قابل توجه اجاره‌نشین‌ها؛ شگرد جدید در اخذ پول بیشتر از مستاجر

قابل توجه اجاره‌نشین‌ها؛ شگرد جدید در اخذ پول بیشتر از مستاجر

www.BanaNews.irمشاوران املاک طبق قانون مصوب وزارت بازرگانی و تاکید سازمان تعزیرات موظفند برای حق کمیسیون خود، از مستاجر‌، حداکثر یک چهارم اجاره بهای ماه انه‌ای را که در قرارداد نوشته می‌شود دریافت کنند به‌این معنی که مبلغ رهن و اجاره را ابتدا به اجاره ماهانه تبدیل کرده و یک چهارم آن را به عنوان حق کمیسیون اخذ کنند، اما در برخی مناطق تهران به خصوص شمال شهر‌، بنگاه‌ها پورسانت را یک دوم محاسبه می‌کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) همچنین علاوه بر دور زدن نرخ مصوب حق کمیسیون‌، برخی مشاوران املاک در شگرد جدیدی‌، به ازای متقاعد کردن موجر برای کاهش مبلغ اجاره‌، از مستاجر می‌خواهند علاوه بر حق کمیسیون‌، پورسانت اضافه تر به آنها پرداخت کند. بنگاه‌ها شرط تخفیف اجاره را منوط به پورسانت بیشتر کرده‌اند.

در نمونه‌ای از‌این قانون شکنی‌، یک مشاور املاکی‌، یک واحد ۱۰۵ متری در محله سنبل واقع در فرمانیه را با مبلغ ۳۰ میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه به بازار اجاره عرضه کرده که اجاره سالانه ‌این واحد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود و یک چهارم ‌این مبلغ یعنی ۵۲۵ هزار تومان به عنوان حق کمیسیون مشاور املاک باید محاسبه شود که طرفین قرارداد باید آن را پرداخت کنند، اما مشاوری که مشتری یابی‌این فایل را بر عهده گرفته حق کمیسیون را برای هر یک از طرفین ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: تصویب یک چهارم اجاره سالانه برای حق کمیسیون قانونی است که در سال ۱۳۶۲ به تصویب رسیده و از سوی دیگر‌این قانون شاید به زمان خودش ارزش زیادی داشته، اما با گذشت ‌این چند سال دیگر مشاوران املاک به ‌این میزان حق کمیسیون راضی نیستند و اگر بخواهند به مشتری لطف کنند‌، حق کمیسیون را یک سوم اجاره ماهانه محاسبه می‌کنند.

علاوه براین در منطقه زعفرانیه، رهن و اجاره یک واحدی ۱۰۰ متر مربعی ۱۰ میلیون تومان ودیعه به همراه ۹۵۰ هزار تومان اجاره ماهانه از سوی مالک پیشنهاد شده است؛ یعنی اجاره سالانه‌این واحد یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است که مستاجر و موجر هرکدام باید ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای حق کمیسیون به مشاور املاک پرداخت کنند، اما مشاوری که مسوول‌ این فایل اجاره است به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: سهم هر یک از طرفین قرارداد برای پرداخت حق کمیسیون ۶۰۰ هزار تومان است (یعنی دو برابر نرخ مصوب اتحادیه).

وی اظهار کرد: زمان زیادی می‌گذرد که دیگر مشاوران املاک حق کمیسیون خود را بر اساس قانون اتحادیه تعیین نمی‌کنند و اهمیتی به آن نمی‌دهند.

این بنگاهدار خاطر نشان کرد: آن دسته از مشاورانی که مثل خودمان فایل‌های شخصی به بازار اجاره عرضه می‌کنند حق کمیسیون را یک دوم اعلام می‌کنند.

همچنین ۱۰ میلیون تومان ودیعه به اضافه ۹۵۰ هزار تومان اجاره ماهانه‌، اجاره بهای واحدی ۱۰۷ متری در اختیاریه است و مشاوری که بازاریابی‌این واحد را بر عهده دارد، تصریح کرد: طبق قانون اتحادیه املاک طرفین قرارداد باید برای حق کمیسیون ۳۵۰ هزار تومان پرداخت کنند، اما اگر پیشنهاد ما بر موجر و مستاجر اثر داشته باشد بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان حق کمیسیون خواهیم گرفت که البته‌این موضوع به میزان لطف طرفین قرارداد بر می‌گردد، اما محاسبات نشان می‌دهد اگر موجر و مستاجر قرار باشد بر اساس تعرفه اتحادیه حق کمیسیون پرداخت کنند باید نفری ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کنند.

از طرف دیگر بنگاهداری درباره میزان دریافت حق کمیسیون از قراردادهای اجاره به دنیای اقتصاد گفت: یک چهارم تعرفه اتحادیه املاک است، اما اکثر بنگاهداران یک سوم را مبنا برای حق دریافت کمیسیون در نظر می‌گیرند.

وی خاطر نشان کرد: اغلب بنگاهدارانی که بیش از یک چهارم نرخ اجاره ماهانه حق کمیسیون دریافت می‌کنند «اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده» را بهانه می‌کنند اگرچه اتحادیه املاک زمانی که دریافت مالیات بر ارزش افزوده را عملی کرد‌، مبلغی را تعیین کرد که طرفین قرارداد یا معاملات ملکی باید پرداخت کنند تا مشاور املاک از جیب خود ضرر نکند، اما همچنان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بهانه‌ای در دست مشاوران املاک است.

در همین حال برخی از بنگاهداران هم به بهانه تخفیف بر نرخ اجاره‌، حق کمیسیون خود را افزایش می‌دهند زیرا مشاور املاکی در منطقه پونک‌، محدوده شاهین شمالی تصریح کرد: یک واحد ۶۵ متری که با شرایط ۴۱ میلیون تومان به مستاجر واگذار می‌شود، اجاره ماهانه آن یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان است که یک چهارم آن ۳۰۷ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود، اما ‌این بنگاهدار تاکید دارد که یک میلیون تومان از مبلغ رهن از مالک تخفیف می‌گیرد و ۴۱ میلیون تومان را به ۴۰ میلیون تومان تبدیل می‌کند، اما در ازای‌این میزان تخفیف‌، حق کمیسیون را یک سوم تعیین می‌کند، یعنی طرفین قرارداد باید ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

    نظرات