احمدی نژاد:هر باغ ویلا، ۶۰ میلیون تومان

احمدی نژاد:هر باغ ویلا، ۶۰ میلیون تومان

www.BanaNews.irرییس‌جمهور در جمع مهندسان ‌ساختمان بدون اشاره به ویژگی یا موقعیت زمین‌هایی که قصد دارد به‌صورت قطعات ۱۰۰۰ متری به مردم واگذار کند، درباره برخی ابهامات این طرح که مهم‌ترین آن نحوه تامین آب‌شرب است گفت: میزان مصرف آب متناسب با جمعیت است و این زمین‌ها قرار نیست جمعیت کشور را زیاد کنند بنابراین ظرفیت لازم وجود دارد. محمود احمدی‌‌نژاد همچنین بر رایگان بودن (اعطا) زمین‌‌‌های وعده داده شده تاکید کرد اما هزینه تبدیل آن به خانه‌باغ را ۶۰ میلیون تومان برآورد کرد که به گفته او در مقایسه با قیمت ۲۰۰ میلیونی مسکن در تهران توجیه دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رییس‌‌جمهور برای دومین بار ظرف یک هفته، در جمع فعالان بخش مسکن حاضر شد و بدون آنکه جزئیات بیشتری از طرح مدنظرش برای زمین‌دار کردن همه ایرانی‌ها اعلام کند به برخی ایرادهای کارشناسی مطرح شده پاسخ داد.

محمود احمدی‌نژاد که اخیرا وعده داده بود قصد دارد به هر خانوار ایرانی یک قطعه ۱۰۰۰ متری زمین اعطا کند تا افراد روی آن خانه‌باغ بنا کنند، روز گذشته درباره «نحوه تامین آب‌شرب این زمین‌ها» که از روز اعلام این وعده به پرسش جدی کارشناسان شهری تبدیل شده، گفت: جمعیت که تغییری نمی‌کند و میزان مصرف آب نیز به میزان جمعیت خواهد بود و این در شرایطی است که اگر منابع آب کشور به طور صحیح با آبیاری تحت فشار یا کشاورزی گلخانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد، ظرفیت لازم وجود دارد.

رییس‌‌جمهور همچنین بر رایگان بودن این زمین‌‌ها برای واگذاری تاکید کرد، اما بدون آنکه موقعیت یا آدرس مناطقی را در کشور که زمین در آن به اندازه کافی برای واگذاری وجود داشته باشد، اعلام کند، گفت: در کل ۲ میلیون هکتار زمین نیاز داریم در حالی که از ۲۹ میلیون هکتار زمین قابل ساخت‌وساز در کشور تاکنون فقط یک میلیون هکتار آن مورد استفاده قرار گرفته و ۲۸ میلیون آن باقی مانده است.

احمدی‌نژاد سپس گفت: «آیا با توجه به این امکانات ما نمی‌توانیم شیوه شهرسازی را تغییر دهیم؟ می‌توانیم.»

رییس‌‌جمهور هزینه احداث خانه‌باغ روی زمین‌‌های اعطایی را ۶۰ میلیون تومان اعلام کرد و با مقایسه این هزینه با قیمت مسکن در تهران گفت: متوسط قیمت خرید یک آپارتمان ۸۰ متری در تهران ۲۰۰ میلیون تومان است که با نصف این رقم می‌توان صاحب یک خانه‌باغ شد.

احمدی‌نژاد دیروز برای بار چندم به شیوه‌ شهرسازی اشکال وارد کرد و گفت: اشکال اساسی این است که ما یک خط کشیده‌ایم و گفته‌ایم زمین‌های داخل خط، شهر است و آن طرف خط بیرون از شهر است و در واقع معنای آن این است که ما یک ارزش افزوده به زمین‌های داخل خط داده‌ایم و بر آنها اعمال کرده‌ایم و وقتی می‌پرسیم چرا این خط را کشیده‌ایم، می‌گویند به خاطر جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های پشت خط و توسعه شهرهاست، اما در عمل می‌بینیم این اهداف محقق نشده است.

رییس جمهور تصریح کرد: طرح اعطای یک قطعه زمین به هر خانوار هم اکنون در وزارت مسکن در حال بررسی و جمع‌بندی است.

 

 

 

 

 

    نظرات