گردشگر نقاط پاک را برای گردش می گزیند/لزوم توجه ویژه به مسئله پسماند

گردشگر نقاط پاک را برای گردش می گزیند/لزوم توجه ویژه به مسئله پسماند

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان محسن جعفری نژاد بسطامی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران استان ادامه داد: معرفی و توسعه گردشگری پاک؛ مدیریت پسماند، احیای تالاب ها و کاهش منابع آلاینده هوا از اولویت های حفاظت محیط زیست استان همدان است.

جعفری نژاد بسطامی اظهار کرد: استان همدان از ۱۳ تا ۱۶ اسفند ماه در نمایشگاه بین المللی محیط زیست در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گردشگری پاک همدان را با حضور صنایع استان و دستگاه های ذیربط معرفی خواهد کرد.

وی در خصوص صنایع آلاینده محیط زیست در استان بیان کرد: معرفی واحدهای آلاینده استان به صورت فصلی انجام می شود و در شش ماه ابتدایی  سال، ۳۰ واحد به عنوان واحد آلاینده معرفی شدند که ۱۲ واحد در آلودگی هوا و ۱۸ واحد نیز در پسماند و فاضلاب معرفی شدند که این میزان در سال قبل ۴۷ واحد بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ آذر ماه روز جهانی خاک است، گفت: کشور ما جایگاه خوبی را در دنیا و قاره آسیا در حفظ خاک ندارد و میزان بیابان زایی در ایران بالاست.
وی از تشکیل اتاق فکر محیط زیست استان همدان با حضور اقشار گوناگون از جمله وکلا، مسئولان، رسانه ای ها، سازمان های مردم نهاد، اساتید دانشگاه ها و ... خبر داد و گفت: با بررسی وضعیت موجود و هم فکری و هم اندیشی، مسائل مورد اهمیت در محیط زیست استان مورد بررسی و چاره اندیشی قرار می گیرد.

وی از تلاش محیط زیست استان برای عضویت در شورای فرهنگ عمومی خبر داد و گفت: رایزنی های اولیه و موافقت ها برای این امر از امام جمعه محترم همدان اخذ شده است و اعتقاد داریم باید از ظرفیت آحاد جامعه بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی در حفظ محیط زیست استفاده کنیم.

وی از تدوین سند جامع آموزش و ارتقای فرهنگ زیست محیطی استان همدان خبر داد و گفت: بنا داریم این سند را در شورای فرهنگ عمومی و شورای برنامه ریزی استان مطرح کنیم زیرا با توجه به جایگاه نظارتی و حاکمیتی این اداره کل، نمی توانیم بدون همکاری سایر دستگاه ها عمل کنیم و تمام دستگاه های متولی باید همکاری لازم را برای داشتن استانی پاک داشته باشند.

وی مدیریت پسماند در استان را منوط به تلاش مضاعف فرمانداران و مدیران شهرستان ها و شهرداری ها دانست و گفت: امیدواریم منطقه ای کردن مدیریت پسماند در استان راهگشای مسائل و مشکلات متعدد این حوزه باشد.

وی بحران آب را یکی از مسائل مهم استان همدان در حوزه محیط زیست عنوان کرد و گفت: عمل به برنامه ریزی های انجام شده در بخش های کشاورزی، صنعت و آب شرب، بحران آب در استان را کنترل خواهد کرد.

وی در خصوص وضعیت هوای استان همدان بیان کرد: طی ۸ ماهه نخست سال ۹۸، ۲۲ روز هوای پاک، ۲۰۲ روز هوای سالم، ۱۰ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و ۱ روز هوای ناسالم را تجربه کرده ایم و هوای بسیار ناسالم یا خطرناک در سال جاری تاکنون نداشته ایم ضمن اینکه شرایط هوا آذر ماه امسال چهار روز در حالت هشدار قرار داشت که این امار در آذرماه سال گذشته نیز چهار روز بود.

جعفری نژاد با بیان اینکه محیط زیست تنها وظیفه پایش و رصد کردن هوا را دارد، یادآور شد: پس از رصد هوا، وضعیت موجود به دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت بحران استان اعلام می شود و دستگاه های متولی بر اساس تشخیص و دستور العمل، هشدارهای لازم را ارائه می دهند و تصمیمات لازم را اتخاذ می کنند؛ با این حال همزمان با اعلام وضعیت هوا به دستگاه های مرتبط، حفاظت محیط زیست استان مراتب را به رسانه ها و افکار عمومی نیز اعلام می کند.

وی یاداور شد: همدان تنها یک دستگاه سنجش وضعیت هوا دارد که در منطقه پرترافیک شهر واقع شده و نمی توان گفت تمام نقاط شهر از لحاظ آلودگی در وضعیتی هستند که این دستگاه اعلام می کند و امیدواریم بتوانیم دستگاه های پایش بیشتری در نقاط دیگر شهر همدان نصب کنیم.

وی از علت های آلودگی هوا در همدان را تردد خودروهای فرسوده، رعایت نکردن معاینات فنی، عدم کنترل ترافیک، توسعه نیافتن ناوگان حمل و نقل عمومی با سوخت پاک، خودروهای تک سرنشین و امثالهم دانست و بیان کرد: اگر در مدیریت شهری نتوانیم ترافیک را به خوبی کنترل کنیم زمینه آلودگی هوا در شهر فراهم خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه باید در مدیریت پسماند در بین مردم برای کاهش حجم پسماند، تفکیک زباله و اهمیت بازیافت فرهنگ سازی شود، در خصوص وضعیت دفن پسماندهای سفال و سرامیک لالجین افزود: پسماندهای سفال و سرامیک کارگاه های داخل شهر لالجین به محل پسماند شهرک سفال منتقل شده و خوشبختانه پسماندهای سفال توسط سرمایه گذار بخش خصوصی، جمع آوری و به کارخانه سیمان اکباتان برای استفاده منتقل می شود.

جعفری نژاد با تاکید بر استفاده از ظرفیت بومی و محلی برای حفاظت پایدار محیط زیست، گفت: بر اساس پیگیری های صورت گرفته تا دو سال آینده دو منطقه حفاظت شده استان همدان به سیستم های نوین حفاظتی مجهز خواهند شد.

وی با بیان اینکه در خصوص جاده سلامت و بوستان ۲۵۰ هکتاری سد اکباتان هیچ طرح اجرایی به محیط زیست استان اعلام نشده است، گفت: با توجه به این موضوع نمی توان گفت که این طرح ها پیوست زیست محیطی دارند یا خیر.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان همچنین به عنوان همدان، «شهر سبز پایدار جهان اسلام» اشاره کرد و گفت: این طرح در حد عنوانی برای شهر همدان باقی مانده و برای تحقق آن توسط مدیریت شهری همدان تلاش می کنیم.

وی گفت: نیروهای متخصص و کارآمد، سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه زیست محیطی، نگاه مثبت و کلان مسئولان به محیط زیست استان، اقدامات تاثیرگذار دستگاه های انتظامی و قضایی و رسانه های دغدغه مند در حوزه محیط زیست همگی از جمله ظرفیت های استان در این حوزه است که ما را در رسیدن به اهداف کلان سازمان حفاظت محیط زیست یاری می کند.

این گزارش می افزاید: دیگر موارد مطرح شده در این نشست شامل صنایع آلاینده و دلایل آلودگی هوا، حفاظت از خاک، مدیریت پسماند، ریزگردها، احیای تالاب ها، گردشگری پاک، نمایشگاه بین المللی محیط زیست، شهر سبز پایدار همدان، تحقق ۸۰ میلیون محیط بان، بحران آب، ارتقای مناطق تحت مدیریت ، طرح جاده سلامت و ... بود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات