ها و به تبیین برنامه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان در همکاری با تشکل ها پرداخت و آمادگی خود را برای تعامل هرچه بیشتر با سمن ها و همفکری با آنها اعلام کرد.

ظهرابی گفت: استان فارس از لحاظ تنوع زیستی و تاریخ و تمدن کشور و جهان، استان بسیار مهمی است. بنابراین حفظ این محیط زیست و حفظ این تمدن بسیار بسیار حیاتی و ضروری است .

متاسفانه امروز این خطر احساس می شود که تداوم شرایطی که دنبال می کنیم و روشی که برای استفاده از منابع طبیعی در کشور اتفاق می افتد آسیب زیادی به محیط زیست وارد می کند و فشار بیش از اندازه و بهره برداری در حوزه های مختلف، پیامدهایی را به محیط زیست و تمدن ایران اسلامی تحمیل می کند که شاید بزرگترین آنها کم آبی و کمبود منابع آبی است که آثار آن کم کم خود را نشان می دهد.

در خصوص موضوع بهره برداری از منابع آب بایستی هرچه زودتر تجدید نظر شود اگر این اتفاق نیفتد طبیعتا با گذشت زمان شرایط ما بدتر می شود، حتی بعضی از کارشناسان هشدار دادند که تمدن ما دچار آسیب و صدمه می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس اضافه کرد: ما دولتی ها که مسئول و متولی حوزه حفظ محیط زیست هستیم و شما عزیزان که با عشق و علاقه و آگاهی موضوع محیط زیست را بعنوان یک فعالیت اجتماعی و خواست عمومی جامعه دنبال می کنید، باید تمرکز فعالیت ها را روی مسائل مهم و اساسی محیط زیست داشته باشید.
ظهرابی در خصوص موضوع فرسایش خاک گفت: در کشور ما موضوع فرسایش خاک بسیار نگران کننده است به طوری که  به سرعت در حال از دست دادن کیفیت خاک، و فرسایس و تخریب خاک هستیم .

در حال از دست دادن پوشش گیاهی اراضی و سطح جنگل ها و مراتع هستیم و همه اینها را که کنار هم بگذاریم شرایط مناسبی نیست و بایستی مردم که یقینا اصلی ترین و اثرگذارترین مولفه در حفظ محیط زیست هستند و متولیان امر که بخش های مختلف دولت هستند و سازمان های مردم نهاد که حلقه رابط مردم و دولت هستند،  تمام وقتمان را روی موضوعات اصلی و اساسی محیط زیست بگذاریم و تلاش کنیم راهکارهایی پیدا کنیم که اجرایی و عملیاتی باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس از سازمان های مردم نهاد درخواست کرد که روی موضوعات مهم محیط زیستی استان مثل: منابع آب، خاک و تنوع زیستی تمرکز داشته باشند. اینها بخش هایی است که امروزه در حوزه محیط زیست ما را تحت قرار می دهد.

در ادامه نیازی اردکانی؛ مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس ضمن تشکر از مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در خصوص برپایی این نشست، تخصصی بودن سمن های محیط زیستی را از جمله امتیازات ایشان برشمرد و گفت: ما تشکل ها را بعنوان بازوی خودمان میدانیم و با شناختی که از سمن های محیط زیستی فارس دارم در حوزه کاری خود متخصص هستند و فعالیت های بسیار خوبی دارند. شما سمن ها نمایندگان مردم هستید و گوش ما شنوای صحبت های شماست که مشکلات مردم را بیان کنید .

مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در ادامه افزود: استانداری فارس آمادگی هر اقدامی که بتواند شما را به اهداف خود برساند دارد.

در ادامه ژیلا مهدی آقایی، مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی و سرمایه های اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: به هیچ عنوان قابل انکار نیست که برای حفظ محیط زیست باید به اجتماعی شدن حوزه محیط زیست جدی فکر کنیم و این اجتماعی شدن محیط زیست در واقع می تواند نتیجه افزایش آگاهی و ارتقا فرهنگ محیط زیست در جامعه باشد که در درجه اول آموزش عمومی و مشارکت مردمی نقش کلیدی دارد ولی متولی اصلی آموزش محیط زیست سمن ها هستند.

این مقام مسئول اظهار داشت: بنابراین بحث آموزش به درستی در حوزه فعالیت اصلی و کلیدی محیط زیست سمن ها قرار می گیرد ضمن اینکه موضوعات دیگری هم در خصوص سمن ها هست که قابل پیگیری است.

آقایی ادامه داد: علیرغم اینکه تمام توان خود را در خصوص حوزه آموزش محیط زیست گذاشته ایم تا آموزش های عمومی را در جامعه داشته باشیم مخصوصا در حوزه استانی که در صف اول آموزش ها هستند کارهای زیادی انجام شده است ولی جوابگوی نیاز جامعه نبوده است،
به گفته وی، باید بپذیریم که آنقدر که باید جامعه را با خود همراه نکرده ایم و حوزه هایی که می توانند با ما همراه باشند را مورد توجه قرار نداده ایم.

اقایی ادامه داد : سمن ها را جدا از بدنه سازمان محیط زیست  نمی دانیم. اگر با هم باشیم شاید بتوانیم بخشی از راه حل های مشکلات محیط زیستی را که روز به روز سخت تر می شود پوشش بدهیم.

وی تصریح کرد: ما اگر همکاری تنگاتنگ داشته باشیم می توانیم روی مردم هم اثر گذار باشیم. اگر مطالبه گری صحیح در جامعه نهادینه نشود محیط زیست نابود می شود. بنابراین اگر دست کمک به سمت هم دراز می کنیم صرفا به این دلیل هست که برای باقیمانده محیط زیست کشورمان گام موثری برداشته باشیم .

آقایی در خصوص مطالبه گری سمن ها گفت: مطالبه گری درست و خردمندانه و نقد منصفانه می تواند روی جامعه مدنی تاثیر گذار باشد.

فرایند مشارکت در کوتاه مدت پاسخ نمی گیرد در طولانی مدت جواب می دهد. اگر قرار است مردم را آگاه کنیم و مطالبه گری مردم را افزایش دهیم قطع به یقین باید دولت صدای ما را بشنود و قطعا می شنود.

وی تاکید کرد: محیط زیست به تنهایی هیچ کاری را نمی تواند انجام دهد بنابراین مطالبه گری ها را صرفا به سمت محیط زیست سوق ندهیم این مطلب را شما باید به مردم بگویید.

ژیلا آقایی ادامه داد: با آموزش هایی که جامعه باید ببیند بخصوص در حوزه کودک که بسیار هم عالی هست و سمن های فارس به این مساله اعتقاد زیادی دارند، من تمام توانم را می گذارم که هر کاری به در حد توانم باشد انجام دهم و تمام قد در خدمت شما باشم.

در ادامه این نشست، جلسه پرسش و پاسخ بین اعضای سمن ها و حاضرین، برگزار و نمایندگان سازمان های مردم نهاد حاضر به بیان دیدگاهها، نقطه نظرات و دغدغه های زیست محیطی خود پرداختند
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات