آنفلوانزاي امسال به پرندگان مربوط نيست

آنفلوانزاي امسال به پرندگان مربوط نيست


مديركل دفتر حيات وحش سازمان محيط زيست گفت: مرجع تشخيص آنفلوانزا براي ما دامپزشكي است و بارها اعلام كرده‌اند كه آنفلوانزاي فصلي كه اكنون وجود دارد، انساني است و ربطي به آنفلولانزي فوق حاد پرندگان ندارد.

به گزارش«پارما» از سايت سازمان حفاظت محيط زيست؛  مهر، شهاب‌الدين منتظمي، مديركل دفتر حفاظت و مديريت حيات وحش سازمان محيط زيست، گفت: مراحل نهايي بررسي جمعيت هاي گونه هايي كه مي شود براي آن‌ها پروانه شكار صادر كرد را تمام كرده ايم و كارشناسي اش نهايي شده است.

منتظمي در پاسخ به اين كه آيا صرفا جمعيت مد نظر بوده يا ظرفيت برد مناطق محاسبه و لحاظ شده است گفت: سرشماري كامل گونه ها را از سال 93-94 داريم و جمعيت هاي مختلف را در زيستگاه هاي مختلف ارزيابي كرديم. با توجه به استان هايي كه درخواست پروانه شكار داده بودند، جمعيت ها بررسي شد، زيستگاه ها و مناطقي كه جمعيت، رشد معقول داشته يعني برداشتي به عنوان شكار هيچ آسيب به آن وارد نمي كند انتخاب شدند، درست بر مبناي تفكيك جمعيتي كه در سرشماري ها لحاظ مي شود مدنظر قرار گرفت و اگر به اين نتيجه برسيم كه پروانه بدهيم دقيقا در مناطقي ارائه مي شود كه جمعيت رشد و افزايش مناسب را دارد.

وي در پاسخ به اين كه علاوه بر مطالعه جمعيتي خود گونه، ظرفيت برد منطقه هم لحاظ شده يا نه چرا كه مثلا ممكن است قوچ پيري كه جواز شكارش صادر مي‌شود غذاي پلنگ حاضر در منطقه باشد، گفت: دقيقاً نكته درست و كارشناسي است. قطعا برمبناي ظرفيت برد منطقه است. مناطق طوري انتخاب و معرفي شده اند كه جمعيت مازاد، مازاد بر ظرفيت برد است نه اينكه صرفاً بگوييم سال گذشته 200 تا بوده و امسال 250 عدد است. حتماً ظرفيت برد منطقه، بحث جمعيت، نسبت جنسي جمعيت و ... همه لحاظ شده است و در اينجا همه ضوابط بازبيني شده است.

مديركل دفتر حفاظت و مديريت حيات وحش سازمان محيط زيست تصريح كرد: حتي در مناطقي كه احتمال داديم صرفا حضور شكارچي‌ يا تيراندازي به هر دليلي منجر به آسيب منطقه باشد، صدور پروانه را ممنوع كرديم و اجازه اي داده نشده و انشاءالله منتظر هستيم تا در نهايت اگر تصميم گرفته شود، اعلام شود.

منتظمي در پاسخ به اين كه با توجه به نگراني‌ها درباره شيوع آنفلوانزا در كشور صدور پروانه شكار پرندگان در دستور كار سازمان محيط زيست هست يا نه گفت: مرجع تشخيص آنفلوانزا براي ما به خصوص آنفلولانزاي فوق حاد پرندگان، سازمان دامپزشكي است. مسئولان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكي بارها اعلام كرده اند كه آنفلوانزاي فصلي كه اكنون وجود دارد، انساني است و ربطي به آنفلولانزي فوق حاد پرندگان ندارد.

وي تصريح كرد: چنانچه هشداري از طرف سازمان دامپزشكي در مورد آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان داشته باشيم قطعاً طبق ضوابط، مقررات و خواست سازمان دامپزشكي اقدام خواهيم كرد. حتي اگر جوازي صادر شده باشد، متوقف مي شود اما در حال حاضر در استان هايي كه بر مبناي سرشماري هاي سال قبل درخواست پروانه شكار پرنده در آن‌ها بوده با تأييد دستورالعمل در ستاد و صدور مجوز در سطح استان در حال انجام است.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات