نقشه راه طرح فاضلاب تهران به تصویب رسید

نقشه راه طرح فاضلاب تهران به تصویب رسید

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران از به تصویب رسیدن نقشه راه طرح فاضلاب تهران خبر داد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اصغر ریاضتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نقشه راه طرح فاضلاب تهران با اعتباری معادل ۱۷ هزار و ۲۹۸ میلیارد ریال برای افق پنج سال آینده تصویب و نهایی شد.

وی افزود: این نقشه راه بر اساس پیش ‌بینی‌های انجام ‌شده برای تأمین منابع مالی از طریق فروش اوراق مشارکت، فاینانس داخلی و خارجی، منابع عمرانی و داخلی، پیش‌ فروش انشعاب، وام بانک توسعه اسلامی و اجرا به روش BOT تدوین شده‌ است.

بیش از سه هزار و ۶۸۶ کیلومتر شبکه فاضلاب در مناطق مختلف تهران اجرا خواهد شد

این مسئول گفت: بر اساس این دستورالعمل، بیش از سه هزار و ۶۸۶ کیلومتر شبکه فاضلاب در مناطق مختلف تهران اجرا خواهد شد که ۱۲ هزار و ۴۴۸ میلیارد ریال سهم اجرای شبکه و خطوط اصلی و فرعی و ۴۸۵۰ میلیارد ریال برای اجرای تصفیه‌‌خانه‌های فاضلاب پیش‌بینی شده ‌است.

وی اضافه کرد: بزرگترین بسته اجرایی مربوط به اجرای طرح فاضلاب تهران در مناطق ۲۱ و ۲۲ به روش BOTو با اعتباری برابر پنج هزار میلیارد ریال است که در این بسته، اجرای یک هزار کیلومتر شبکه، دو واحد تصفیه‌ خانه غربی و یک واحد تصفیه ‌خانه شمال‌غرب پیش‌بینی شده است.

ریاضتی در خصوص اعتبار دریافتی از بانک توسعه اسلامی یادآور شد: با اخذ این وام ۲۰۰ میلیون یورویی، هفت کیومتر خطوط اصلی، ۱۰ کیلومتر تونل در غرب تهران، دو واحد تصفیه‌خانه غربی و یک ایستگاه پمپاژ احداث خواهد شد.

وی از اجرای خطوط اصلی در محدوده مرکزی تهران و منطقه ۵ شهرداری خبر داد و افزود: این طرح با دریافت یک هزار میلیارد ریال از محل ماده ۵۶ با تضمین اصل سود و بازپرداخت از طرف دولت انجام خواهد شد که ۸۴ کیلومتر خط اصلی در منطقه ۵ و ۱۰۴ کیلومتر خط اصلی در محدوده مرکزی پایتخت اجرایی می شود.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران منبع دیگر تأمین بخشی از اعتبار را فاینانس داخلی و سهم ایران از بانک توسعه اسلامی عنوان کرد و گفت: از این محل ۱۳۳۲ میلیارد ریال در قالب شش قرارداد به طول ۳۹۷ کیلومتر در حال اجراست و ۲۶۰ کیلومتر خطوط اصلی و فرعی نیز در مناطق ۲ و ۹ شهرداری تهران اجرا خواهد شد.

وی میزان تأمین اعتبار طرح از طریق پیش ‌فروش انشعاب را ۱۱۵۰ میلیارد ریال ذکر کرد و ادامه داد: این پیش ‌فروش‌ها در مناطق دماوند، پاسداران و محدوده مرکزی تهران انجام خواهد شد و با منابع حاصل از آن ۴۰۰ کیلومتر خطوط اصلی و فرعی در محدوده مرکزی، حدود ۲۰۰ کیلومتر لوله‌ گذاری در خیابان دماوند و ۲۳۹ کیلومتر شبکه در منطقه پاسداران اجرا می ‌شود.

ارتقای تصفیه‌ خانه فاضلاب شهرک قدس

ریاضتی ارتقای تصفیه‌ خانه فاضلاب شهرک قدس را از برنامه‌های پیش‌بینی شده عنوان کرد و بیان داشت: این طرح با اعتباری معادل ۳۵۰ میلیارد ریال از طریق BOT(سرمایه‌گذار داخلی) برای مدت سه سال اجرا و ۲۰ سال بهره ‌برداری برنامه ‌ریزی شده ‌‌است.

این مسئول با اشاره به ۳۲۰۰ میلیارد ریال منابع حاصل از فاینانس خارجی اضافه کرد: در حال حاضر فهرست پیمانکاران و سرمایه‌ گذاران خارجی به تأیید معاونت راهبردی ریاست جمهوری رسیده‌ است و در حال اخذ تأییدیه نهایی از شرکت مادر تخصصی برای فروش اسناد هستیم که در صورت نهایی‌ شدن واحدهای ۷ و ۸ تصفیه ‌خانه فاضلاب جنوب تهران از این محل اجرا خواهد شد.

وی عنوان کرد: با اجرای صحیح این نقشه راه، در پنج سال آینده بخش اعظم کلانشهر تهران زیر پوشش خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب قرار گیرند.

 

 

    نظرات