بورس کالا در انتظار ابلاغیه وزارت بازرگانی برای نرخ جدید سیمان

بورس کالا در انتظار ابلاغیه وزارت بازرگانی برای نرخ جدید سیمان

www.BanaNews.irدر حالی که طبق قوانین، بورس محلی برای کشف قیمت انواع محصولات پذیرفته شده در یک رابطه منطقی حاصل تلاقی عرضه و تقاضا است، مدتی است که این کشف قیمت جای خود را به نرخ‌گذاری دستوری داده و نه تنها قیمت، بلکه حتی حجم عرضه و تقاضا نیز کنترل می‌شود از این رو بسیاری از تولید‌کنندگان به دلیل محدودسازی‌های مکرر استقبالی از حضور در بورس ندارند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) گرچه مدیران بورس نیز تمایل چندانی به اعمال این محدودیت‌ها ندارند اما بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در راستای ساماندهی و کنترل بازار، بورس نیز که به عنوان مرجع رسمی قیمت‌ها شناخته می‌شود از این کنترل‌ها بی‌نصیب نمانده و در نتیجه حتی برای رشد قیمتی که رسما از سوی مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی اعلام شده است نیز دست نگه‌داشته و معاملات سیمان همچنان در بورس با قیمت‌های قبلی صورت می‌گیرد و در صورت تاخیر در ابلاغ مصوبه رشد قیمت‌ها چه بسا که معاملات سیمان نیز تحت شعاع قرار گرفته و متوقف شود.

در همین راستا محمود غفاری، مدیر امور ناظرین و تالارهای بورس کالا درباره اینکه آیا بعد از اعلام افزایش قیمت سیمان، این افزایش در معاملات بورس کالا اعمال خواهد شد؟ به خبرگزاری ایسنا گفت: منتظر نظر رسمی وزارت بازرگانی برای اعمال تغییرات هستیم. به گفته وی در شرایط اجرای مرحله نهایی طرح هدفمندی یارانه‌ها که هنوز نیز ادامه دارد، دنباله‌رو سیاست‌های دولت هستیم.

وی با بیان اینکه ممکن است اختلاف قیمت بین بورس و بازار خارج از آن ایجاد شود، تاکید کرد: به طور طبیعی سعی ما آن است که از بازار بیرون از بورس عقب نیفتیم.

مدیر امور ناظرین و تالارهای بورس کالا خاطرنشان کرد: برای اعمال تغییرات قیمت سیمان همین که شرکت‌های تولیدکننده اسناد لازم مبنی بر قطعی بودن این تصمیم و تایید وزارت بازرگانی را به بورس ارائه کنند برای ما کافی است.

افزایش قیمت سیمان در حالی از سوی وزارت بازرگانی در روز پنج‌شنبه ۱۶ تیرماه اعلام شد که دو روز قبل (سه‌شنبه ـ ۱۴ تیرماه) سرپرست وزارت صنایع و معادن و وزیر بازرگانی از تعیین نشدن قیمت جدید سیمان در بازار خبر داده و به تولید‌کنندگان سیمان هشدار داده بود در صورت هر گونه تغییر نرخ با آنها برخورد خواهد شد؛ بنابراین تولید‌کنندگان و همچنین بورس کالا برای هر گونه تغییر قیمت در انتظار ابلاغیه وزارت بازرگانی هستند.

 

 

    نظرات